Avatar billede pierre Nybegynder
21. april 2010 - 02:57 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Batch PDF generation fra ekstern fil

Det her er måske det helt forkerte værktøj til denne opgave, men faktum er at vi har et faktura design, lavet i Illustrator, fra da vi begyndte vores firma, som vi rigtig godt kan lide og gerne vil beholde. Men det tager altså en evighed at lave fakturaer når vi sender en 15-50 stk. fakturaer en gang om ugen.

Er der nogen måde at automatisere denne process på nogen måder?

Hvis vi nu f.eks. laver en kommasepereret fil med alle de info der skal bruges til at lave samtlige fakturaer, vil Illustrator så kunne generere PDF filer ud fra denne tekst fil?

Nogen der kender nogen guides til dette på nettet? Eller er det et skud i tågen at begynde på dette?

Jeg har en gang set man kunne lave macroer/scripts - eller hvad det nu hedder - til Photoshop der automatisk udfyldte visitkort og gemte dem som en seperat fil for hvert visitkort. Kan man noget lignende i Illustrator?

På forhånd mange tak!
Avatar billede prodic Mester
21. april 2010 - 10:27 #1
Overvejet at kigge nærmere på Acrobat's muligheder indenfor form-fields?
Her kan du forholdsvis nemt få dannet, i visse tilfælde automatisk, de nødvendige felter.
Du kan selv definere hvilke der skal indeholde faste tekster/tal etc. og hvilke der skal kunne udfyldes manuelt.
Samtidig kan du definere skrifttype, størrelse etc. så det matcher dit eksisterende design.
Nem mulighed hvis du/I har adgang til Acrobat - og det er ikke Acrobat Reader.
Avatar billede pierre Nybegynder
21. april 2010 - 18:18 #2
Kender ikke Acrobat så godt men det kunne da godt være en mulighed. Jeg mener bare det burde være muligt at gøre i Illustrator. F.eks. hvis man skal lave 500 forskellige visitkort i Illustrator burde der være en forholdsvis let måde at gøre dette på.
Avatar billede prodic Mester
21. april 2010 - 18:25 #3
Hvis man skulle udarbejde 500 forskellige visitkort i Illustrator, så ville man ret hurtigt opdage at den slags er betydeligt nemmere i et DTP-program(Quark/Indesign) end i et vektorbaseret tegneprogram.

Jeg vil dog ikke afvise at en script-kyndig person kan have udarbejdet et script der kan hjælpe.
Især med CS4-versionens Artboard-funktion burde det være muligt.
Kig evt. på Adobe's eget user-to-user forum under Illustrator Scripting. Der holder de fleste script-kyndige til.
Avatar billede pierre Nybegynder
21. april 2010 - 18:36 #4
Fandt faktisk lige den her side: http://www.adobe.com/uk/designcenter/illustrator/articles/ill10datadrvn.html

Mente nok det skulle være meget muligt. ;)
Avatar billede prodic Mester
21. april 2010 - 18:46 #5
Det er skam også en mulighed at gå den vej rundt.
Nemmest havde dog været i f.eks. InDesign. :-)
Avatar billede pierre Nybegynder
22. april 2010 - 17:01 #6
Har du et link til en guide der beskriver hvordan man gør det i InDesign?
Avatar billede prodic Mester
22. april 2010 - 17:18 #7
Prøv denne:
http://www.adobe.com/designcenter/indesign/articles/indcs2at_datamerge.html
Det er lige til at gå til. Især med en eksisterende skabelon som dit Illustrator-dokument der kan danne "baggrund".