Avatar billede visto Professor
10. april 2010 - 11:48 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Må man bringe skærmdumps fra andre sites?

Må man på en hjemmeside bringe billeder, som er skærmdumps af indhold fra andre sites? Eller overtræder man derved copyright-regler?
Avatar billede 220661 Ekspert
10. april 2010 - 12:27 #1
http://www.michaelontech.com/2009/09/legal-use-of-software-or-website.html
http://www.webmasterworld.com/forum44/1883.htm

Tror det altid er en god ide at kontakte indehaver af siden og få accept for det, inden du bare bruger løs.
Da det er tilgængeligt på nettet kan man jo senere blive draget til ansvar og dømt for det.
Avatar billede visto Professor
10. april 2010 - 13:07 #2
Tak for input.

Ja, selvfølgelig er det en god ide at kontakte indehaver. Men jeg er alligevel interesseret i hvordan reglerne rent faktuelt er omkring dette spørgsmål, hvis der findes lovgivning om det. Mit spørgsmål er altså: Har jeg lov til at bringe skærmdumps UDEN at spørge sitets indehaver?

De links du henviser til er jo engelsksprogede (jeg kan dog ikke gennemskue om forfatteren til den første blog er dansker), og man kan ikke umiddelbart gå ud fra, at lovgivningen er den samme i alle lande. Jeg har en enkelt erfaring, der tyder på at fx lovgivningen i USA er mere lempelig end i Danmark. Og det er den lovgivning der måtte gælde i Danmark, som det er aktuelt for mig at vide noget om.
Avatar billede visto Professor
14. april 2010 - 19:22 #3
Da jeg ikke har fået svar på mit spørgsmål, må jeg hermed slutte.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. april 2010 - 19:35 #4
http://www.antipirat.dk/
Ved godt du har lukket, men antipiratgruppen som tager ud til skoler og fortæller børn hvordan man bruger internettet lovligt, burde vide hvilke rettigeheder man har.
Avatar billede visto Professor
14. april 2010 - 20:34 #5
Igen tak for input.

På antipiratgruppens hjemmeside definerer de sig selv som:
"AntiPiratGruppen er en sammenslutning af film- og musikbranchen, der bekæmper ulovlig kopiering og distribution af film og musik." Om de beskæftiger sig med andre ophavsrettighedsspørgsmål, herunder mit spørgsmål, vil jeg umiddelbart tvivle på. Men det kan jo aldrig skade at spørge, så det vil jeg gøre.
Jeg har desuden for nogle dage siden mailet til kulturministeriet, hvorunder ophavsret hører. Men de har endnu ikke svaret.

Jeg lader høre fra mig, hvis jeg via ovennævnte kanaler får brugbart svar.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. april 2010 - 20:41 #6
Fint. Det vil jeg se frem til, for så kan man vejlede bedre hvis der er en anden der spørger en anden gang.