Avatar billede moffedrengen Nybegynder
24. marts 2010 - 23:00 Der er 3 kommentarer

Drop down liste med referencer til variabler. udregnings formel

jeg skal have lavet en formel samling i excel. det kræver at jeg ændrer i ret mange ting løbende i formlerne, derfor skal jeg have muligheden for at lave en drop down så jeg hele tiden kan ændre.
eks:
x=c*v*b^2
hvis jeg vil ændre nogen af de bogstaver til en anden værdi, skal de ske ved at have 3 drop down lister der referer til en liste med de værdier jeg nu engang skal bruge, så de kan ændres uafhængigt af hinanden.

hvis det hjælper noget er det lige nu en tryktabs beregning jeg er igang med.
og med alle de tal, skal jeg kalde "kobbers modstands tal" frem i menuen der så skal refererer til en værdi der er konstant i dette tilfælde.
Avatar billede vejmand Juniormester
25. marts 2010 - 00:56 #1
Hvis jeg har forstået spørgsmålet rigtg:
Lav dine lister i A1, A2 og A3
DATA -> Datavalidering -> Tillad: Liste -> Kilde: Skriv bogstaverne, adskilt af semikolon, f.eks. A;B;C

Og brug så føjgende formel:
="X"&"="&A1&"*"&A2&"*"&A3&"^2"
Avatar billede moffedrengen Nybegynder
25. marts 2010 - 08:05 #2
jeg tror lige umiddelbart at det er den alm. liste du skriver der :)

det er sikkert helt vildt simpelt, men i listen kal der eks. stå

0 grader og værdien i denne ligning skal så være 999 under 0 skal stå 10 og værdien skal være 998.. så stiger graderne dernedaf og tallet ændrer sig.

i en anden skal der stå noget om rør ruhed med afsætning hvor kobber rør har 0,0000015. jeg har så skrevet en liste hvor cellen er omdøbt fra m3 til cuuaf ( kobber uden afsætninden  ) og i denne celle skriver jeg så værdien i håb om det var det der ville gøre det.

kilden hedder så cuuaf;cumaf;pex;ståluaf;stålmaf for de tal i denne ligning. men når jeg skriver det og listen kommer ned, så referer den ikke til tallene, men navnet.
Eller jeg har måske misforstået og " & tegnene gør at den referer til værdien og ikke navnet?
Avatar billede vejmand Juniormester
25. marts 2010 - 11:46 #3
Sorry, jeg er slet ikke med her.  :-)
Håber en mere kyndig kommer forbi spørgsmålet......