Avatar billede LordJesus Nybegynder
22. april 2010 - 13:13 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Cross-platform development til mobile enheder?

Hej,

Jeg skal til at udvikle et program der skal bruges på håndholdte enheder, og da jeg ikke selv stiller hardwaren til rådighed vil jeg udvikle programmet så den kan køre på flest mulige styresystemer. Først og fremmest skal den kunne køre på Windows Mobile og Android, men jo flere platforme jo bedre.
Da de alle sammen har forskellige SDK, er det så muligt at skrive et program der kan køre på alle de platforme? Jeg vil gerne undgå at skulle skrive det samme program fra bunden til hver platform.

På forhånd tak,
LordJesus
Avatar billede arne_v Ekspert
22. april 2010 - 14:50 #1
De to mest oplagte muligheder maa vaere:
1) finde mindste faellesnavner med hensyn til Java (ME - CLDC & CDC, SE etc.) og programmere i det
2) bruge C/C++ og splitte koden i en platfor uafhaengig del og en platform specifik del som bruger de native libs
Avatar billede arne_v Ekspert
13. juni 2010 - 04:37 #2
OK ?
Avatar billede havalNai Praktikant
26. juni 2023 - 12:02 #3
Hej alle!

Jeg har bemærket denne interessante diskussion om cross-platform development til mobile enheder, og jeg ville gerne dele mine tanker og viden om emnet. At udvikle et program, der kan køre på flere platforme, er absolut en fordel, især hvis man ikke har adgang til specifik hardware.

Når det kommer til Windows Mobile og Android, er det muligt at skrive et program, der kan køre på begge platforme. Der er forskellige frameworks og værktøjer tilgængelige, der gør det muligt at udvikle cross-platform applikationer. Nogle af de populære muligheder inkluderer Xamarin, React Native og Flutter.

Disse frameworks giver mulighed for at skrive én kodebase, som kan køre på tværs af forskellige platforme, og samtidig udnytte de specifikke funktioner og SDK'er for hver platform. Selvom der stadig kan være behov for nogle tilpasninger til de forskellige systemer, kan det spare tid og ressourcer at undgå at skulle skrive programmet helt fra bunden for hver platform.

Jeg vil opfordre alle til at udforske disse muligheder og dele deres egne erfaringer med cross-platform development.