Avatar billede jeki Nybegynder
21. april 2010 - 10:27 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Opslag i postnummer-kartoteket under import til C5 v. 2010

Jeg skal importere til debitor kartoteket fra en csv-fil.

Jeg bruger Debitor/Tilpasning/Import/Debitorkartotek og har rækkefølgen af felterne på plads.

Problem:
I filen findes kun bynavn og ikke postnummer.

Normalt når man indtaster bynavn så hentes postnummer fra postnummerkartotektet automatisk.

Spørgsmål:
Kan jeg få den til at slå op under import?
...og i så fald, hvordan?
Avatar billede supertekst Ekspert
21. april 2010 - 10:40 #1
Er det en mulighed at behandle cvs-filen separat inden importen?
Avatar billede jeki Nybegynder
21. april 2010 - 10:57 #2
Ja, det kan sagtens lade sig gøre.
Avatar billede supertekst Ekspert
21. april 2010 - 11:27 #3
Ok

Muligheden kunne så være, at skrive en VBA-kode (f.eks. i et regneark) indlæse cvs-filen og forsyne den med postnummer og udskrive det igen i en csv.

Er det engangsforestilling - eller noget tilbagevendende?
Avatar billede Titan38 Praktikant
21. april 2010 - 12:01 #4
Du kan godt lave et opslag under import, men det kræver noget kode i din import fil, ved du hvor henne du skal rette koden i import filen? (Udvikling/XAL/Ret) ... og hvor meget forklaring skal du bruge?
Sagt på en anden måde: Er du bruger eller udvikler?
Avatar billede dpdam Nybegynder
21. april 2010 - 12:36 #5
Prøv med direkte opslag i feltet PostBy under udtryk:

Postnummer[Bynavn,Postby].Postnr+"  "+Postby

Usikker hvor langt mellemrummet er men det ses í DebKart formen.
Avatar billede Titan38 Praktikant
21. april 2010 - 13:57 #6
dpdam har helt ret!

Hvis du ved tidligere indlæsning har konstateret at du får indlæst by navnet i Postby kan du ved at køre en UPDATE kørsel med "dpdam's" kode i udtryk få opdateret alle til Postnummer og By! (Det skal være med 2 mellemrum!)
Du kan ligeledes bruge det direkte opslag under import, stadig selvfølgelig hvis feltet BYNAVN fra din importfil indlæses i feltet PostBy.

..og det er i øvrigt den kode jeg har indsat i xal kørslen manuelt.
Avatar billede jeki Nybegynder
07. maj 2010 - 11:21 #7
Super, det virkered perfekt - takker.