Avatar billede supercitron Nybegynder
18. marts 2010 - 13:08 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

C5 kredit nota import

Hej problem knusere.
Jeg har fået til opgave at importere en del kreditnota ind i et C5 system. Jeg har arbejdet på andre systemer og kender ikke så meget til C5's import programmer. [b]C5 v4 sp1[b]

Jeg faldt over lidt fra manualen, men dens mangler er ret så store. Det ser ellers meget ligetil ud mht. valg af db felter osv.

pt. har jeg lavet en test excel file & en comma sep. file hvis der var problemer med filtypen.

jeg har prøvet at lave følgende i C5:
Kartotek:FinKladde
Handling:Import, Insert
Filtype:Comma
Window:true:1
Tegntabel:ASCII

Typ    Navn        Fi    Udtryk
DB    Navn        True
DB    Linienr        True
DB    Dato        True
DB    Bilag        True
DB    KontoType    True
DB    Konto        True
DB    Tekst        True
DB    BeløbVal    blank
DB    ValutaKurs    blank
DB    Moms        True
DB    Modkonto    True
DB    PostType    True
DB    Forfald        True
DB    Faktura        True
DB    Godkendt    True

Felter i comma filen
lb.nr.,Dato,Bilagsnr.,Kontotype,Konto,Tekst,Beløb i DKK,Momskode,Modkonto,Posttype,Forfaldsdato,Fakturanr.,Godkendt

min comma fil:
"500",01/01/2010,"500",0,"1099","test",666,"","24102",2,"02/02/2010","test1",1

Den skriver så at der er 21 fejl p.g.a entydig index.

Er der nogen der kender til C5 import delen som kan hjælpe?
Avatar billede kgm Praktikant
18. marts 2010 - 13:17 #1
Du kan under 'Generelt / tilpasning / Kladde Imp...' definere (mappe felter) til en finanskladde.

Når du har din definition er på plads, kan du under åben en finanskladde (Finans /  dagligt) i kladden  under "Funktioner / Import" kan importere din fil .. via din definition...

Beklager den korte bekrivelse..  :o) (Knokler)

/Kenneth
Avatar billede kgm Praktikant
18. marts 2010 - 13:24 #2
Bugger.. den feature er først kommet i 2008... sry..

Men tag fat i din kundes C5 forhandler de skal kunne hjælp dig.. :) Det er lige til..

/Kenneth
Avatar billede supercitron Nybegynder
18. marts 2010 - 13:33 #3
Jeg har en undermappe som hedder "Parameter import/export" den du referere til kan jeg ikke se.

her er en liste med check bokse og "parameter skal" samt et fil navn.
er det dette du mener?

Kan det være jeg mangler et modul til at import/export? det virker underligt da man tit overføre gammel finansielt data til et "nyt" system og derved har brug for et import program...

hvis det er det ovenstående hvor søger jeg mere information mht. brugen af parameter oprettelse?
Avatar billede up2nogood Nybegynder
18. marts 2010 - 15:44 #4
Hejsa,

Dine felter i definitionen skal selvfølgelig passe sammen med felterne i kommafilen.

Første succes kriterium må være at få linjerne ind, så det koncentrerer vi os om i første omgang.

Din feltdefinition starter med Navn, linjenr og dato. Så hjælper det jo ikke din kommafil starter med løbenummer, dato, bilagsnummer?

Ret dine kommadata i Excel eller lignende og tilføj navn som første felt. Navn er navnet på den kassekladde du vil læse ind i, eks "Daglig".
Lbnr være lig C5's linienummer, hvis samme lbnr ikke går igen.
C5 har et index, der ikke tillader ens navn og linienummer på en post. Derfor fik du indlæsnings fejl.
Resten af felterne skulle være til at matche.
Avatar billede supercitron Nybegynder
19. marts 2010 - 11:23 #5
Mange tak nu er jeg så kommet lidt videre.
skulle lige have en anden opgave af vejen først.

Status er således:
Der skal være en kladde jeg har benyttet kassekladden under Dagligt som du forslog.

Import setup Programmet:
Typ  Navn        Fi    Udtryk
DB    Navn        True    "Dagligt"      "også indsat i tekstfilen"
REAL  Linienr    True    &LinieNr+1
STR  &Dato        True
DB    Bilag      True
DB    KontoType  True
DB    Konto      True
DB    Tekst      True
DB    BeløbVal    blank
DB    ValutaKurs  blank
DB    Moms        True
DB    Modkonto    True
DB    PostType    True
DB    Forfald    True
DB    Faktura    True
DB    Godkendt    True

Import Filen:
"Daglig","01/01/2010","500","D",1099,"test","666","DKK","1","",24102,"2","02/02/2010","test1","1

500 tallet (bilag) er bare et tal, med ved ikke hvilken værdi man skal benytte eller om den skal være blank?

der kommer så en fejl:
Der er 19 poster som ikke kunne indsættes (p.g.a entydigt index)

Der er ikke 19 felter i mit import program så jeg gætter kladden indeholder disse felter eller hvad?

Hvad er den bedste fremgangsmåde her fra? starte på en ny kladde og prøve at få import programmet til at virke med det osv.?
Avatar billede up2nogood Nybegynder
19. marts 2010 - 11:33 #6
Igen går den galt med linjenummer...
De linjer du har sat STR eller REAL ud for, bliver IKKE behandlet i importkørslen. Det er variabler som du kan behandle, men du skal have fat i en DB linje, før variablen bliver brugt.
Hvis du skal bruge dit eksempel skal du gøre følgende, jeg har ikke testet, men vil tro det er den vej du skal gå...

Import setup Programmet:
Typ  Navn        Fi    Udtryk
DB    Navn        True    "Dagligt"      "også indsat i tekstfilen"
REAL  &Linienr    True    &LinieNr+1
DB    Linienr    True    &LinieNr
DB    Dato      True  &Systemdato
DB    Bilag      True
Avatar billede supercitron Nybegynder
19. marts 2010 - 11:40 #7
Ja det fandt jeg også ud af efter jeg postede, men det gav mig kun 1 mindre fejl nu er jeg på 18.
mange tak for svaret så er jeg da på vej :)

hvad med bilag nr? er det noget som C5 laver for en og skal være blank?
Avatar billede up2nogood Nybegynder
19. marts 2010 - 11:54 #8
Jeg tror ikke det virker korrekt med linjenummer så.
Prøv at lave et felt i din fil med et fortløbende nummer, og læs det felt ind i linienummer.

For resten fik jeg ikke skrevet noget om din fejlbesked med at x antal poster er fejlet. En post i C5 er en record, linje, eller hvad man eller kalder det. En post = en entry i en tabel.
Avatar billede supercitron Nybegynder
19. marts 2010 - 13:07 #9
tak.
ok dvs. den prøver at indsætte 21 steder eller 21 linier...

jeg gik ind og kiggede på linienr og fik 40,5 tilbage fra databasen.
derimod er løbenummer 116332 så det er vel det jeg skal benytte (116332+1)?

Jeg har reduceret antallet af felter jeg vil have med i min postering for at lette debugging.
Nu ser den således ud:
Type    Navn        fi    udtryk
DB    Navn        true
DB    løbenummer     true
DB    konto        true
DB    beløbval    true
DB    kontotype    true
DB    posttype    true

filen:
"Dagligt",116333,1099,666,"D",2

Der er dog stadig 21 fejl pga. entydigt index
Avatar billede up2nogood Nybegynder
22. marts 2010 - 08:29 #10
Hej igen,

Din import må ikke tildele løbenummer.
Det er et internt felt i C5, som C5 selv holder styr på.

21 poster er 21 linjer.
Så længe kombinationen af linjenummer og navn ikke går igen, burde du godt kunne læse ind...
Avatar billede supercitron Nybegynder
22. marts 2010 - 11:09 #11
ok, men hvis jeg indsætter fx.
type    Navn        fi    udtryk

DB    Navn        true    "Dagligt"
DB    Dato        true
DB    Linienr        true
DB    Konto        true
DB    BeløbVal    true

22304,03/03-2010,50,1099,666

Får jeg stadig samme fejl.
Er det fordi jeg benytter finans->vedligehold->Import->kasseklade

og peger på den, men når jeg trykker stop og går ind og ser på kasseklade

er følgende indsat:
Dato        Bilag    K    Konto
01/03-10    0    F
01/03-10    0    F    "Dagligt"

hvad skal jeg gøre herfra?
Avatar billede up2nogood Nybegynder
22. marts 2010 - 11:59 #12
Prøv at se hvilke linjenumre de har fået de poster der kommer ind, det kan være det gør dig lidt klogere.
Avatar billede supercitron Nybegynder
22. marts 2010 - 12:07 #13
Hvis jeg går ind i tabellen i DB siger den 40,5 ?
Det virker som om der er noget galt.
Avatar billede up2nogood Nybegynder
22. marts 2010 - 12:41 #14
Værdien 40,5, har du den nogen steder i din import fil?
Prøv at sætte navn til false ved import definitionen.
Din dato kan C5 ikke tyde, men det er ikke største problem lige nu.

Måske du skulle overveje en opgradering til 2008 - 2010, hvor du har kladdeimport funktionaliteten.

Ellers smid mig din fil på mwSNABELAdatasign.dk, så skal jeg kigge på din fejl...
Avatar billede supercitron Nybegynder
22. marts 2010 - 14:24 #15
Har sendt en mail. Der kommer ingen fejl nu uanset hvordan jeg indsætter tallene og der kommer intet ind i C5. Ved ikke hvad der er sket men det ser ud som om den ikke kører importen mere.
Avatar billede up2nogood Nybegynder
22. marts 2010 - 14:44 #16
Du har jo stadig ikke noget der angiver linjenummer i din importfil?
Så holder det jo ikke...

Testdata:
"Dagligt",41,01-01-2010,666,1099,1
"Dagligt",41,01-01-2010,666,1099,2
"Dagligt",41,01-01-2010,666,1099,3
"Dagligt",41,01-01-2010,666,1099,4
"Dagligt",41,01-01-2010,666,1099,5
"Dagligt",41,01-01-2010,666,1099,6

Importdefinition:
0,"Navn",1,""
0,"Bilag",1,""
2,"&Inddato",1,""
0,"Dato",0,"Str2date(Substr(&inddato,0,2)+Substr(&Inddato, 4,2)+Substr(&Inddato,9,2),123 )"
0,"BeløbVAL",1,""
0,"Konto",1,""
0,"Linienr",1,"
Avatar billede up2nogood Nybegynder
22. marts 2010 - 14:44 #17
NB: jeg har tilføjet linjenummer i ovenstående fil og importdef...
Avatar billede supercitron Nybegynder
22. marts 2010 - 15:00 #18
det var super nu kan jeg komme videre og lave en reel kredit nota import. Mange tak