Avatar billede besoft Nybegynder
06. april 2010 - 17:53 Der er 5 kommentarer

Søg og erstat -agtigt problem

Hejsa

Jeg har en streng fra et lukket system, hvor jeg skal ændre lidt i teksten, inden den præsenteres.

Det er for så vidt ikke noget problem, men jeg skal gøre det rekursivt og er i tvivl om den bedste metode.

$streng = "Brug varenummer [vnr]1554-52-867[/vnr] sammen med varenummer [vnr]5548-63-559[/vnr] for at opnå bedste resultat";

I denne streng skal jeg finde alle strenge mellem "[vnr]" og "[/vnr]". Med den fundne streng, skal jeg lave lidt ændringer, opslag osv. Til sidst skal strenge erstattes med mit nye resultat og den originale streng skal opdateres.

I ovenstående eksempel skal outputtet fx være:

"Brug varenummer <a href='/prod/motor/1554-52-867'>1554-52-867</a> sammen med varenummer <a href='/prod/stempler/5548-63-559'>5548-63-559</a> for at opnå bedste resultat"

Eftersom der kan være alt fra nul til mange (20-40 stk) i hver streng, har jeg brug for en eller anden funktion der kan finde alle strenge mellem "[vnr]" og "[/vnr]".

Er det en rekursiv funktion, en simpel while() eller en regEx der skal på bordet?

Jeg er rimelig lost lige nu.
Avatar billede besoft Nybegynder
06. april 2010 - 17:55 #1
Det skal lige tilføjes, at jeg allerede har en funktion til at finde en streng mellem 2 andre.

function getStringBetween($string, $start, $end) {
        $string = " ".$string;
        $ini = strpos($string,$start);
        if ($ini == 0) return "";
        $ini += strlen($start);
        $len = strpos($string,$end,$ini) - $ini;
        return substr($string,$ini,$len);
    }

Denne bruger jeg ofte, men har endnu ikke haft behovet i en rekursiv eller lign situation.
Avatar billede ksoren Nybegynder
06. april 2010 - 18:04 #2
regex er næsten oplagt til sådan noget ...

$streng = preg_replace('#\[vnr\](.*?)\[/vnr\]#i', '<a href="/prod/motor/$1">$1</a>', $streng);

Der er så ingen validering i denne på om nummeret har korrekt syntax.
Avatar billede ksoren Nybegynder
06. april 2010 - 18:06 #3
Ah, den er ikke dynamtisk nok kan jeg se
Avatar billede ksoren Nybegynder
06. april 2010 - 18:17 #4
function create_link($s){
    $vnr = $s[1];
    $vsplit = explode('-', $vnr);
    $url = "";

    // noget database noget
    switch($vsplit[0]){
        case "1554": $url = "/prod/motor/$vnr"; break;
        case "5548": $url = "/prod/stempler/$vnr"; break;
        default : $url = "/xx/$vnr"; break;
    }

    return "<a href=\"$url\">$vnr</a>";
}

$streng = preg_replace_callback('#\[vnr\](.*?)\[/vnr\]#i', 'create_link', $streng);
Avatar billede besoft Nybegynder
06. april 2010 - 23:10 #5
ksoren2, det var lige præcis hvad jeg skulle bruge.

Naturligvis lidt tilretning i switch'en, men det var jo også planen.

Tak for hjælpen. Smid et svar og inkassér ved kasse 1 :)