Avatar billede madand Nybegynder
20. april 2010 - 10:36 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Type double

Hej eksperter,

jeg koder lidt webapplikationer i C#, men har aldrig brugt double. Jeg har set den være brugt mange steder, men jeg forstår den ikke, hvis jeg læser: http://msdn.microsoft.com/en-us/library/e02ya398(VS.80).aspx

Er der nogen der kan forklare mig i hvilken sammenhæng man ville bruge den? Skal sige jeg er slet ikke matematisk :)

Mvh,
Mads
Avatar billede 2c Nybegynder
20. april 2010 - 10:40 #1
Det er bare et komma tal, ligesom int et heltal.
Avatar billede madand Nybegynder
20. april 2010 - 10:47 #2
Okay så giver det mere mening.
Men her er et eksempel fra nettet:

class MixedTypes
{
    static void Main()
    {
        int x = 3;
        float y = 4.5f;
        short z = 5;
        double w = 1.7E+3;
        // Result of the 2nd argument is a double:
        Console.WriteLine("The sum is {0}", x + y + z + w);
    }
// Output: The sum is 1712.5

Hvad er f.eks. 4.5f; (Hvad er f?) eller i double 1.7E (hvad er e?)
Avatar billede _et Praktikant
20. april 2010 - 11:50 #3
4.5f - er 4,5 som datatypen float, som OGSÅ er kommatal.
1.7Exxx - er 1.7 ganget med "1 og så tallet"  1.7E5 = 1.7*100000 = 1700000
1.7Exxx - Kan både være float eller double. Det er blot en nemmere måde at skrive mange nuller på.

Om man vil bruge double eller float afhænger af hvilken præcision man ønsker i sine beregninger.

Float fylder mindre end double i memory, men er også mindre precis.

Søg evt lidt på datatyper på google

Mvh
Teddy
Avatar billede madand Nybegynder
20. april 2010 - 12:54 #4
Okay, det gav mere mening :)
_et smider du svar?
Avatar billede _et Praktikant
20. april 2010 - 13:49 #5
yes ;-)
Avatar billede arne_v Ekspert
20. april 2010 - 15:08 #6
Og husk at float & double er til stoerrelse med usikkerhed. Som f.eks. afstande og vaegt.

Til penge skal du bruge decimal.

Der er ioverigt sjaeldent brug for at bruge float fremfor double idag.