Avatar billede mrfunder Nybegynder
11. april 2010 - 22:51 Der er 5 kommentarer

Problemer med utf8 enkoding

Hej Eksperter,

Jeg har problemer med at gemme korrekt i min database ved brug af en POST. Hvis jeg forsøger at gemme ordet Birkerød, vil der i min database kun stå "Birker" - hvorefter resten så er blevet "cuttet".

Alle mine filer er encodet som UTF-8 (uden BOM) og min meta charset ser således ud <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;charset=utf-8" />

Database indstillinger:
MySQL Tegnsæt:  UTF-8 Unicode (utf8)
MySQL forbindelses-sammenkøring: utf8_general_ci

Min tabel/kolonne:
Kollation (Collation) utf8_danish_ci

Efter min Mysql connect sender jeg desuden mysql_query("SET NAMES 'utf8'");

Jeg kører desuden i PHP, før alt andet: header('Content-type: text/html; charset=utf-8');

Hvis jeg forsøger at gemme "Birkerød" direkte igennem en mysql query bliver hele navnet gemt - altså mener jeg fejlen må ligge i min HTML eller PHP.

Jeg håber der er nogen som kan fortælle mig hvad jeg gør galt. Jeg er efterhånden lidt rådvild.

På forhånd tak
Avatar billede mrfunder Nybegynder
11. april 2010 - 23:01 #1
Jeg har indsnævret mit problem til at ligge i en strtolower() der bliver brugt før POST bliver gemt i databasen.

Er der nogle der har kendskab til at konfigurere denne til ÆØÅ, uden at skulle ud i en replace funktion?
Avatar billede intenz Novice
11. april 2010 - 23:17 #2
Prøv at kig i de første par kommentarer på:
http://php.net/manual/en/function.strtolower.php

Der er flere bud på løsninger til dit problem.
Avatar billede mrfunder Nybegynder
11. april 2010 - 23:27 #3
Har strtolower aldrig virket med ÆØÅ uden at man skal lave et "fiks"?
Avatar billede Slettet bruger
12. april 2010 - 00:45 #4
strtolower virker fint med æøå sålænge det er skrevet under iso-8859-1 tegnsættet.
Som @intenz siger så er der en masse forskellige løsninger i kommentarene på det link han giver.
Avatar billede repox Seniormester
12. april 2010 - 08:37 #5
Hvis du har mbstring på din server, kan du anvende http://php.net/mb_strtolower