Avatar billede diite92 Nybegynder
17. marts 2010 - 00:00 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

HTML og databaser

Hej jeg er lidt nysgerig

Efter som jeg programmer i HTML (nybegynder)
Er det så ikke muligt at hente data fra en database og hvordan gøres dette ???

jeg har hørt at alle infomationerne omkring hvor ting er på en hjemmeside kan gemmes i en database
Avatar billede keysersoze Guru
17. marts 2010 - 00:18 #1
Med ren HTML kan du ikke benytte databaser - HTML (og CSS for den sags skyld) er klientsprog, dvs de afvikles kun på klienten. For at kunne benytte databaser skal du ud i fx ASP, PHP eller .NET.
Avatar billede arne_v Ekspert
17. marts 2010 - 00:23 #2
eller Java EE eller ColdFusion eller CGI eller ...
Avatar billede diite92 Nybegynder
17. marts 2010 - 01:28 #3
okay hvad er så nemmest at lære ?

vil jo gerne ha det kunne komme til at virke =D
Avatar billede arne_v Ekspert
17. marts 2010 - 01:43 #4
Hvilke muligheder har du på dit web hotel ?

Hvis de f.eks. kun tilbyder PHP så er valget jo nemt!
Avatar billede diite92 Nybegynder
17. marts 2010 - 06:17 #5
den understytter det hele da jeg har sårn et program til at køre mine hjemmesider fra localhost
Avatar billede keysersoze Guru
17. marts 2010 - 07:34 #6
det vil være en dårlig løsning at lade andre bestemme for dig - du har fået listet nogle valgmuligheder og må prøve at kigge lidt ´på forskelle, fordele/ulemper osv. ASP og PHP er nok det der er lettest at komme i gang med men da ASP mere eller mindre er forældet vil det nok være et dårligt valg så måske er PHP et godt valg; http://www.google.dk/#hl=da&source=hp&q=php+tutorial&meta=&aq=0&aqi=g10&aql=&oq=php+&gs_rfai=&fp=c64bfb3257a1de5b
Avatar billede diite92 Nybegynder
17. marts 2010 - 11:22 #7
okay ja altså lad mig sige det på denne måde

jeg er intresseret i noget som er nemt og sikkert

dvs at
der kan laves gode sikkerhedsløsninger
der kan laves adgang til en Database og hente/give oplysninger

Og gerne være overskueligt
Avatar billede keysersoze Guru
17. marts 2010 - 12:01 #8
Uanset om vi taler sikkerhed, overskuelighed eller hvad du næsten end kan komme på afhænger det stort set kun af udvikleren - har udvikleren ikke styr på teknologien kan der let blive skabt en uoverskuelig løsning med masser af sikkerhedshuller.

Vælger du ASP.NET kan du få en del serveret gennem udviklingsværktøjet - Visual Studio - men udfordringen her er stadig den samme, den udviklede applikation er ikke stærkere end hvad udviklerens evner rækker til.
Avatar billede diite92 Nybegynder
17. marts 2010 - 12:22 #9
okay så vender vi den om hvad er der flest oplysninger om på nettet ? og kan både asp.net og PHP fungere med Xml (ikke html men ja xml)
Avatar billede keysersoze Guru
17. marts 2010 - 13:41 #10
Begge kan arbejde med XML.

Jeg selv gør mig kun inden for ASP/.NET så jeg kan ikke sammenligne mængden af information med PHP - men da PHP har eksisteret i længere tid kunne jeg forestille mig at der var mere om PHP end ASP.NET (dog skal man så selvfølgelig også tage højde for, at begge dele eksisterer i forskellige version med deraf følgende forældelse af information). Ved siden af det skal man selvfølgelig også skelne på god og dårlig information så antallet af søgeresultater er måske ikke nødvendigvis så sigende trods alt.

Jeg kunne dog forestille mig at informationen omkring PHP er mere tilgængelig, bla fordi jeg mener at ASP.NET i forhold til PHP har flere måder at løse den samme ting på - til gengæld åbner ASP.NET nok for bredere udviklingsmuligheder da skiftet til fx windows-udvikling er meget minimal.
Avatar billede diite92 Nybegynder
17. marts 2010 - 13:47 #11
okay det sidste fatted jeg ikke helt men som du af egen afaring går jeg ud fra mener at asp.net har flere løsninger på 1 problem end php og at der lidt mere info på nettet om php

sig til hvis jeg tager fejl et sted ?

det jeg ikke forstod må være det med ASP.net nok er forbredere udviklingsmuligheder da skiftet til windows-udvikling er meget minimal ?? af hvad jeg ved er asp.net udvilket af samme firma som windows
Avatar billede keysersoze Guru
17. marts 2010 - 14:27 #12
modsiger du så ikke også dig selv - du kan ikke følge mig i at et evt skifte fra web- til win-udvikling er minimal selvom du godt ved at asp.net er udviklet af samme firma som windows?

anyway, PHP er udelukkende til web mens udvikling i .NET kan ske både til web og win, så kan du arbejde med .NET til web (ASP.NET) kan du bruge en god del af erfaringen derfra til at lave en winforms-applikation, endda i samme udviklingsværktøj.
Avatar billede keysersoze Guru
17. marts 2010 - 14:31 #13
Husk i øvrigt at lukke nogle af de gamle spørgsmål, specielt dem der omhandler meget det samme som dette og hvor de stort set samme svar er givet.
Avatar billede diite92 Nybegynder
17. marts 2010 - 14:33 #14
sorry jeg trænger til briller xD

og ja jeg skal nok lukke dem

men det vil jo enlig bare sige at ASP.NET vil være bedre at lære hvis man også er lidt intresseret i at lære noget til Client/winforms
Avatar billede diite92 Nybegynder
17. marts 2010 - 16:19 #15
jeg lukker her og med dette sprøgsmål
Avatar billede keysersoze Guru
17. marts 2010 - 17:45 #16
Det vil i hvert fald være min vurdering - men som sagt arbejder jeg selv med .NET så kan selvfølgelig være lidt farvet i min mening her :)
Avatar billede diite92 Nybegynder
18. marts 2010 - 16:29 #17
heh det os iorden =)
Avatar billede claes57 Ekspert
17. juni 2010 - 21:21 #18
bare en lidt spydig kommentar.
Hvis du i programmeringen staver som du skriver her, så vil dine ting ikke virke.
Kalder du en rutine 'intresseret' så hedder den måske 'interesseret' i kildekoden, og så får du intet svar.