iphone timer og tegning vil ikke sammen
Hej.Jeg går ud fra at dette er den korrekte kategori eftersom det er et objectiv C sprog jeg har spørgsmål om...
Jeg er ved at tage de første spæde skridt i iphoneudviklingsverdenen og har fundet masser af info og hjælp alle mulige steder, men er nu nødt til at thy til de kære eksperter.
Jeg ville prøve at lave snake (bare for at øve mig) i en rigtgig simpel udgave.
Jeg skal altså have noget der tegner og noget der styrer og noget der sætter en timing sammen med noget logik.
Desværre begynder problemerne allerede ved det helt initielle
jeg er kommet så langt som til at kunne tegne en streg. WUAU! ok ok. men når jeg så kobler koden sammen med en timer, så man kan tegne hen over tid, så vil den ikke noget.
Denne kode virker som den skal (tegner to små streger)
- (void)drawRect:(CGRect)rect {
NSLog(@"Timer log");
[self nextStep];
}
- (void)nextStep {
NSLog(@"NextStep log");
context = UIGraphicsGetCurrentContext();
// Drawing lines with a white stroke color
CGContextSetRGBStrokeColor(context, y/140.0, (140.0-x)/140.0, x/140, 1.0);
CGContextSetLineWidth(context, 1.0);
// Draw a single line from left to right
CGContextMoveToPoint(context, 0, 140);
CGContextAddLineToPoint(context, 140, 140);
CGContextMoveToPoint(context, 50, 50);
CGContextAddLineToPoint(context, 160, 50);
CGContextStrokePath(context);
}
og loggen kommer til at indeholde
2010-03-31 16:35:00.122 Sierpinski[5245:20b] Timer log
2010-03-31 16:35:00.125 Sierpinski[5245:20b] NextStep log
meget vel.
Hvis jeg så forsøger at indsætte en timer der kalder nextStep hvert sekund bliver koden sådan her
- (void)drawRect:(CGRect)rect {
NSLog(@"Timer log");
// [self nextStep];
[NSTimer scheduledTimerWithTimeInterval:1
target:self
selector:@selector(nextStep)
userInfo:nil
repeats:YES];
}
- (void)nextStep {
NSLog(@"NextStep log");
context = UIGraphicsGetCurrentContext();
// Drawing lines with a white stroke color
CGContextSetRGBStrokeColor(context, y/140.0, (140.0-x)/140.0, x/140, 1.0);
CGContextSetLineWidth(context, 1.0);
// Draw a single line from left to right
CGContextMoveToPoint(context, 0, 140);
CGContextAddLineToPoint(context, 140, 140);
CGContextMoveToPoint(context, 50, 50);
CGContextAddLineToPoint(context, 160, 50);
CGContextStrokePath(context);
}
og så vil den _ikke_ tegne.
loggen bliver
2010-03-31 16:38:52.870 Sierpinski[5281:20b] Timer log
2010-03-31 16:38:53.873 Sierpinski[5281:20b] NextStep log
Wed Mar 31 16:38:53 mathias-rangel-wulffs-mac-mini.local Sierpinski[5281] <Error>: CGContextSetRGBStrokeColor: invalid context
Wed Mar 31 16:38:53 mathias-rangel-wulffs-mac-mini.local Sierpinski[5281] <Error>: CGContextSetLineWidth: invalid context
Wed Mar 31 16:38:53 mathias-rangel-wulffs-mac-mini.local Sierpinski[5281] <Error>: CGContextMoveToPoint: invalid context
Wed Mar 31 16:38:53 mathias-rangel-wulffs-mac-mini.local Sierpinski[5281] <Error>: CGContextAddLineToPoint: invalid context
Wed Mar 31 16:38:53 mathias-rangel-wulffs-mac-mini.local Sierpinski[5281] <Error>: CGContextMoveToPoint: invalid context
Wed Mar 31 16:38:53 mathias-rangel-wulffs-mac-mini.local Sierpinski[5281] <Error>: CGContextAddLineToPoint: invalid context
Wed Mar 31 16:38:53 mathias-rangel-wulffs-mac-mini.local Sierpinski[5281] <Error>: CGContextDrawPath: invalid context
2010-03-31 16:38:54.873 Sierpinski[5281:20b] NextStep log
Wed Mar 31 16:38:54 mathias-rangel-wulffs-mac-mini.local Sierpinski[5281] <Error>: CGContextSetRGBStrokeColor: invalid context
Wed Mar 31 16:38:54 mathias-rangel-wulffs-mac-mini.local Sierpinski[5281] <Error>: CGContextSetLineWidth: invalid context
Wed Mar 31 16:38:54 mathias-rangel-wulffs-mac-mini.local Sierpinski[5281] <Error>: CGContextMoveToPoint: invalid context
Wed Mar 31 16:38:54 mathias-rangel-wulffs-mac-mini.local Sierpinski[5281] <Error>: CGContextAddLineToPoint: invalid context
Wed Mar 31 16:38:54 mathias-rangel-wulffs-mac-mini.local Sierpinski[5281] <Error>: CGContextMoveToPoint: invalid context
Wed Mar 31 16:38:54 mathias-rangel-wulffs-mac-mini.local Sierpinski[5281] <Error>: CGContextAddLineToPoint: invalid context
Wed Mar 31 16:38:54 mathias-rangel-wulffs-mac-mini.local Sierpinski[5281] <Error>: CGContextDrawPath: invalid context
så timeren virker, men min context kan den ikke holde styr på. Jeg har prøvet at definere context så alle functioner i classen kan tilgå den , men det giver samme resultat.
Er der nogen der kan give et lille puf så jeg kan komme videre med snake?
(evt nogen der ved om der er et simpel simpel snake kodeeksempel man kan lege med?)
- tak :)