Avatar billede styrk Nybegynder
20. marts 2010 - 15:48 Der er 4 kommentarer

Directory listing - sikkerhedsspørgmsål

Hej.

Jeg har lavet et simpelt directory-listing-script, vha. scandir. Man kan navigerer sig frem og tilbage i mapperne.

Problemet er så at man faktisk kan bevæge sig udenfor start mappen, hvilket jeg jo ikke ønsker - f.eks ved at skrive ../ i url'en hvor jeg heletiden kører mappe-stien.

Nogle forslag til hvordan man kan sikre sådan et script?
Avatar billede bufferzone Praktikant
20. marts 2010 - 17:11 #1
Det du beskriver er en klassisk directory traversal sårbarhed der let kan udnyttet til skidt.

Løsningen er input validering, hvor du i dit script forbyder brugerne at bruge de karakterer der kan danne ../ (husk også unicode og andre måder at danne karakterer på.

Du skal ikke forbyde brugen af punktum, kun to punktummer i rækkefølge
Avatar billede repox Seniormester
20. marts 2010 - 21:35 #2
Et forslag (der forudsætter at du naturligvis ikke benytter amatøragtige hosting selskaber der har safe_mode slået til ;) )
$startDir = dirname(__FILE__);

$dir = $startDir."/".$_GET["dir"];
chdir($dir);
if( strlen($startDir) > strlen(getcwd()) )
    die("Du kan ikke komme længere tilbage...");

print_r(glob(getcwd()."/*"));

Det kan måske give dig inspiration...
Avatar billede styrk Nybegynder
23. marts 2010 - 21:08 #3
Tak for svarende. Jeg har ikke lige besluttet mig på en bestemt måde endnu, da stystemet stadig er lukket..

Kunne godt tænke mig lidt flere forslag. :-) (hvis der er flere..)
Avatar billede styrk Nybegynder
23. maj 2012 - 16:16 #4
Hej repox. Din løsning er ganske fin. Besvar venligst..