Avatar billede Frederik Nybegynder
02. april 2010 - 12:41 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

AVG, Avast eller Avira?

Hej.

Jeg har læst delte meninger om hvilket antivirus program der virker bedst. Har altid brugt AVG, men har læst flere steder, at Avast og Avira skulle være bedre? - Og jeg tænker på freeware programmerne.

På hvilke punkter skiller programmerne sig ud fra hinanden? Og er der nogle konkrete testresultater de kan holdes op mod hinanden på?

Jeg er interesseret i et freeware antivirus der kan bruges til alt, både surfing og homebanking osv. men bl.a. på Avast's egen hjemmeside, står der, at de anbefaler Internet Security til Banking.

Er der evt. andre programmer der er bedre?

Håber I kan hjælpe mig til at få den bedste beskyttelse :-)

- Frederik
Avatar billede claes57 Ekspert
02. april 2010 - 12:49 #1
det er helt hip som hap - bedst i test afhænger af datoen.
Men prøv den fra microsoft - de har ikke råd til at slippe noget igennem (dårlig karma).
Avatar billede 220661 Ekspert
02. april 2010 - 12:52 #2
Enig med claes57. Skulle jeg prøve noget andet program ville det blive det.
http://www.microsoft.com/security_essentials/
Avatar billede johnstigers Seniormester
02. april 2010 - 13:03 #3
Og for ligesom at cementere: Enig med #1+#2 :)
Avatar billede Frederik Nybegynder
02. april 2010 - 13:20 #4
Hvorved skiller Microsofts antivirus sig ud fra de andre? På hvilke punkter er det bedre?

Findes der desuden en freeware firewall der kan anbefales?
02. april 2010 - 13:49 #5
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2010 - 13:50 #6
100.000.000 kan vel ikke tage fejl så brug avast der er helt gratis for os almene brugere.
virus programmer er ligesom religion det er for meget det tager overhånd.
avast er et af de mindst krævende med system ligesom avg

http://www.avast.com/lp-upgrade-4-5

det er en ny version og man får en nøgle i programmet og behøver ikke mere regsitrere sig på siden - det sker automatisk.

m.v.h
Avatar billede Frederik Nybegynder
02. april 2010 - 13:58 #7
#5 Jeg har være inde og kigge på de forskellige anmeldelser, men AVG, Avast og Avira får alle 3 stjerner.

Det jeg søger er forskellen på de tre programmer hvilke styrker og svagheder har de i forhold til hinanden eller går det ud på et?

#6 Ved godt der er mange som bruger Avast, og derfor er jeg også interesset i om det kunne være et alternativ til AVG (men som der er lige så mange der bruger). Det der bekymrer mig ved Avast er, at de skriver man skal bruge den store pakke (Internet security) til brug af sikker homebanking. Det jeg søger er, et gratis sikker antivirus program der skal kunne bruges til sikker netbank. Er der noget der findes?

- Frederik
Avatar billede f-arn Guru
02. april 2010 - 14:45 #8
Avast har en forholdsvis god beskyttelse mod rootkit, AVG har næsten ingen. Desuden har Avast deres "Behavior Shield" der til dels beskytter mod ukendt malware.
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2010 - 15:27 #9
nu er det sådan med disse stjerner - de er jo givet med hvilket kriterie og regler. det er vist kun journalisten der ved det  ser du nogensinde dem nej det tror jeg ikke.

http://ekstrabladet.dk/kup/testogtjek/elektronik/article1098042.ece

hvis du vil være helt sikker så hent norton og sæt den på højeste niveu og du kan være sikker på det er næsten umuligt at gøre noget som helst på din pc. man kan også blive for forsigtig og helt sikker er du kun når pc er slukket.

hvad mente journalisten da han gav den 3 stjerner var det for brugervenlighed - fangede den de  svære virus eller er det for helheden - så bliver det lidt for svært

jeg giver ikke meget for de stjerner

m.v.h
Avatar billede f-arn Guru
02. april 2010 - 15:55 #10
@treatmenice

hvis du vil være helt sikker så hent norton og sæt den på højeste niveu og du kan være sikker på det er næsten umuligt at gøre noget som helst på din pc

Sådan en udtalelse får mig til at tvivle på om du nogensinde selv har brugt Norton. Jeg kan ihvertfald ikke se jeg på nogen måde kan få min Norton til at gøre det.

og helt sikker er du kun når pc er slukket

*G*
Avatar billede Frederik Nybegynder
25. april 2010 - 12:52 #11
Føler ikke rigtigt at jeg har fået svar på mit spørgsmål. Jeg kunne godt bruge nogle konkrete tests af de forskellige programmer, så der er noget andet end holdninger til at vurdere hvilket program der er bedst.
Avatar billede Slettet bruger
25. april 2010 - 18:51 #12
jeg glæder mig til du finder en test du kan stole på.
den vil jeg godt nærlæse.
endnu engang der er altid særinteresser i virus programmer også for dem der skriver herinde.

m.v.h
Avatar billede Frederik Nybegynder
06. december 2010 - 11:48 #13
- lukker
Avatar billede johnstigers Seniormester
06. december 2010 - 20:08 #14
Vil da mene #9 var kandidat til point?
Avatar billede 220661 Ekspert
06. december 2010 - 20:38 #15
Enig
Avatar billede Frederik Nybegynder
08. december 2010 - 20:45 #16
Hermed en begrundelse for hvorfor jeg lukker spørgsmålet.

Det jeg efterlyste var nogle konkrete tests. Det føler jeg ikke, at jeg har fået. Desuden skriver min browser at der ikke findes nogen side på den adresse der blev linket til i kommentar #9.

Det som jeg har fået ud af de svar der er blevet givet her, er hvad folk selv synes bedst om, men ikke nogle egentlige facts at forholde sig til.
Avatar billede johnstigers Seniormester
08. december 2010 - 20:56 #17
Linket virker.
Bekæmp din pc-virus mest effektivt
De gratis virus-programmer er lige så gode som dem, der koster klejner. Det viser denne uges kup! test af 5 kendte programmer

08:00 - 28. okt. 2008 | Leif Jonasson - Komputer for alle

Sådan testede vi

Mod sædvane har vi allieret os med en partner i denne test. Programmerne blev derfor sendt til test hos tyske AV Test, som foretager adskillige af denne type test hver eneste dag. Her blev programmernes evne til at genkende virus og andre ondsindede programmer sat på prøve.Men der kræves mere end effektivitet af et godt program.

Hjemme på redaktionen blev programmernes brugervenlighed, pladskrav, hastighed og flere andre parametre testet, ligesom vi så på de ekstra funktioner i programmerne. Her var det selvfølgelig et stort plus, hvis programmet var på dansk.
I vurderingen indgår også prisen, men effektiviteten vejer naturligvis tungest. Det er jo en ringe trøst, at sikkerhedspakken er gratis, hvis ens harddisk ender med at blive ædt op af virus.

Vi testede også scanningstider og lærte, at man gør klogt i vælge sit programs grundigste indstilling til en fuld scanning. Også selv om den måske er langsommere.

Testen er lavet i samarbejde med komputer.dk

Se også:
Test: Printere der ka' det  meste
Det er ikke lige meget, hvilket virusprogram du benytter. For truslerne imod din computer er blevet større. Hvor du førhen 'bare' risikerede at få din harddisk ødelagt eller slettet, så har de computerkriminelle nu erklæret almindelige computerejere åben krig. I dag risikerer man på en almindelig surftur på nettet at få sin bankkonto lænset eller at få pc'en og netforbindelsen kidnappet til brug som sprænghoved på de kriminelles virtuelle våben. Derfor har vi kigget nogle af de mest populære antivirusprogrammer efter i sømmene - både de kommercielle programmer og de gratis alternativer.

Resultatet er overraskende. Man skulle ellers tro, at det ville være svært for de gratis konkurrenter at følge med i opdatering, men de er generelt lige så hurtigt ude som betalingsprogrammerne. Årsagen er givetvis, at de alle har en købeudgave, som der skal laves opdateringer til, og det drager gratisversionen nytte af. Dette taler til fordel for gratisprogrammerne. Til gengæld tilbyder de kommercielle pakker generelt beskyttelse mod flere typer af ubehageligheder for eksempel ved også at indeholde en firewall.

Bekæmp din pc-virus mest effektivt

Bullguard 8.0    AVG Anti-Virus Free Edition 8.0    Avast! 4.8    Symantec Norton AntiVirus 2008    Panda Antivirus 2008
399    Gratis    Gratis    550    295

Rigtig vellykket beskyttelsespakke med alt til faget hørende - tilmed backup. Effektiviteten er desuden blandt de højeste i testen

En omfattende, gratis virusscanner med gode indstillingsmuligheder. Programmet har mange af de funktioner, man også kan finde på et købeprogram

Som det eneste gratis scannerprogram med dansk brugerflade er Avast! en ganske stærk kandidat. Også selv om udvalget af funktioner er barberet ned til et minimum og scanningen kun var næsten perfekt

Som en kendt mærkevare koster Norton Antivirus lidt ekstra, men man får ikke meget for de ekstra kroner

Pandas skrabede pakke har en overskuelig brugerflade og funktioner som i de gratis konkurrenter. Virusbeskyttelsen slipper dog for mange eksotiske trusler ind
Avatar billede johnstigers Seniormester
08. december 2010 - 20:57 #18
Men eb.dk er meget ustabil lige nu...
Avatar billede Frederik Nybegynder
08. december 2010 - 22:09 #19
Det beklager jeg. De tidligere gange jeg har prøvet at åbne siden, har den ikke ville virke (og vil stadig ikke).

Hvordan er den nemmeste måde at treatmenice kan få sine point?
Avatar billede Slettet bruger
12. december 2010 - 13:01 #20
glem det bare som jeg skrev til dig xuzem

det var ellers en pæn tanke.

m.v.h
Avatar billede Frederik Nybegynder
13. december 2010 - 11:00 #21
Okay. Lukker vi emnet her :) Og tak for hjælpen ;)

Go' jul til alle :)