Avatar billede Martinio Nybegynder
14. april 2010 - 23:55 Der er 6 kommentarer

Matematik hjælp, meget kort!!!!

Opgaven:

''Om andengradspolynomiet f gælder : f(-3)= 16, f(1)= 0 og f(7)= 6''

a) Bestem regneforskriften for f.

b) Bestem f's nulpunkter.

c) Tegn grafen for f.
Avatar billede Martinio Nybegynder
14. april 2010 - 23:58 #1
Forklar mig hvad jeg skal gøre i de opgaver
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
15. april 2010 - 00:01 #2
Du får tre ligninger med tre ubekendte

a*9 - b*3 + c = 16
a + b + c = 0
a*49 + b*7 + c = 6

Hvis jeg har skrevet det rigtigt op og regnet rigtigt bliver b=-3
Avatar billede Slettet bruger
15. april 2010 - 00:21 #3
Har du et regneprogram til rådighed?

  // Steeven
Avatar billede Juventino Nybegynder
15. april 2010 - 16:26 #4
Ja steven. jeg har programet ''TI Interactive'' ....er det den man skal bruge? og i såfald hvordan skal jeg løse opgaven med TI?
Avatar billede Slettet bruger
15. april 2010 - 18:05 #5
Super. Husk at fortælle, hvilke værktøjer du har at gøre med.
Lad os se på det i TII...

Opgaven lyder: "Om andengradspolynomiet f gælder: f(-3)=16, f(1)=0 og f(7)=6"

a) Regneforskrift

Vi har altså et andengradspolynomium, der hedder f. Du kender formlen for en andengradsligning, og derfor kan vi opstille strukturen sådan her:
f(x):=a*x^2 + b*x + c

Herefter sætter du det hele op i en solve-ligning, som du nok kender, hvor du kommer med de tre oplysninger, som du har fået at vide:
solve(f(-3)=16 and f(1)=0 and f(7)=6,{a,b,c})

Dette kan jo lade sig gøre, fordi du har tre ligninger med de samme tre ubekendte, som en matematisk sætning siger.
Ved at skrive {a,b,c} til sidst beder du om at få svaret på både a, b og c.

Herefter er der bare tilbage at skrive disse resultater ind i forskriften. Du kan evt. gøre det således:
a:=...
b:=...
c:=...
f(x)

Så vil a, b og c blive husket fremover til de næste opgaver og vil automatisk blive sat ind i f(x).

b) Nulpunkter

Nemt med en solve-kommando.

b) Grafen

Programmet kender din funktion, så det er bare at skrive f(x) i grafvinduet. Simpel og nemt. TII er genialt - når man kan det selvfølgelig.

  // Steeven
Avatar billede Slettet bruger
04. juli 2010 - 14:19 #6
Hvis det var svar nok, er det måske tid at lukke spørgsmålet...