Avatar billede akilleuz Nybegynder
26. marts 2010 - 14:26 Der er 17 kommentarer

Håndtering af to routere/swtiche

Hej,

Jeg er kommet i en situation hvor jeg gerne vil have en lidt anderledes LAN konfiguration i hjemmet.

1. Jeg har en internetforbindelse der er fuld åben, og jeg selv kan kanfigurere porte osv. på denne forbindelse står min/mine nas servere, og det fungere upåklageligt.

2. I forbindelse med nyt job for jeg en firma forbindelse mere ind i huset, hvor denne vil være begrænset mht porte osv.

Det jeg gerne vil er at være tilkoblet den nye forbindelse(2), på lan siden, og samtidig tilgå min/mine NAS servere på deres LAN side. Findes der en komponent der kan håndtere denne form for netværk uden at have en PC som mellemled?

Håber i forstår min lille tegning, der er en "pil" til sidst efter punktumerne ;)

----WAN1-->Router-->NAS
........................................./\
..........................................|
----WAN2---------->Router-->PC
Avatar billede osdata Nybegynder
26. marts 2010 - 16:27 #1
Hvis det kun er en PC du har, er det nemmeste 2 netkort opsat med fast ip og gateway kun udfyldt på netkort til WAN2.

Mvh

Ole Stanstrup
O.S. Data
Avatar billede akilleuz Nybegynder
26. marts 2010 - 16:38 #2
Jeg har desværre flere pc'er, så det bliver en omstændig løsning. Men go ide jeg ikke havde overvejet.

Findes der ikke en device der kan klare det? Server er desværre udelukket, med mindre den bruger max 15W ;)
Avatar billede osdata Nybegynder
26. marts 2010 - 17:08 #3
Du kan også bruge en firewall med 2xWAN men de er ikke billige.

Mvh

Ole Stanstrup
O.S. Data
Avatar billede osdata Nybegynder
26. marts 2010 - 17:58 #4
Eller også kan du lave din router på WAN1 om til at bruge samme ip range på LAN siden som bruges på LAN2 og koble de 2 LAN sammen. Det kræver blot at du slår dhcp server fra i router1 og sørger for at der ikke er sammenfaldende ip adresser på router 1 og 2.

Mvh
Ole Stanstrup
O.S. Data
Avatar billede sten2004 Nybegynder
27. marts 2010 - 18:52 #5
Hvis vi forudsætter at dine 2 net ligger i hvert sit ip-net, vil det enkeltes være at angive 2 ip-adresser under dit netkorts internetprotokol.
Avatar billede akilleuz Nybegynder
29. marts 2010 - 09:44 #6
Tak for svarene, jeg vender lige tilbage når jeg for det testet, tiden er lidt presset her i påsken..
Avatar billede osdata Nybegynder
29. marts 2010 - 10:01 #7
Hvis du bruger 2 ip-adresser på det samme netkort og kobler de 2 net sammen, skal du stadig slå dhcp serveren fra i router 1.

Ole Stanstrup
O.S. Data
Avatar billede sten2004 Nybegynder
29. marts 2010 - 10:17 #8
Burde ikke være nødvendigt med deaktivering af DHCP da de to net ikke bliver forbundet. Der bliver ikke etableret routning på pcen blot ved at angive to ipadresser til samme netinterface og forudsætningen for mit bud var at der var 2 ip-net.
Avatar billede osdata Nybegynder
29. marts 2010 - 10:35 #9
Hvis han skal kunne nå begge net på samme tid med ét netkort, må de nødtvendigvis kobles sammen.
Avatar billede sten2004 Nybegynder
29. marts 2010 - 11:26 #10
Ja men hvert dchp brodcast fra hvert net stopper da der ikke er etableret routning mellem de to ip-net.

Har jeg;
net 1  192.168.1.0  sub 255.255.255.0
og
net 2  192.168.2.0  sub 255.255.255.0

vil et ping fra eks 192.168.2.10 til 192.168.1.2  resultere i et timeout selvom de ip adresser eksisterer på samme fysiske netværk.

akilleuz pc vil kunne pinge begge netadresser men hans pc vil stadig væk ikke være routere og dermed ikke kunne transportere ping fra net1 til net2 hvis ping kommer fra en anden enhed en hans pc.
Avatar billede osdata Nybegynder
29. marts 2010 - 12:11 #11
Det er korrekt.

Problemet er at han måske også har udstyr der bruger dhcp (og ikke fast ip) som SKAL bruge WAN2 linien.
Avatar billede sten2004 Nybegynder
29. marts 2010 - 14:06 #12
Vi må have akilleuz på banen, hvad er det du vil opnå af tilgængelighed melemme LAN1 og LAN2 og udnyttelse af WAN! og WAN2.

Vi kan sagtens blive enige om at hvis begge routere er i samme ip-net skal den ene DHCP-server slåes fra. Det vil dog undre mig om firmarouteren har DHCP aktiveret og den skal da ikke tildele adresser til hans LAN1 enheder.

akilleuz skriver intet om at hans ekstra pc-er eller NAS'er skal kunne bruge WAN2 blot at hans pc der skal tilsluttes WAN2 skal kunne ramme LAN1.

Router1 som er fuldt konfigurerbar som jeg læser det, vil kunne agere router mellem nettene, hvis den kan bare en lille smule, men router2 skal typisk kende til lan1 og mon det er muligt for akilleuz at få dette på plads med firmaet.
Avatar billede akilleuz Nybegynder
29. marts 2010 - 15:28 #13
Jeg har desværre ikke modtaget routeren fra firmaet endnu, så kan desværre ikke kontrollere hvor meget jeg egentlig har rådighed over.

WAN1 = privat, fuldrådighed over router
WAN2 = firma, (begrænset)

Min NAS kommer til at være på WAN1 og min PC kommer til at være på WAN2. Det jeg vil er fra WAN2, er at tilgå alle LAN IP'er på WAN1(f.eks NAS).

Det er ikke noget problem at slå DHCP fra på WAN1 og sætte fast IP'er på de forskellige maskiner. Jeg har dog ingen idé om hvor meget jeg kan "pille" i WAN2. Det bliver en firma forbindelse fra Telenor.
Avatar billede akilleuz Nybegynder
29. marts 2010 - 15:31 #14
Glemte lige...

NAS'erne skal KUN være tilkoblet WAN1. Jeg har to PC'er der skal kunne tilgå WAN2 og samtidig kunne kommunikere med en NAS på WAN1, så hvis det kun er to PC'er der skal have speciel IP-settings, er det OK.
Avatar billede sten2004 Nybegynder
29. marts 2010 - 15:36 #15
#14 de 2 pc-er der skal kunne tilgå firmaet via WAN2 skal vel blot kunne tilgå NAS'en på LAN1 ikke?
Avatar billede akilleuz Nybegynder
29. marts 2010 - 16:03 #16
Jo, de skal ikke have WAN1 adgang...
Avatar billede sten2004 Nybegynder
29. marts 2010 - 16:20 #17
Så er den enkleste løsning jo  at have 2 statiske ipadresser på hver af de 2 pcer tilhørende henholdsvis Lan1 og Lan2. Gateway og dns adressen angiver du så som ip-adressen på Router2 medmindre du får en anden dns adresse oplyst fra firmaet.