Avatar billede labisama Nybegynder
22. april 2010 - 10:38 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Wysiwyg skabeloner med variabler

Hej Eksperter!

Jeg skal igang med en slags online editor-service, hvilket går ud på at man kan vælge en std. skabelon, og så kan man tilrette indholdet yderligere i en online wysiwyg-editor.

Jeg har kigget lidt på ckeditor/fckeditor og tinyMCE, som begge understøtter skabeloner/templates.

Umiddelbart kan jeg ikke se hvordan man skal kunne proppe variabler/snippets ind i skabelonerne. Det kunne fx. være brugerens navn som automatisk skulle udskrives på skabelonen.

Jeg er ret åbne for alle slags forslag til at løse dette. Det kunne også være en helt anden løsning, eller bare en anden wysiwyg-editor end dem jeg har nævnt.

Håber på nogle fede og brugbare ideer.

Tak!
Avatar billede htx98i17 Professor
22. april 2010 - 12:27 #1
Hvis brugerens navn er en del af skabelonen, så er det jo nemt nok.

Men hvis brugerens navn skal indgå i en brødtekst i skabelonen, så skal du finde en metode hvordan eksempelvis $navn bliver parset. En løsning kunne være: eval()

Eksempel fra php.net:
<?php
$string = 'cup';
$name = 'coffee';
$str = 'This is a $string with my $name in it.';
echo $str. "\n";
eval("\$str = \"$str\";");
echo $str. "\n";
?>

http://dk2.php.net/eval
Avatar billede htx98i17 Professor
22. april 2010 - 12:27 #2
Det var et svar.
Avatar billede majbom Novice
22. april 2010 - 13:43 #3
du kan jo også skrive [[NAME]] hvor navnet skal stå, og så når skabelonen bruges, erstattes [[NAME]] med indholdet af en variabel...

hvis jeg har forstået dit spørgsmål rigtig :)
Avatar billede labisama Nybegynder
22. april 2010 - 14:01 #4
#1 > Er godt klar over hvordan PHP i praksik fungerer. Men det handler om at få det integreret med en wysiwyg-editor.

#3 > Ja det var sådan noget som jeg havde tænkt mig. En "snippet" som jeg også har skrevet i mit spørgsmål.

Men mere konkret hvordan man stiller sådan en op i fx. ckeditor eller tinyMCE synes jeg ikke står klart nogle steder.

Der må da være nogle som har været ude i dette før mig.
Avatar billede htx98i17 Professor
22. april 2010 - 14:12 #5
Måske ved jeg ikke hvad en snippet er...

I hvert fald er #1 jo blot et eksempel på hvordan en funktion benyttes når en "snippet?" erstattes af indholdet i variablen.

Men det er noget andet du søger, jeg kender desværre ikke til ckeditor eller tineMCE.
Avatar billede labisama Nybegynder
22. april 2010 - 15:18 #6
Så vidt jeg ved så er "snippet", hvor man fx. har [[TAG]] som så bliver erstattet af noget andet.

Nogle andre med erfaringer indenfor skabeloner og wysiwyg-editor?
Avatar billede dkfire Nybegynder
22. april 2010 - 16:13 #7
Det har vel ikke så meget med en editor at gøre, det er vel mere hvordan du havde tænkt dig det skulle ske.
splazz stiller dig nogle udmærket spørgsmål, som du kunne svare på først.

Vil du bruge [tag] i editoren ?
Eller skal [tag] udflydes for brugeren bruger skabelonen ?

Der finde et hav af måde at udskifte [tag] eller lign. på.
Du kan gøre det med regular expression eller du kan benytte dig at en af de mange template systemer som findes på nettet.
Avatar billede labisama Nybegynder
18. august 2010 - 13:29 #8
Tak for hjælpen, det endte dog med at jeg fik outsourced opgaven.
Avatar billede majbom Novice
18. august 2010 - 14:16 #9
jamen selv tak...