Avatar billede sandrasmurf Nybegynder
08. april 2010 - 17:25 Der er 1 kommentar og
1 løsning

DataGridViewComboBoxColumn i databound datagridview

Hej eksperter

Jeg har bundet et datagridview op på en bindingsource

DataTable _dt = tableIo.RetrieveDT();
bindingSource1.DataSource = _dt.DefaultView;
dataGridView1.DataSource = bindingSource1;

Tredje kolonne er en foreign key kolonne. Der står altså kun integer værdier, 1,2,3,4 etc.

Jeg kan godt joine en tabel på for at få vist en meningsfyldt string i feltet, men jeg ville allerhelst vise kolonnen som en DataGridViewComboBoxColumn, som brugeren kan ændre i.

Jeg har søgt og søgt, men google er ikke min ven i dette tilfælde.

Så spørgsmålet er, hvordan jeg kan overbevise mit datagridview om at 3 kolonne skal vises som en combox, hvor teksten kommer fra en DataTable eller en enum.

Er der nogen der kan hjælpe?
Avatar billede sandrasmurf Nybegynder
08. april 2010 - 19:54 #1
Jeg har forsøgt at definere en enum med mulighederne til combobox kolonnen.

public enum MusicOrigin
{
  Unknown= 0,
  First= 1,
  Second= 2
}

Herefter har jeg forsøgt at fjerne foreign key kolonnen, der er oprettet som en tekstkolonne, fra grid'et og selv indsætte en ny combobox kolonne. Kolonnen hedder MusicOriginID_FK.

// Bind the table to the datagrid, same as before
DataTable _dt = _cueIO.RetrieveDT(_episode.Id);
bindingSource1.DataSource = _dt.DefaultView;
bindingNavigator1.BindingSource = bindingSource1;
dataGridView1.DataSource = bindingSource1;

// Locate and remove the foreign key column
int index = dataGridView1.Columns["MusicOriginID_FK"].Index;
dataGridView1.Columns.Remove("MusicOriginID_FK");

// Create a new Combobox column
DataGridViewComboBoxColumn dgvComboBoxColumn = new DataGridViewComboBoxColumn();
dgvComboBoxColumn.HeaderText = "Music Origin";
dgvComboBoxColumn.DataSource = Enum.GetValues(typeof(MusicOrigin));
dgvComboBoxColumn.ValueType = typeof(MusicOrigin);
dgvComboBoxColumn.DataPropertyName = "MusicOriginID_FK";

// Insert the ComboxColumn into the grid
dataGridView1.Columns.Insert(index, dgvComboBoxColumn);

Dette genererer desværre en masse exceptions
Message = "DataGridViewComboBoxCell value is not valid."
Avatar billede sandrasmurf Nybegynder
15. april 2010 - 13:02 #2
Lukker spørgsmålet