Avatar billede underpass Nybegynder
20. april 2010 - 15:30 Der er 23 kommentarer

Skift boot partition på Vista

Problem:
PC'en kom pre-installeret med XP og noget ubrugeligt pre-installeret log-on software(fra stor virksomhed) med udfyldelse af domæne, DHCP class ID etc. etc. FØR windows loadede.

Kunne ikke udfylde eller omgå software på anden måde og jeg 'slettede' derfor den originale boot-partition og re-installerede Vista på en anden partition, der tydeligvis IKKE var sat som primær boot. Det gik fint, fik installeret programmer og hentet en masse mails(140 stk) - jeg genstartede og så....kunne den jo ikke boote da Vista kigger på den 'gl.'boot partition der jo er 'slettet' :-(

Og nu kan jeg altså ikke starte pc'en op...

Det er vigtige mails! Al hjælp er virkelig prisværdig..
Avatar billede Slettet bruger
20. april 2010 - 17:40 #1
Boot op på Vista skiven -> vælg, reparer -> vælg, reparer startfunktioner
Avatar billede kosmos Nybegynder
20. april 2010 - 18:56 #2
Det har jeg vist lige skrevet ikke virkede.... men tak for kommentaren.
Avatar billede kosmos Nybegynder
20. april 2010 - 18:58 #3
Glem ovenstående kommentar, troede jeg var i min egen tråd, kan man virkelig ikke slette sine egne kommentarer inden for xx antal minutter... øv!
Avatar billede underpass Nybegynder
21. april 2010 - 09:25 #4
Tusind tak for svar til jer begge...det prøver jeg - og melder tilbage i aften...arbejdet en mulighed.

Virker det ikke, tænker jeg at pille harddisken ud, plugge den i eksternt kabinet og derved få adgang til alle mapper/data inkl. de mails...hvis jeg kan finde dem i Windows Mail som jeg ikke har erfaring med...?
Avatar billede underpass Nybegynder
21. april 2010 - 11:08 #5
kommer i tanke om at jeg kun har en recovery CD der jo fulgte med - ikke en regulær Vista cd - det kunne godt betyde noget!?
Avatar billede Slettet bruger
21. april 2010 - 11:35 #6
Avatar billede underpass Nybegynder
21. april 2010 - 12:39 #7
helgec: Endnu engang tusind tak :-) - tester i aften.
Avatar billede underpass Nybegynder
21. april 2010 - 20:46 #8
Det virkede ikke m Vista boot cd. Startup repair finder simpelthen ingen fejl.
Men der ER jo heller ingen fejl som sådan i den Vista-installation; den ligger bare på en D: partition som IKKE er sat til active boot...og derfor kan pc'en ikke loade Vista.
øv :-( - nogen andre ideer mon?
Avatar billede Slettet bruger
21. april 2010 - 21:01 #9
Så sæt den som aktiv - brug gparted på en livecd
Avatar billede underpass Nybegynder
21. april 2010 - 21:02 #10
Tak helgec - kan du uddybe en anelse mon?
Avatar billede underpass Nybegynder
21. april 2010 - 21:08 #11
ja ok, google er jo en stor hjælp ;-)
- Mangler så  bare en ny/clean cd-r nu  :-/
Avatar billede Slettet bruger
21. april 2010 - 21:28 #12
Avatar billede underpass Nybegynder
21. april 2010 - 21:40 #13
hvilken version af gparted live cd iso er jeg ude efter - kan du linke direkte mon?
Avatar billede Slettet bruger
21. april 2010 - 22:18 #14
Gparted som standalone er ofte noget crap - jeg vil anbefale dig at hente KNOPPIX www.helgec.dk/knoppix.html og så køre gparte derfra, men du kan prøve at se lidt på http://www.helgec.dk/usb-install.html der er diverse link også til MBRwizard
Avatar billede underpass Nybegynder
21. april 2010 - 22:45 #15
Endnu engang tak.
Har nu bootet m gparted(fandt en ny cd) og ser fint partitionerne, men HVORDAN markerer jeg den ønskede og sætter den til primær el. aktiv boot partion?

(prøver alternativt knoppix) :-)
Avatar billede underpass Nybegynder
21. april 2010 - 23:11 #16
ok fandt ud af at flagge den rette partition til at være active boot. Og give den  en label(E).
Når pc så booter nu siger den, at den mangler Bootmgr....
øv igen...

Må teste Knoppix i morgen...jeg vil bare have de mails UD.
Avatar billede Slettet bruger
22. april 2010 - 09:30 #17
Du kan altid hive de mail ud med KNOPPIX
Avatar billede underpass Nybegynder
22. april 2010 - 10:09 #18
Hvad gør jeg så når knoppix er loaded med grafisk interface for at få mails ud fra Windows Mail? (kan godt se mappen Windows Mail, men ved ikke hvilken en af de mange sys-filer heri, der rent faktisk indeholder alle mine mails?
Avatar billede underpass Nybegynder
22. april 2010 - 10:09 #19
(og endnu engang tusind tak for din kæmpestore hjælp)
Avatar billede Slettet bruger
22. april 2010 - 10:27 #20
Jeg står og skal på sygehuset og kommer først hjem sidst på dagen, jeg kan ikke lige huske stien til mail Vista, men prøv noget a.la. dit username -> appdata -> Local -> Microsoft -> Mail - hvis det ikke er korrekt kigger jeg på det egter kl. 15:00
Avatar billede underpass Nybegynder
22. april 2010 - 11:27 #21
helgec: Perfekt :-) - fundet dem og hevet dem over på en usb-key :-D - smid et svar - og tusind tak for uvurderlig hjælp!!
Avatar billede underpass Nybegynder
22. april 2010 - 16:46 #22
ej hold op...nu vil maskinen slet ikke starte op når jeg lægger en Vista boot CD i - je gville jo starte HELT forfra med en clean install nu! (altså dvs. skærmen er sort, jeg kan ikke se hvad der vises, men høre at cd-drevet roterer og reagerer på mine tastetryk, virker som en korrupt grafik/display driver) - har du et forslag til rettelse af dette ny-opståede problem mon?
:-)
Tænker den stadig 'kigger' på en forkert partition og efter gparted, hvor jeg flaggede Vista-partitionen til active boot, skete dette.
Meget meget irriterende... :-(
Avatar billede Slettet bruger
22. april 2010 - 17:02 #23
Så er jeg tilbage, jeg samler ikke point så snup dem selv. Har du mulighed for at ringe til mig på 74 82 61 52 så gør det