Avatar billede nethuset Nybegynder
19. juli 2001 - 15:31 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

check om dato er før dags dato

Ja, hvordan skriver man lige dette her:

check om dato er før dags dato, og hvis true så alert med \"Dato for [xValue] er før dags dato!\"

havde tænkt mig noget med en checkDato(xValue), så den kan skrive xValue i alert\'en....

Håber I kan hjælpe :-)

/Kenneth

Avatar billede jakoba Nybegynder
19. juli 2001 - 15:36 #1
det kemmer helt gevaldig meget an på hvilket datoformat du lægger i parameteren xValue.

hvis du fortæller os hvad du vil stoppe i den er det hurtigt at lave en funktion der foretager testen.

mvh JakobA
Avatar billede nute Nybegynder
19. juli 2001 - 15:36 #2
<SCRIPT LANGUAGE=\"JavaScript\" TYPE=\"text/javascript\">
<!--

//-->
</SCRIPT>

<SCRIPT LANGUAGE=\"JavaScript\" TYPE=\"text/javascript\">
<!--

var days = [31, 28, 31, 30, 31, 30, 31, 30, 31, 30, 31, 30];
var dayList, monthList, yearList, thisDate, dValue, mValue, yValue;

function initList(){
  thisDate  = new Date();
  dayList  = \"<select name=\\\"day\\\" size=\\\"1\\\">\\n\";
    dayList  += generateList(1, days[thisDate.getMonth()], thisDate.getDate() );
    dayList  += \"</select>\\n\";
    monthList = \"<select name=\\\"month\\\" size=\\\"1\\\" onChange=\\\"formatDate(this.form);\\\">\\n\"
    monthList += generateList(1, 12, (thisDate.getMonth() + 1) );
    monthList += \"</select>\\n\"
    yearList  = \"<select name=\\\"year\\\" size=\\\"1\\\" onChange=\\\"formatDate(this.form);\\\">\\n\"
    tmpYear=navigator.appName==\"Netscape\"?thisDate.getYear()+1900:thisDate.getYear();
    yearList  += generateList(1975, tmpYear, tmpYear );
    yearList  += \"</select>\\n\"
}

function generateList( start, stop, curVal ){
  var tmpVar = \"\";
    for( i = start; i <= stop; i++ ){
      tmpVar += \"<option value=\\\"\" + i + \"\\\"\" + (i == curVal?\" selected\":\"\") + \">\" + i + \"</option>\\n\";
    }
  return tmpVar;
}

function formatDate( form ){
    dValue  = form.day[form.day.selectedIndex].value;
    mValue = form.month[form.month.selectedIndex].value;
    yValue  = form.year[form.year.selectedIndex].value;
    form.day.options.length = 0;
    days[1]=(yValue%4==0&&yValue%100!=0)||(yValue%400==0)?29:28;
    for (i = 0; i < days[mValue - 1]; i++) {
      form.day.options[i] = new Option(i + 1, i + 1);
        if( i == dValue ){
          form.day.selectedIndex = i - 1;
        }
    if(form.day.selectedIndex<=0&&dValue!=1){
      form.day.selectedIndex = thisDate.getDate() - 1;
    }

function checkDate(){
  dValue  = form.day[form.day.selectedIndex].value;
  mValue = form.month[form.month.selectedIndex].value;
  yValue  = form.year[form.year.selectedIndex].value;
  var todayDate = new Date();
    var newDate  = new Date(yValue, (mValue - 1), dValue, todayDate.getHours(), todayDate.getMinutes(), todayDate.getSeconds() );
    alert( \"hey\" );
    if( (Date.parse(todayDate) - Date.parse(newDate) ) > 0 ){
      alert( \"Valgt dato er mindre enn dagens dato!\");
    } else if( (Date.parse(todayDate) - Date.parse(newDate) ) < 0 ){
      alert( \"Valgt dato er større enn dagens dato!\");
    } else {
      alert( \"Dato er den samme!\");
    }
    return false;
}
initList();
document.write(\"<html>\\n<body>\\n<form name=\\\"form\\\" onSubmit=\\\"return checkDate();\\\">\\n\");
document.write(dayList + monthList + yearList);
document.write(\"<input type=\\\"submit\\\"></form></body></html>\");
//-->
</SCRIPT>

/nute
Avatar billede roenving Novice
19. juli 2001 - 15:39 #3
>> nute

Den kan du få brug for næsten hver dag!

:o)
Avatar billede nute Nybegynder
19. juli 2001 - 15:41 #4
roenving >> yup :)

nethuset >> dette spm har du jo stilt en gang før. Hvorfor en gang til ?
Avatar billede nethuset Nybegynder
19. juli 2001 - 16:42 #5
nute >> fordi denne skal kunne noget andet - læs nu lige spørgsmålet igennem igen!

jakoba >> xValue er ikke en dato med en tekststreng...

en del af funktionen kunne se sådan ud:

function checkDato(xValue) {

  udfør datocheck og hvis dato = før d.d. så:
      alert(\"Dato for \"xValue\" er før dags dato!\")
}

og aktiveres med
<input type=\"text\" name=\"navn\" onBlur=\"datoCheck(indtastning)\">

og desuden skal den BLOT ADVARE om at datoen er før d.d., og ikke afbryde!

håber at det kan bruges til noget...

/Kenneth

Avatar billede roenving Novice
19. juli 2001 - 16:49 #6
Så skal du da bare skrive checkDate-funktionen en lille smule om:

function checkDate(this){
  indtastning = new Date(this.value);
  var todayDate = new Date();
    if( (Date.parse(todayDate) - Date.parse(indtastning) ) > 0 ){
      alert( \"Dato for \"+this.value+\" er før dags dato!\");
    }
    return true;
}
hth
jes =;-]
Avatar billede jakoba Nybegynder
19. juli 2001 - 16:50 #7
nethuset >> tak. og HVORDAN SER DEN TEKSTSTRENG UD?
ligger årstallet i de fire første bogstaver eller i de 4 sidste?
den slags er vigtig at vide når man skal programmere sådan noget :)

mvh JakobA
Avatar billede andy Nybegynder
24. juli 2001 - 15:20 #8
tekststrengen ser fx sådan ud: 090801.
dag måned år
Avatar billede roenving Novice
24. juli 2001 - 15:29 #9
var inddato = new Date(tekst.substr(2,2)+\" \"+tekst.substr(0,2)+\". 20\"+tekst.substr(4,2));
var idag = new Date();
if (idag.getMilliseconds-inddato.getMilliseconds>86400000] {
  alert(\"Datoen \"+tekst+\" er før idag -- om igen\");
  return false;
}
Avatar billede jakoba Nybegynder
24. juli 2001 - 15:35 #10

function checkDato ( datostr ) {
    var dd = parseInt( datestr.substring(0,2), 10);
    var dm = parseint( datestr.substring(2,4), 10);
    var dy = parseint( datestr.substring(4), 10);
    if ( dy < 50 )          // korriger for årtusindeskift
        dy += 2000
    else dy += 1900;
    var pdato = new Date( dy, dm-1, dd );    // den givne dato
    var nudato = new Date();                  // lige nu
    var diff = nudato.valueOf() - pdato.valueOf();
    if ( diff > 0 ) {
        alert( \"Dato for \" +datostr +\" er før dags dato );
    } else {
        alert( \"Dato for \" +datostr +\" er efter dags dato );
    }
}; //end checkDato( string )

funktionen virker kun indtil år 2050, så skal den kodes om.

mvh JakobA
Avatar billede jakoba Nybegynder
24. juli 2001 - 15:37 #11
Ups. jeg har stavet  datostr  galt i linerne med parseint. det skal være et o.
Avatar billede andy Nybegynder
24. juli 2001 - 19:32 #12
Jeg kan ikke få jeres funktioner til at virke!

jakoba> Der mangler en \" tilsidst i alert, men det virker stadig ikke. Jeg får overhovedet ingen alert når jeg tester funktionen.
Avatar billede roenving Novice
24. juli 2001 - 19:50 #13
Måske skal du skrive linien:
var inddato = new Date(tekst.substr(2,2)+\" \"+tekst.substr(0,2)+\". 20\"+tekst.substr(4,2));

om således (for at være sikker på, at den altid reagerer på ny dato:

var inddato = new Date(tekst.substr(2,2)+\" \"+tekst.substr(0,2)+\". 20\"+tekst.substr(4,2)+\" 00:00:00\");

hth
jes
Avatar billede andy Nybegynder
24. juli 2001 - 20:18 #14
virker stadig ikke
Avatar billede jakoba Nybegynder
24. juli 2001 - 22:05 #15
function checkDato ( datostr ) {
    alert( \">>>\"+datostr +\"<<<\" );  // bare til test
    var dd = parseInt( datostr.substring(0,2), 10);
    var dm = parseInt( datostr.substring(2,4), 10);
    var dy = parseInt( datostr.substring(4), 10);
    if ( dy < 50 )          // korriger for årtusindeskift
          dy += 2000
    else dy += 1900;
    var pdato = new Date( dy, dm-1, dd );    // den givne dato
    var nudato = new Date();                  // lige nu
    var diff = nudato.valueOf() - pdato.valueOf();
    if ( diff > 0 ) {
        alert( \"Dato for \" +datostr +\" er før dags dato\" );
    } else {
        alert( \"Dato for \" +datostr +\" er efter dags dato\" );
    }
}; //end checkDato( string )

mvh JakobA