Avatar billede r.hegaard Nybegynder
12. marts 2010 - 15:20 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Nested Maps med C++ MFC

Jeg har i C++ MFC brug for at lave nogle nested maps, som jeg i C# vil have lavet på følgende form:
Dictionary<String, Dictionary<String, int>> map;

Jeg har forsøgt en del forskelligt for at få det til at virke i C++ MFC, men det er ikke lykkedes endnu.
Er der nogen her, der har et forslag til, hvordan det kan skrives?
Avatar billede preppydude Nybegynder
12. marts 2010 - 16:41 #1
map<string, map<string, int>> foo;

... skulle være korrekt. Tror jeg. :b
Avatar billede r.hegaard Nybegynder
12. marts 2010 - 17:21 #2
Tak for svaret.

Det har jeg også forsøgt med (eller det var faktisk map<CString,map<CString,int> >), men det virker ikke rigtigt. Men måske jeg ikke har inkluderet det rigtigte. Hvad skal jeg inkludere, for at bruge map<,> ?
Det ser ikke umiddelbart ud til, at map kan genkendes. Er det en del af standard MFC?

Jeg har primært forsøgt med CMap og CTypedPtrMap, men har ikke kunnet finde en kombination af argumenter, der kan få det til at virke...
Avatar billede bertelbrander Praktikant
12. marts 2010 - 18:00 #3
Hold dig fra at bruge MFC ting, hvis du lige så godt kan bruge komponenter fra standard biblioteket.
CString er f.eks. en MFC ting, der kun kan bruges med MFC og VisualC++. MFC har aldrig været godt og er forlængst forældet.

For at bruge map fra standard biblioteket skal du inkludere filen map
Og skrive:
using namespace std;

Og du skal huske at have mellemrum mellem > >
Avatar billede preppydude Nybegynder
12. marts 2010 - 19:19 #4
Jeg kan desværre ikke fortælle dig hvordan det virker i MFC. Jeg har faktisk aldrig nogensinde været uheldig nok til at skulle arbejde med det. :)
Avatar billede preppydude Nybegynder
12. marts 2010 - 19:19 #5
... og det er korrekt som bertel siger, husk mellemrum. :b
Avatar billede arne_v Ekspert
14. marts 2010 - 05:10 #6
STL version er nem:

#include <iostream>
#include <string>
#include <map>

using namespace std;

int main()
{
    map<string, map<string,int> > m;
    m["a"]["1"] = 1;
    m["a"]["2"] = 2;
    m["b"]["1"] = 3;
    m["b"]["2"] = 4;
    cout << m["b"]["1"] << endl;
    return 0;
}

MFC er noget mere tricky. Jeg forsøgte også med CMap og den var ikke specielt samarvejdsvillig.

Jge kunne dog få CMapStringToPtr til at gøre som jeg ville ved at tilføje en gazillion casts.

Kode:

#include <afxwin.h>

#include <iostream>

using namespace std;

int main()
{
    CMapStringToPtr m;
    int vals[] = { 1, 2, 3, 4 };
    m["a"] = new CMapStringToPtr();
    (*(CMapStringToPtr*)m["a"])["1"] = &vals[0];
    (*(CMapStringToPtr*)m["a"])["2"] = &vals[1];
    m["b"] = new CMapStringToPtr();
    (*(CMapStringToPtr*)m["b"])["1"] = &vals[2];
    (*(CMapStringToPtr*)m["b"])["2"] = &vals[3];
    cout << *(int*)(*(CMapStringToPtr*)m["b"])["1"] << endl;
    return 0;
}
Avatar billede arne_v Ekspert
14. marts 2010 - 05:14 #7
Så skal man notere sig at MFC CMap* klasserne svarer til .NET Hashtable og Dictionary<>.

Det gør STL map ikke. STL map er ordnet - lad os kalde det for en tree map, mens MFC CMap* og .NET klasserne er en hash map.

Jeg tvivler dog på at det vil gøre nogen forskel for dig.
Avatar billede arne_v Ekspert
14. marts 2010 - 05:43 #8
Med hensyn til forældelse, så kan man argumentere for at udvikling af GUI i C++ på Windows har været forældet siden 2002 da MS releasede .NET, men man kan også argumentere med at MFC stadig udvikles (version 10.0 skulle udkomme om en måned) og der er nogle endda meget store apps som stadig udvikles i MFC.
Avatar billede arne_v Ekspert
26. april 2010 - 03:28 #9
r.hegaard ??
Avatar billede r.hegaard Nybegynder
12. februar 2011 - 01:14 #10
Ja undskyld mit sene svar, lægger I nogle svar?
Avatar billede arne_v Ekspert
12. februar 2011 - 01:48 #11
svar
Avatar billede r.hegaard Nybegynder
12. februar 2011 - 11:01 #12
Tak for hjælpen :-)