Avatar billede Slettet bruger
21. april 2010 - 18:51 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Mange-til-mange relationer

Hej eksperter!

Jeg har svært ved at forstå begrebet mange-til-mange relationer og ikke mindst hvordan det anvendes i praksis.

Kan I venligst forklare nærmere?

Endvidere har jeg en konkret problemstilling, som jeg gerne vil vide om skal løses via en mange-til-mange relation:

En golfklub oprettet i en database. En tabel Spillere, der bl.a. indeholder spillerens handicap. En anden tabel Turneringer, der bl.a. indeholder oplysning om det maksimale handicap, en spiller må have for at deltage i den givne turnering. Skal relationen mellem disse tabeller oprettes som en mange-til-mange relation v.h.a. en ekstra tabel, eller hvordan?

Haster lidt :-)
Avatar billede terry Ekspert
21. april 2010 - 19:03 #1
Yes this would be a many to many relationship

There can be many Turneringer and many Spillere so you need a third table which is used to show which Spillere are in a Turneringer
Avatar billede terry Ekspert
21. april 2010 - 19:05 #2
Table Spillere

SpillereID
Navn
Handicap
.

Table Turneringer

TurneringerID
Navn
.

Table SpillereTurneringer
SpillereID
TurneringerID
.
Avatar billede terry Ekspert
21. april 2010 - 19:07 #3
As you can see the table SpillereTurneringer has relationships to both tables. A spiller could be in many Turneringer and a Turnering can have many spiller
Avatar billede mugs Novice
21. april 2010 - 19:08 #4
Mange til mange: De relaterede felter kan optræde mere end een gang i tabellerne.

Een til mange: På een siden af relatioen kan feltet kun optræde een gang. På mange siden kan det relaterede felt optræde masnge gange.

Tabellen Spillere indeholder data om spilleren bl.a. handicap. Hvis spilleren kun optræder een gang bør det være spillerens ID være tabellen PK og skal derfor være på een siden.

Tabellen Truneringer kan indeholde spillerens ID mere end een gang idet spilleren jo kan have deltaget i flere turneringer og bør derfor være på mange siden.

Altså een til mange relation.
Avatar billede terry Ekspert
21. april 2010 - 19:09 #5
Avatar billede Slettet bruger
21. april 2010 - 20:39 #6
OK. Table SpillereTurneringer kan altså bruges til at oprette poster med de turneringer en spiller deltager i.

Hvad gør man hvis man vil udvælge de turneringer en spiller MÅ deltage i (hvor hans handicap ikke er for stort)?
Avatar billede terry Ekspert
22. april 2010 - 11:20 #7
"OK. Table SpillereTurneringer kan altså bruges til at oprette poster med de turneringer en spiller deltager i."

Yes.

"Hvad gør man hvis man vil udvælge de turneringer en spiller MÅ deltage i (hvor hans handicap ikke er for stort)?"

I know almost nothing about golf so I'm just guessing here.
I assume that each players handicap is in the Spillere table.

And if there is a handicap maximum for a turnering then that maximum must be in the  Turneringer table.

This is just and idea:
Lets say you have a form which contains two combobox, one for choosing Turneringer and another for choosing spiller. When you have chosen the two values you will need to check by using code that the chosen players handicap doesnt exceed the maximum handicap for the chosen turnering.

Does that make sence?

Oh and thanks for the points :o)