Avatar billede Majlund-88 Praktikant
12. april 2010 - 09:28 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

AM-Bidrag - Påvirkning af likviditet og resultat?

Heej folk.

Jeg har 2 spørgsmål.

Hvordan vil det påvirke virksomhedens likviditet, hvis AM bidraget bliver ned sat fra 8% til 6%.

Og hvordan vil denne ændring påvirke virksomhedensresultat?

Oplysninger
Bruttoløn pr måned                  22.500,00
Trækprocent                        41%
Skattefradag pr. måned              12.334,00
AM-bidrag                            8%
ATP-bidrag                          90
Avatar billede folk2003 Nybegynder
12. april 2010 - 09:55 #1
Det vil ikke påvirke virksomheden overhovedet. Det er dig som arbejdstager, der indbetaler bidraget via lønudbetalingen. Der kan være en mindre likviditetsforbedring for virksomheden, men kun "første gang", der indbetales den nedsatte procentsats.
Avatar billede Majlund-88 Praktikant
12. april 2010 - 10:36 #2
Der kan være en mindre likviditetsforbedring for virksomheden, men kun "første gang", der indbetales den nedsatte procentsats.

Forklar lidt nermere?
Avatar billede folk2003 Nybegynder
12. april 2010 - 10:43 #3
Der er 2% forskel i dit tænkte eksempel. Disse 2% giver virksomheden lidt bedre likviditet indtil de første gang - efter ændringen - skal afregne til skattevæsenet. Det svarer til at få udsættelse med betaling af et afdrag (ydelse) på et lån. Du kan kun få udsættelse een gang. Næste gang, er der jo igen lige langt mellem betalingsdatoerne.
Avatar billede Majlund-88 Praktikant
12. april 2010 - 11:04 #4
Altså ...

Måned 1  - AM  8%        -  1793
Måned 2  - AM  8%        -  1793
Måned 3  - AM  8%        -  1793
Måned 4  - AM  8%        -  1793

Måned 5  - AM  6%        -  1345
Måned 6  - AM  6%        -  1345
Måned 7  - AM  6%        -  1345
Måned 8  - AM  6%        -  1345
Måned 9  - AM  6%        -  1345
Måned 10  - AM  6%      -  1345
Måned 11  - AM  6%      -  1345
Måned 12  - AM  6%      -  1345

Likvititet øges hvor ?

Altså man har vel den samlede

Lønafregning på (ATP - Bruttoløn)

I dette tilfælde 22410,- som er en udgift som ikke vil ændre sig lige gyldig hvor meget AM stiger eller falder.

Der skal der så trækkes AM fra

AM fra Lønafregning(Atp-bruttoløn):

8% AM -  1793
6% AM -  1345

Altså AM trækkes fra lønmodtageren og de penge kan da ikke ses i den livikde holdning.

Synes ikke der skulle kunne være nogen ændring overhovedet i Virksomheden Likviditet?

Det er min Caseopgave skal op imorgen og den her driller
Avatar billede mariaf Juniormester
14. april 2010 - 22:37 #5
Da bruttolønnen ikke ændrer sig, ændrer det ikke på virksomhedens resultat. Da der skal betales mindre skat og mere til medarbejderen, vil det påvirke likviditeten negatvt med 10 dage, da medarbejderen skal have løn den sidste hverdag i måneden, mens a-skat og am-bidrag først afregnes den 10. i den efterfølgende måned.