Avatar billede kkaen Nybegynder
03. april 2010 - 11:33 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Manglende database giver stadig lyd fra sig

Jeg har lavet en database i Netbeans, og har fyldt noget data ind i den. Jeg fik mit program til at virke, så der både kunne sættes data ind i databasen, samt der kunne trækkes data ud af databasen.

Så var jeg så så tåbelig, at prøve at installere en mindre opdatering til Netbeans. Og så virkede Netbeans ikke mere. Derfor blev jeg nødt til at afinstallere Netbeans og geninstallere det. Da der er STORE problemer med at installere denne version af Netbeans, fik jeg afinstalleret og geninstalleret det en vel 10 gange. Men nu har jeg så endelig fået det op at køre. Jeg har heldigvis stadig mine kodefiler, hvorfor jeg forholdvis hurtigt kan teste mit system igen. Men så er der jo ikke defineret nogen database inde i Netbeans, hvorfor jeg har studeret mine relaterede definitionsfiler, og sat databasen op igen ud fra hvad jeg mere eller mindre kunne huske, at den indeholdte.
Problemet er så nu, at jeg i den nye database kun har oprettet 3 rows indtil videre. I den gamle database var der vel en 7-10 rows. Det nøjagtige antal kollonner i den gamle database er jeg ikke 100% sikker på. Når jeg så kører mine javafiler, som skal stå for udtræk af data fra databasen, så får jeg 7 rows ud. Og de data, der ligger i feltet ("id"), er også det samme, som lå i den gamle database (f.eks. '37'). I den nye database er "id"='1' og '2' og '3'.
Jeg har også installeret XAMPP for Windows på computeren. Her har jeg efterfølgende været inde, for at lede efter oplysninger om min omtalte gamle database. Men her kan jeg kun se den nyoprettede database.
Så der hentes altså data ud fra en gammel database, som jeg ikke kan finde spor fra på min computer. Da det er data, der hentes ud fra den, kan det vel heller ikke være class-filer, som ligger et sted i systemet, og skaber ravage.
Mit spørgsmål er så, hvordan denne optræden kan finde sted? Og hvordan finder jeg ud af, hvordan det hele hænger sammen?
Avatar billede kkaen Nybegynder
03. april 2010 - 11:48 #1
For at gøre forviringen total, så har jeg netop kørt en java-fil, som forespørger på en anden tabel i databasen. I denne tabel har jeg slet ikke indsat noget data i endnu i den nye version af databasen, men aligevel kommer "Titles" ud på de 4 poster, som var i den sidste database...?
Avatar billede arne_v Ekspert
03. april 2010 - 14:37 #2
Hvilken connection URL bruger du ?
Avatar billede arne_v Ekspert
03. april 2010 - 14:38 #3
Hvorfor var der overhovet sket noget med MySQL data - MySQL er da ikke en del af NetBeans!?
Avatar billede kkaen Nybegynder
03. april 2010 - 17:17 #4
#2:
Jeg benytter den samme url, som den gamle bortset fra portnummeret. Jeg har kaldt databasen det samme, for at undgå at skulle lave om diverse steder i systemet. Ved den gamle database skulle jeg lede i et godt stykke tid, før jeg fandt et ledigy portnummer, som jeg så kunne sætte databasen op til. Ved denne database er default nummeret brug, hvilket er 8080 - og det virker fint.

#3:
Næh, det skulle jeg heller ikke mene. Men man kan se en oversigt over databasen gennem Netbeans. Man kan også modificere den herigennem, når man har angivet administrator-settings. Disse settings var sat op default ved dennem geninstallereing, hvilket de bestemt ikke var sidste gang.
Jeg regnede heller ikke med, at Netbeans havde kontrol som sådan over MySql - altså hvor databasen skulle gemmes osv.. Det var derfor, jeg var en tur inde i XAMPP FOR WINDOWS, men her var der ikke engang nogle tabeller i databasen. Det er derfor, jeg er godt forvirret over sammensætningen...?
Avatar billede kkaen Nybegynder
03. april 2010 - 18:36 #5
Nu har jeg været inde i "MySql Administrator". Herinde er der kun den nye database med det aktuelle navn under "Catalogs".
Så et sted i systemet ligger den gamle database stadig. Er det muligt, at genskabe den, når nu min applikation i Netbeans stadig kan hente data derfra?
Avatar billede arne_v Ekspert
04. april 2010 - 01:04 #6
Prøv og led efter mysql*.exe for at finde installationen.
Avatar billede kkaen Nybegynder
04. april 2010 - 02:07 #7
Huh? Jeg kan ikke lige se lyset i dét...hvis jeg søger efter det, så kommer der 20-30 filer frem. Men hvad kan de hjælpe? De ligger jo bare i deres respektive biblioteker. F.eks. programFiles\MySql\MySqlServer5.5 og xampp\mysql ?
Avatar billede arne_v Ekspert
04. april 2010 - 02:34 #8
Hvis vi nu antager at xampp\mysql er XAMPP's MySQL så må programFiles\MySql\MySqlServer5.5 jo være den MySQL du leder efter.
Avatar billede kkaen Nybegynder
04. april 2010 - 13:52 #9
Ah, så der kan godt eksistere flere installationer af MySql på en computer på samme tidspunkt? Det var jeg ikke klar over.

Men hvis hvis jeg skal få sådan en oversigt over en tabel/database, så skal jeg vel benytte "MySQLAdministrator.exe" ?
I så fald har jeg kun 1 af denne fil:
C:\Program Files\MySQL\MySQL Tools for 5.0

Hvis jeg kører "C:\xampp\mysql\bin\mysqladmin.exe" så kommer der bare en dos-prompt frem, hvori der skrives lidt, hvorefter den forsvinder igen. Jeg går ud fra, at der ikke findes et grafisk værktøj til en oversigt i XAMPP - det skulle da lige være browseren. Men herigennem kan jeg ikke se tabellen.
Avatar billede arne_v Ekspert
05. april 2010 - 02:39 #10
Ja. Jeg har f.eks. versionerne 3.23, 4.1 og 5.1 installeret her.

Hvis mysqladmin konfigureres korrekt med port nummer burde den kunne finde alle kørende MySQL instanser.

Jeg kender ikke XAMPP, men jeg vil da gætte på at den kommer med PHPMyAdmin.
Avatar billede kkaen Nybegynder
05. april 2010 - 09:25 #11
Brilliant - jeg har lige fået oprettet forbindelse til den gamle database. Løsningen var, at jeg skulle bruge det gamle portnummer, som godt nok ikke benyttes til oprettelse af forbindelse gennem java-filen. I java-filen benyttes 8080, men i den tidligere installation af NetBeans blev 15129 brugt. Dette havde jeg blot udkommenteret - heldigvis. For ellers ville det være noget nær umuligt at finde det portnummer.

Nu skal jeg så lige have taget backup på en eller anden måde...men det er et andet problem.

Så lægger du lige et "svar", Arne_v ?
Avatar billede arne_v Ekspert
05. april 2010 - 15:08 #12
Ikke umuligt.

netstat -ano

afsloerer hvilke processer der lytter paa hvilke porte.
Avatar billede arne_v Ekspert
05. april 2010 - 15:08 #13
svar
Avatar billede kkaen Nybegynder
05. april 2010 - 15:39 #14
Cool.

Næste problem i processen med dette Netbeans-projekt står her:
http://www.eksperten.dk/spm/906254