Avatar billede KennethDanielsen Nybegynder
15. marts 2010 - 13:02 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

PHP form til Contact Form

Hejsa,
Til mit nye website har jeg lavet en unik contact form, og har nu brug for hjælp til at programmere selve php koden i formens action.

Jeg har i alt 6 felter, 1 checkbox og 1 submit knap, fordelt således:

- Navn (*)
- Virksomhed
- Email Adresse (*)
- Telefonnummer
- Emne (*)
- Besked (*)

- Kopi af emailen (checkbox)

Meningen er at alle felter med (*) skal udfyldes, og er checkboxen krydset af, skal mailen også sendes til adressen i feltet Email Adresse.

HTML koden ser således ud:

<form action="send_email.php" method="POST" id="form">

  <p>Fulde Navn*<br /><input name="name" type="text"
  id="name" /></p>

  <p id="hojre">Virksomhed:<br /><input name="firm" type="text"
  id="firm" /></p>

  <br />

  <p>Email Adresse*<br /><input name="email" type="text"
  id="email" /></p>

  <p id="hojre">Telefonnummer:<br /><input name="phone"
  type="text" id="phone" /></p>

  <br />

  <p>Emne* <br /> <input name="subject" type="text"
  id="subject" /><br /></p>

  <br />

  <p>Besked* <br /> <textarea name="message" id="message">
Avatar billede KennethDanielsen Nybegynder
15. marts 2010 - 13:03 #1
UPS, der manglede noget af koden:

  <br />
  <br>

  <p><input type="checkbox" value="kopi" /> Vil du have en kopi af
  mailen?</p>

  <input type="submit" id="sendbesked" value="Send Besked">

</form>
Avatar billede repox Seniormester
15. marts 2010 - 13:05 #2
Er send_email.php den samme fil som formularen ligger i?
Avatar billede KennethDanielsen Nybegynder
15. marts 2010 - 13:17 #3
Jep, men har ikke skrevet formularen endnu.. Det er det jeg skal have hjælp til :).. Jeg ved absolut kein om php..
Avatar billede repox Seniormester
15. marts 2010 - 13:25 #4
Avatar billede repox Seniormester
15. marts 2010 - 13:27 #5
Du får lige en ny:
http://codepad.org/ZrEiHdSe
Avatar billede KennethDanielsen Nybegynder
15. marts 2010 - 13:34 #6
Fantastisk! Kan du gøre, sån der kommer en pop-up med beskeden om den er sendt eller der er fejl?

Hvilke ting skal jeg helt præcist rette til?
Avatar billede repox Seniormester
15. marts 2010 - 13:40 #7
Du får lige en ny igen; fandt en fejl...
http://codepad.org/GsUW3ztz

På linie 34 står der:
header("Location: tak_for_beskeden.php");

Du kan udskifte tak_for_beskeden.php til en hvilken som helst side, som du gerne vil viderestille til når beskeden er sendt. Der kan du selv lave popups og andre fancy ting.

På linie 28 står der i linien din-email-adresse@example.org - det skifter du bare ud med den mailadresse du gerne vil modtage beskederne på.
Avatar billede KennethDanielsen Nybegynder
15. marts 2010 - 13:58 #8
Fantastisk.. Siger den hvis der er fejl, altså hvis alle felterne ikke er udfyldt ordentligt?

Tusind tak, læg et svar :)
Avatar billede repox Seniormester
15. marts 2010 - 14:02 #9
Ordentligt og ordentligt - den melder fejl hvis felterne markeret med * ikke er udfyldt. Hvis alt er udfyldt korrekt viderestiller den til den side du skriver ind i line 34.
Avatar billede KennethDanielsen Nybegynder
15. marts 2010 - 14:56 #10
Den nederste del, hvor du har skrevet hele formen igen med <?php echo $_POST["name"]; ?> og lign i, skal jeg indsætte det i HTML koden, eller i PHP filen?
Avatar billede repox Seniormester
15. marts 2010 - 15:03 #11
Ikke forstået? PHP koden og HTML koden skal helst stå i samme fil?
Avatar billede KennethDanielsen Nybegynder
15. marts 2010 - 15:07 #12
Den øverste del af den kode skal vel være i send_email.php filen.. Hvor meget skal være i selve HTML filen?
Avatar billede repox Seniormester
15. marts 2010 - 15:12 #13
Jeg spurgte tidligere om send_email.php var den samme fil som formularen ville ligge i; det svarer du ja til - ergo har du kun en fil, til både PHP'en og HTML'en.
Så den 'øverste del' skal egentlig bare stå øverst i send_email.php og din din HTML formularer skal bare stå lige nedenunder.
Avatar billede KennethDanielsen Nybegynder
15. marts 2010 - 15:18 #14
Okay, sorry så har jeg misforstået.. Jeg har en kontakt.html fil, og som du kan se i koden refererer formen til <form action="send_email.php" method="POST" id="form">..

Er det ikke den rette måde at gøre det på?
Avatar billede repox Seniormester
15. marts 2010 - 15:24 #15
Det er ikke nødvendigvis den rette, men det er en måde at gøre det på.

Ved at lave det på den måde som jeg har gjort, ville vi undgå at skulle sende oplysninger frem og tilbage mellem de to sider, i tilfælde af folk ikke udfylder de krævede felter.

Hvis vi lavede det i to seperate filer ville du skulle have en del mere PHP kode og du ville have behov for det i begge filer.
Avatar billede KennethDanielsen Nybegynder
15. marts 2010 - 15:28 #16
Okay, men nu har jeg en del HTML kode i HTML filen, samt en del tilhørende css.. Kan det godt bruges i en PHP-fil?
Avatar billede repox Seniormester
15. marts 2010 - 15:30 #17
Ja, da!
Så længe du placerer PHP koden øverst er der ingen problemer.