Avatar billede famy Nybegynder
07. april 2010 - 12:34 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

PC "fryser" i spil

Hejsa

Jeg har det problem at min PC fryser i visse spil.
Indtil videre har det været sjældent, og meget sporadisk. Men efter jeg installerede Assassin's Creed 1 er det blevet meget slemt. 2 til 10 minutter inde i spillet fryser PC'en, og jeg må genstarte på reset knappen.

Jeg har prøvet et køre som administrator, og at køre i WindowsXP mode, men uden held.

Mit spørgsmål er:
- Hvad kan problemet være?
- Hvis Jeres gæt er grafikkortet, som er min egen gæt. Hvordan tester jeg det?

Mit system er således:
Windows Vista 64-bit
6GB RAM
Intel i7-920
Sparkle 9800 GT grafikkort med passiv køling
Avatar billede xIraqisteve Nybegynder
07. april 2010 - 13:21 #1
Det kan muligvis være dit grafikkort, da jeg ved Assassin's Creed fylder meget. Du kan se på spillets pakke hvad krav der er for grafikkort. Grunden til jeg er sikker på det er graffikkortets skyld er, at jeg selv ikke kunne spille Bfbc 2, da den også begyndte at fryse.
Jeg skal nu cod mw2 med dette grafikkort: Nvidia GeFore 8500 GT

Dette er minimum krav for Assassin's Creed 1:
Minimum:

Supported OS: Windows® XP/Windows Vista® (only)
Processor: Dual core processor 2.6 GHz Intel® Pentium® D or AMD Athlon™ 64 X2 3800+ (Intel Core® 2 Duo 2.2 GHz or AMD Athlon 64 X2 4400+ or better recommended)
System Memory: Windows XP: 1 GB RAM / Windows Vista: 2 GB RAM
Video Card: 256 MB DirectX® 10.0-compliant video card or DirectX 9.0-compliant card with Shader Model 3.0 or higher (*see supported list)
Sound Card: DirectX 9.0 or 10.0-compliant sound card (5.1 sound card recommended)
DirectX Version: Direct X 9.0 (Windows XP) or 10.0 (Windows Vista) libraries
Hard Disk: 8 GB available hard disk space
Avatar billede haverslev Novice
07. april 2010 - 13:28 #2
Prøv lige at køre denne!

Find dit spil i drop down menu og klik på "Can you run it" knappen
Du skal lige installere et lille activx og efterfølgende fortæller programmet dig, hvad der evt. skal opdateres osv.
Du skulle gerne have grønne PASS i minimum req.
http://cyri.systemrequirementslab.com/CYRI/intro.aspx
Avatar billede xIraqisteve Nybegynder
07. april 2010 - 13:32 #3
#haverslev
Hvad er det for et tilføjelsesprogram man skal installere?
Avatar billede haverslev Novice
07. april 2010 - 14:15 #4
Et lile activx, som installeres for at køre en test på pc`ens hardware.
Avatar billede besle Nybegynder
07. april 2010 - 21:51 #5
Hvad siger dine temparaturer? En I7-920 har det med nemt at kunne blive varm.

Har du de nyeste drivere til grafikkort og andet?
Avatar billede famy Nybegynder
08. april 2010 - 11:13 #6
#haverslev
Jeg prøvede programmet, og jeg får PASS i alt. Både i minimum, og i recommended.

#besle
Alle driver er opdatede, så vidt jeg ved.
CPU temp ligger på ca 45, og op til ca 55 under "hård" belastning
MB ligger lidt under det. Jeg har dog inden måling på Grafikkortet, da jeg ikke ved om jeg kan måle det?
Avatar billede besle Nybegynder
08. april 2010 - 11:53 #7
Prøv at søge på GPU temperature tool på google, og se hvad der dukker op.

Har du prøvet at formatere systemet?
Avatar billede haverslev Novice
08. april 2010 - 19:13 #8
"En I7-920 har det med nemt at kunne blive varm"
Det er så første gang jeg ser/støder på det udsagn :-)

En Core i7 er faktisk en af de cpu`er, som bliver mindst varm og kan endda tillige klare at køre med en core temp. på ca. 100 gr.c i overclocket tilstand - så en fuld load temp. på ca. 75 gr.c er ingen probelm for den.
De nye core i3 / i5 er også mindre varmeudviklende end de "ældre" core 2 duo cpu`ere.
Så en temp. på ca. 55 gr.c under fuld belastning er meget normalt.

-----------------------------------------------------------------

Men hvad har du til at køre samtidig med spil ?
Her mener jeg, har du f.eks tjekket for spyware/snavs som kan optage en hel del processor kraft osv.

Hent og instalér CCleaner http://www.ccleaner.com/ + http://www.spywarefri.dk/manualer/manual-for-installation-og-brug-af-ccleaner/
Under installationen får du tilbudt [Yahoo Toolbar]. Du kan sige ja eller *NEJ* til den.
http://vistaguide.dk/?Artikler/CCleaner-GuideTilOptimeringAfVista/763
Lad programmet foretage en oprydning...

Hent Malwarebytes Anti-Malware herfra:
http://www.besttechie.net/tools/mbam-setup.exe
Eller herfra ->
http://www.majorgeeks.com/Malwarebytes_Anti-Malware_d5756.html

Installer programmet - når det er gjort skal du lade programmet opdatere sig. Herefter åbner et vindue, hvor du skal flytte prikken til "Kør et fuldstændigt systemscan" - klik på Skan Knappen - lad programmet arbejde. Når det er færdig (det tager lidt tid afhængig af hvor meget du har på computeren).
Derefter - Tryk på "Vis resultater" knappen efter scanningen - og herefter tryk på "Fjern det valgte" - nu åbnes log'en og du skal gemme den et sted, hvor du kan finde den igen.
Kopier indholdet herind
Avatar billede besle Nybegynder
08. april 2010 - 19:27 #9
@ #8

Har flere gange stødt på folk der har haft et varme problem med deres I7-920 og opefter, så det er begrundelsen for mit spørgsmål.

Har du prøvet at teste dine ram kort? Havde et lignende problem med en XP på et tidspunkt, hvor computeren "fryste" fast når den lavede krævende ting. Havde RAM kortene under mistanke den gang, da de kort tid efter gik ned.
Avatar billede haverslev Novice
08. april 2010 - 19:41 #10
Kan kun sige at jeg ikke har fået nogen info omkring varmeproblemer af ovenævte typer  - jeg har div. maskiner og hardware i hånden hver dag og får tillige div. info fra OEM og på intet tidspunkt har jeg set eller hørt om varme problemer i Core ix cpu`erne.

Sikker på at den/de maskiner du har set/hørt om, har slugt et halv gultæppe eller en dyne og det har lukket af for kølingen :)
Avatar billede besle Nybegynder
08. april 2010 - 20:12 #11
Skulle ikke undre mig hvis de har smidt det i et no-name kabinet, overclocket CPU´en, og glemt at smide en ordentlig køler i :)
Avatar billede famy Nybegynder
09. april 2010 - 14:52 #12
Jeg har kørt GPU-Z for at se på min GPU temperatur, og den kommer aldrig over 65 grader. Dog stopper GPU-Z med at logge, når man er inde i Assassins Creed.

Jeg har dog "løst" mit problem. Jeg satte alle Graphics Settings i Assassins Creed ned, fra det højeste og til det mindste/mellemste niveau. Så kunne jeg køre spillet uden problemer. MEN, mit system burde jo kunne køre spillet for fuld damp.

Hvad tror i det kan betyde?  Er mit grafikkort bare ikke så godt som jeg, og testprogrammerne tror, eller er det ved at stå af?

Med hensyn til i7-920, så køre den fint IMHO. Jeg kan ikke få den meget over 70 grader.
Avatar billede besle Nybegynder
09. april 2010 - 14:57 #13
Altså 9800GT er efterhånden ved at have en "del" år på bagen. Ville foreslå dig at skifte dit grafikkort ud med et andet og se om det virker? har du en ven du kan låne et gfx af?
Avatar billede famy Nybegynder
06. september 2010 - 11:47 #14
Jeg fik aldrig mit grafikkort til at køre tilfredstillende, så jeg købte et nyt. Det løste problemet.