Avatar billede 44nato44 Nybegynder
29. marts 2010 - 17:26 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Få id efter insert - MS Access

Hej

Jeg har en MS Access DB som jeg smider ting og sager ind i. Nu vil jeg gerne ha det AutoID som kommer efter jeg har smidt min data i Databasen.

Jeg vil gerne bruge denne "SELECT @@IDENTITY" men kan bare ikke få det til at virke, så jeg håber der er nogen som kan hjælpe mig.

Jeg ved at jeg godt kan lave en ny select og finde min record, men jeg vil gerne kunne bruge Identity da det ser lidt mere elegant ud  :o)

Takker så meget

Sådan forbinder jeg til DB :

'Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
DSNTA = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
DSNTA = DSNTA & "DBQ=" & Server.MapPath ("/_private/DB/Database.mdb")

Og her er min insert string

SQLRsAddUser = "INSERT INTO tblTriSecActis (UserName, Password, FullName, Handle, Email, TriActis) VALUES ('" & varUserName & "', '" & varPassword & "', '" & varFullName & "', '" & varHandle & "', '" & varEMail & "', " & cbool(varTriActis) & ")"
conn.execute(SQLRsAddUser)
Avatar billede arne_v Ekspert
29. marts 2010 - 17:31 #1
SELECT @@IDENTITY

er en helt normal SQL query som udfoeres ligesom andre SQL queries.
Avatar billede 44nato44 Nybegynder
29. marts 2010 - 17:37 #2
Hvordan vil det gi mig min AutoID, det er det jeg ikke helt forstaar ?
Avatar billede arne_v Ekspert
29. marts 2010 - 17:43 #3
Access gemmer den sidst genererede autoid for en connection i @@IDENTITY.
Avatar billede arne_v Ekspert
29. marts 2010 - 17:43 #4
Ofte behoever man ikke engang selecte den man kan referere til den i naeste INSERT.
Avatar billede 44nato44 Nybegynder
29. marts 2010 - 17:53 #5
Så hvis jeg vil udskrive min autoid, så kan jeg skrive sådan her

' Databaseforbindelse - husk at angive sti til din database
Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Set rs = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
Conn.Open DSNTA

SQL = "select @@identity"
rs.Open SQL, DSNTA, 2
response.write rs("AutoID")
Avatar billede arne_v Ekspert
29. marts 2010 - 18:04 #6
SQL = "select @@identity as autoid"

vil jeg tro
Avatar billede 44nato44 Nybegynder
29. marts 2010 - 22:19 #7
Det var lige hvad jeg ville høre.. takker så meget

Du må hellere lige skrive et svar, måske var det her lidt for nemt
Avatar billede arne_v Ekspert
29. marts 2010 - 22:37 #8
svar
Avatar billede 44nato44 Nybegynder
29. marts 2010 - 22:54 #9
:)