Avatar billede nat Nybegynder
25. marts 2010 - 10:56 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

vise æ ø å i tekst hentet med javascript

Jeg har følgende på min html-template:

<script src="../Pages/script.js" type="text/javascript" charset="UFT-8"></script>
<script language="javascript">

document.write('<ul><li class="txt"><a href="');
document.write(url1);
document.write('">');
document.write(titel1);
document.write('</a></li></ul>');
</script>

Teksten i script.js:

url1 = "http://www.google.dk"
titel1 = "Læs hvad der gemmer sig"

Hvorfor bliver mine æ ø å mærkelige når jeg ser dem i en browser, og hvad kan jeg gøre?
Avatar billede intenz Novice
25. marts 2010 - 19:13 #1
Du har et problem med din encoding.

http://www.eksperten.dk/guide/1300
Avatar billede Slettet bruger
25. marts 2010 - 19:55 #2
I korthed:

1 Din source skal være gemt som UTF-8.
- Notepad dur ikke, du skal bruge en editor som lade dig bestemme.

2 Du skal fortælle browseren at content i UTF-8 (i <head> sektionen):
<meta http-equiv="Content-type" content="text/html;charset=UTF-8">

3 Importeret tekst skal være (eller konverteres til) UTF-8
(det ér sider fra Google)
Avatar billede dmdisco Nybegynder
26. marts 2010 - 11:56 #3
mener nu helt bestemt godt at notepad kan bruges, encoding options er vidst nok i "gem som" dialog boksen
Avatar billede nat Nybegynder
26. marts 2010 - 12:52 #4
T4NK3R:
1: Jeg har ikke brugt notepad men dreamweaver, og filen giver ikke mulighed for at gemme som UTF-8
2: I headeren på mine templates har jeg sat det metatag med charset
3: Forstår ikke helt hvad du mener her. Min tekst kommer ikke fra Google, men fra filen, hvor jeg f.eks. skriver "Læs hvad der gemmer sig"

Så det eneste sted jeg ikke har deff. at det er utf-8 encoding er på min .js fil, men hvordan får jeg sat det på den?
Avatar billede dmdisco Nybegynder
26. marts 2010 - 13:06 #5
det nytter ikke noget at fortælle browseren at den skal læse det som utf-8 hvis indholdet ikke er utf-8 så sørg for at være helt 100% sikker på at filen er i utf-8, hvis du gemmer den fra dreamweaver er jeg ret sikker på at der er et sted hvor du kan ændre encodingen og så rette teksten op så den passer.
Avatar billede intenz Novice
26. marts 2010 - 16:20 #6
Som #3 skriver kan du godt gøre det i notepad (og det må også være muligt i dreamweaver, har dog aldrig brugt det)

Åben din javascript fil i notepad.
Vælg gem som...
Der kan du vælge hvilken encoding den skal gemmes i (ved ikke om det er oversat til dansk, da jeg har en engelsk windows version).
Avatar billede Slettet bruger
26. marts 2010 - 20:10 #7
Unskyld dissingen af notepad - det ku' den ikke sidst jeg så én : )

og for #3, jeg fik indtryk af at du ville trække data ud af URL'er
- hvad hjertet er fyldt af, I guess : )

Spiller det nu ?
Avatar billede olebole Juniormester
31. marts 2010 - 15:51 #8
<ole>

Notepad har kunnet gemme som utf-8 siden Win2K - men den er ikke særlig god til det. Man kan nemlig ikke vælge at gemme uden BOM ( http://en.wikipedia.org/wiki/Byte-order_mark ), hvilket f.eks. er nødvendigt, når man gemmer utf-8 kodede include-filer til brug under PHP.

Et rigtig godt alternativ er Notepad++:
    http://notepad-plus.sourceforge.net/uk/site.htm

/mvh
</bole>
Avatar billede nat Nybegynder
02. september 2010 - 09:04 #9
intenz
T4NK3R
dmdisco
olebole

Hvad siger I til at dele point? Jeg har ikke arbejdet med problemet siden jeg oprettede spørgsmålet, så vil gerne lukke.

Smider I et svar!?
Avatar billede intenz Novice
02. september 2010 - 09:46 #10
Lyder fint
Avatar billede Slettet bruger
02. september 2010 - 12:27 #11
Jeg skal love for at der er efterårsrengøring igang på X : )
Avatar billede dmdisco Nybegynder
07. september 2010 - 10:51 #12
pas :)
Avatar billede Freebooter Mester
29. april 2017 - 12:51 #13
Jeg kan godt se, at det er et gammelt indlæg, men jeg har nu kæmpet med samme problem (javascript - æøå - dreamweaver) og fundet en nem løsning:
1. Åbn javascriptfilen i Dreamweaver
2. Modify > Page Properties...
3. Document encoding: Unicode 6.1 UTF-8
I head på HTML-siden sætter jeg: <meta charset="UTF-8">