Avatar billede vasques Nybegynder
12. april 2010 - 13:43 Der er 4 kommentarer

Filer har skiftet farve

Jeg selv og flere af mine brugere har oplevet at deres filer i explorer har skiftet farve fra sort til blå. Firmaet kører et fuldline Microsoft miljø server 08 og Windows XP på klient niveau. Der er ikke gjort noget fra brugerne umiddelbart der har fremkaldt dette.
Ikke at det gør nogen forskel for brugerne ej heller for deres filer, men vi undre os over ændringen!

Er der nogen der har svar på dette?
Avatar billede Blandy Praktikant
12. april 2010 - 13:46 #1
Det lyder til at nogen har benyttet sig af NTFS krypteringen. Der skifter mapperne nemlig farve til f.eks blå, hvis der er kryptering på.

Kan i godt åbne filerne og mapperne? Prøv at undersøge hver mappe om de er NTFS krypteret.
Avatar billede snowball Novice
12. april 2010 - 14:01 #2
Det kan også være at drevet er "komprimeret". Så bliver filerne blå.

http://www.asktheadmin.com/2008/09/ntfs-file-compression-why-blue.html
Avatar billede vasques Nybegynder
12. april 2010 - 14:18 #3
Jep alle filer er ok ingen problemer. Men vi undre os over farveskiftet. Hvordan ser jeg om de er krypteret? Tænker det er under properties på mappen!
12. april 2010 - 18:45 #4
"Kryptering" = Grøn
"Komprimering" = Blå farve

Visse mappe+filer ER allerede "Blå", eksempelvis
C:\Windows\System32\dllcache

---

Hvis der er andre mapper+filer rundt omkring, som (tilsyneladende) er "Blå"/komprimeret, kan det skyldes at du har kørt "Diskoprydning" OG makeret feltet [Komprimer gamle filer] ...

I samme forbindelse: Jeg har fornylig oplevet en laaaaaangsom XP, problemet var nemlig ovenstående. Brugeren havde pænt og nydeligt brugt "Diskoprydning" ~en gang om ugen MED [Komprimer gamle filer] ... Hvilket bevirkede at størstedelen af C:\Windows + C:\Program mapper/filer var komprimeret, og så skal PC'en bruge mange kræfter på at pakke ud under kørsel...
Komprimeringen taget fra (det tog >2 timer PC tid!) samt efterfølgende defragmentering, så blev den meget glad igen...