Avatar billede nicidem Nybegynder
17. april 2010 - 18:29 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Router problem eller andet?

Jeg har en kunde, som har problemer med sit netværk, han skriver følgende:

- Musk fra serveren stopper, skipper numre eller lave høje glitches i lyden ligesom hvis der er en løs forbindelse på et kabel eller en CD er kopieret dårligt. Al musik på serveren ligger i lossless apple M4a format og vi har hidtil ikke haft problemer med musikken. Vi troede indledningsvist at problemer skyldtes det nye motherboard og reinstallering af software på serveren. Men efter at have forsøgt at streame musik fra en anden computer (en af de bærbare) opstår samme problemer, så det er ikke serveren den er gal med. Problemet er dog ikke tilstede når vi streamer radio hvilket jo er noget mindre datamængder.

- Vi har oplevet at henholdsvis printeren og Sony Vaio'en pludselig ikke kan finde det trådløse netværk. Det er simpelthen ikke synligt selvom de andre apparater kan finde det. Andre gange er der ingen problemer med at finde netværket. SSID nr. er sat automatisk i routeren og der er generelt ikke lavet nogle ændringer i standardopsætningen. SSID er sat til synlig

- Hastighed og forbindelsesstyrke fluktuerer meget på det trådløse netværk, hvilket det ikke har gjort tidligere. Mens jeg skriver dette er hastigheden ca. 54mps på min maskine, men nogle gange er den nede i 1-2mps uden nogen specifik grund.

- Routeren hedder D-link DIR-655 og kører firmware v. 1.21EU.
- Vi har en windows home server med en ny dualcore intel processor og 4gb ram. Lige sat nyt motherboard og processor i da det pludseligt holdt op med at virke. Forbundet med routeren via kabel
- bærbar: 1 stk. sony vaio TZ170N ca. 2 år gammel. A/B eller G trådløst netværk
- bærbar: 1 stk. Thinkpad T60, ca. 2 år gammel. (mit arbejdes). A/B eller G trådløst netværk
- printer: Brother DCP-770CW trådløs printer. ca. 1 år gammel
- logitech squeezebox trådløst lydsystem med fire trådløse enheder i forskellige rum. 3 er forbundet trådløst og 1 med kabel til routeren. Alle enheder kan køre A/B eller G trådløst netværk. De er ml. 0-2 år gamle.

Any ideas?
Avatar billede nicidem Nybegynder
17. april 2010 - 18:45 #1
Netværket har tidligere været konfigureret med MAC-adresser, men vi har skiftet over til WPA2 AES key fordi routeren begyndte at få problemer med at connecte med Vaio'en.

Umiddelbart vil jeg sige at det evt. ku skyldes at der er for mange der kører med netværk på den samme kanal? Han bor i københavn.
Avatar billede thov Forsker
20. april 2010 - 14:44 #2
For mange på samme kanal (eller nabo kanal), opklares med NetStumbler (XP) http://www.netstumbler.com/downloads/

eller Vistumber (Vista) http://www.vistumbler.net/
Avatar billede nicidem Nybegynder
20. april 2010 - 15:25 #3
Han er den eneste der bruger channel 8, fandt vi ud af.
Avatar billede thov Forsker
20. april 2010 - 16:13 #4
Fint nok, men nabokanalerne, 7 og 9, kan ikke frikendes for at forstyrre.

Meen.. Den Dlink router er på hårdt arbejde - kunne være den ikke er god nok længere.
Avatar billede nicidem Nybegynder
16. maj 2010 - 19:44 #5
Jeg hørte aldrig fra kunden igen. Smid et svar thov, så får du point, som tak for forslagene.
Avatar billede thov Forsker
17. maj 2010 - 00:50 #6
No cure - no pay :-)
Tag dem bare selv (til en anden gang).
Avatar billede nicidem Nybegynder
17. maj 2010 - 17:44 #7
Hehe ok, men tak for hjælpe da! :)