Avatar billede Linhawk Nybegynder
11. april 2010 - 16:44 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Synology DS 408 rettigheder

Hej

Jeg har brug for lidt hjælp med rettigheder på min NAS Synology. Jeg har oprettet et drev, hvor alle brugere får rettigheder til at logge på og jeg vil gerne have dem skrive rettigheder, men ikke give dem rettigheder til at slette filer som de ikke selv har oprettet. Meningen med dette drev er at der tages backup af dette drev, så det er her familien gemmer billeder og dokumenter, men mine børn skulle jo nødigt slette hele familiens billeder ved en fejltagelse. Kan dette lade sig gøre?

Mvh Linhwak
Avatar billede chalde Seniormester
11. april 2010 - 21:09 #1
Det kan ikke lade sig gøre, men du kan lave workarounds:
- Lave en samlet mappe alle har R adgang til + private mapper de enkelte har R/W adgang til og andre har R adgang. Med den nyeste DSM (2.3) kan du gennem Filestation3 sætte rettigheder på subfolder niveau.
- Undlade at give brugere, med sandsynlighed for at slette filer, W rettigheder.
- Sætte den til at tage backup hvor den ikke sletter filer fra backup (dvs. slettes noget i den originale mappe, vil filerne ikke blive slettet i backup'en).
Avatar billede Linhawk Nybegynder
25. februar 2011 - 14:37 #2
Har opsat mine drev, med anden politik, og lavet skygge drev, som min børn har rettigheder på. Så der er ikke en korrekt løsning, men en workaround.