Avatar billede bo_jorgensen Nybegynder
17. april 2010 - 22:11 Der er 9 kommentarer

DIV og tekstbredde

Da jeg har læst at det er gammeldags at opbygge design via tables vil
jeg nu prøve med CSS og DIV.

Det går ok, men en ting (indtil videre) driller mig:

Jeg har på min side en række billeder i vilkårlig rækkefølge. De vises
i et <DIV></DIV>. Under billedet er der en tilhørende tekst. Jeg vil
gerne have at denne tekst har samme bredde som billedet, men hvis
teksten er lang, bliver <DIV> blot bredere :-/ alternativt kan jeg
lave en specifik <DIV> til teksten med en fixed bredde, men så følger
den ikke billedet.

Er der en måde at løse det på ?

Problemet er vist her:
http://www.rattenborg.com/download/20100417 css/css.jpg

Jeg håber at der er nogen der kan hjælpe.

Mvh
Bo
Avatar billede htx98i17 Professor
18. april 2010 - 07:33 #1
Kan du poste koden
Avatar billede htx98i17 Professor
18. april 2010 - 07:39 #2
Jeg er også lige begyndt med DIV og CSS og har læst alle kapitler her: http://w3schools.com/css/default.asp efter det er der kun opklarende spørgsmål, og der er gode eksempler som er nemme at redigere på stedet og afprøve. Kan klart anbefales.

Men jeg tror du skal se på width i din style på layeret.
Avatar billede bo_jorgensen Nybegynder
18. april 2010 - 11:24 #3
Hej htx

tak for dit input. Problemet er, at jeg ikke kender bredden på forhånd.

Hvis det ikke kan løses med css er jeg nok nødt til at fuske en løsning med php hvor jeg afllæser billedets bredde. Men det er ikke optimalt
Avatar billede bo_jorgensen Nybegynder
18. april 2010 - 11:25 #4
Jeg poster koden i aften
Avatar billede bo_jorgensen Nybegynder
18. april 2010 - 14:56 #5
Hermed koden:
http://rattenborg.com/download/20100417_css

Den første div viser problemet (teksten bliver bredere end billedet), den næste viser hvordan jeg gerne vil have det til at se ud.

Og som nævnt ovenfor, så har billederne ikke den samme bredde, så det er i princippet ikke muligt at anvende en absolut width.

Beklager at jeg ikke postede koden i første indlæg.
Avatar billede olebole Juniormester
18. april 2010 - 20:40 #6
<ole>

Hvordan ser det ud, hvis du skriver koden i et HTML-dokument? Du kan ikke regne med, at noget som helst kan fungere i et så simpelt dokument. Dokumentet skal som minimum indeholde de obligatoriske elementer - herunder en DTD  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede bo_jorgensen Nybegynder
18. april 2010 - 21:17 #7
Hej Ole

nu ved jeg ikke lige dtd er. ovenstående er sakset ud af en komplet html side, hvor det heller ikke virker efter hensigten.

Kan du indsætte hvad der skal til for at det virker ?

Tak
Avatar billede olebole Juniormester
18. april 2010 - 21:28 #8
Vedr. DTD (DocType Definition):
    http://www.w3.org/TR/html401/struct/global.html#h-7.2

- og jeg formoder, du bør bruge denne:

    <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">[/div]
Udelader du den, disabler du store og meget vigtige dele af CSS i dokumentet. Den er en absolut nødvendighed i ethvert HTML dokument  =)
Avatar billede bo_jorgensen Nybegynder
18. april 2010 - 21:43 #9
Hej Ole

Tak for dit input. Jeg har prøvet at tilføje sætningen, men det ændrer nada :-(