Avatar billede MrVaux Nybegynder
12. marts 2010 - 10:52 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

MySQL forespørgelse med PHP

Hejsa

Jeg forsøger på at lave et simpelt liga system i PHP

Jeg er dog stødt ind i et problem som jeg håber der er nogen der kan hjælpe med.

Jeg har følgende tabel i MySQL:

CREATE TABLE `league_teamdata` (
  `id` int(11) NOT NULL auto_increment,
  `team_name` text NOT NULL,
  `league` text NOT NULL,
  `matches` decimal(10,0) NOT NULL default '0',
  `won` decimal(10,0) NOT NULL default '0',
  `lost` decimal(10,0) NOT NULL default '0',
  `p_score` decimal(10,0) NOT NULL default '0',
  `n_score` decimal(10,0) NOT NULL default '0',
  `points` decimal(10,0) NOT NULL default '0',
  PRIMARY KEY  (`id`)
) ENGINE=MyISAM DEFAULT CHARSET=latin1 AUTO_INCREMENT=1 ;

Jeg ønsker så at lave en form hvor det er muligt at "indmelde et kampresultat, det vil sige en form der indeholder 4 input felter, 2 x hold og 2 x resultat (point)

Da der er flere sæsoner i systemet, de gamle gemmes bare, ønsker jeg når jeg indmelder et resultat, kun at trække de hold som er med i den nyeste sæson.

Sæsonen bliver bestemt i SQL tabellen "league". Jeg skal altså kunne trække holdene fra den seneste sæson (league) og kun dem.

Har denne kode, men den hiver alle hold fra alle sæsoner, kan simpelthen ikke lure hvad jeg skal skrive i SQL forespørgelsen for at få det sorteret.

KODE:

echo "<form action='add_result.php' method='post' name='add_result'>";
//Hold 1 START
echo "<tr>\n";
echo "<td width='15%'>Hold 1</td>\n";
echo "<td width='85%'>Runder vundet</td>\n";
echo "</tr>\n";

echo "<tr>\n";
echo "<td width='15%'>";

include "config.php";
$link = mysql_connect($dbhost, $dbuser, $dbpasswd) or die("Couldn't establish connection");
mysql_select_db($dbname);
$query = "SELECT * FROM league_teamdata ORDER BY team_name ASC";
$result = mysql_query($query);

    echo "<select name='team_1' size='1'>";
      echo "<option></option>";
while($row = mysql_fetch_array($result))
      {
      echo "<option>$row[team_name]</option>";
      }
      echo "</select>";

echo "</td>\n";

echo "<td width='85%'><input name='result_1' type='post' value=''</td>\n";
echo "</tr>\n";
//Hold 1 SLUT
Avatar billede drlotto Nybegynder
12. marts 2010 - 11:06 #1
$query = "SELECT * FROM league_teamdata WHERE league='RET_DETTE' ORDER BY team_name ASC";
Avatar billede MrVaux Nybegynder
12. marts 2010 - 12:08 #2
Har rent faktisk været inde over noget i den retning, men kan ikke finde ud af hvad jeg skal skrive.

Sæsonnavnet bliver defineret et andet sted i systemet, og det bliver puttet ind i "league" når der oprettes et nyt hold, her vælger man også liga/sæson.

Som jeg ser det, skal jeg have trukket holdene ud der hvor "league" er den nyeste, men det kan jeg måske slet ikke kun med denne forespørgelse?

Sæson/liganavn bliver som sagt oprettet i en anden tabel kaldet "league_no_of" hvori der kun er ID og NAVN i.

Kan man måske kombinere forspørgelsen således at den først kigger på league_no_of finder det højeste ID (altså det seneste) og herefter trækker holdene fra league_teamdata?

Ved bare ikke hvordan man laver en sådan forespørgelse.
Avatar billede drlotto Nybegynder
12. marts 2010 - 12:21 #3
Ja, det kan du godt :) det er der ingen problem i.

Først kør:
SELECT id FROM league_no_of ORDER BY id DESC LIMIT 0,1

og så bruge den id til:
SELECT * FROM league_teamdata WHERE league='id_fra_anden_query' ORDER BY team_name ASC
Avatar billede MrVaux Nybegynder
12. marts 2010 - 13:37 #4
Har forsøgt mig her, men synes ikke jeg kan få det til at virke, Der er ingen data i dropdown menuen overhovede :(

KODE:

//Hold 1 START
echo "<tr>\n";
echo "<td width='15%'>Hold 1</td>\n";
echo "<td width='85%'>Runder vundet</td>\n";
echo "</tr>\n";

echo "<tr>\n";
echo "<td width='15%'>";

include "config.php";
$link = mysql_connect($dbhost, $dbuser, $dbpasswd) or die("Couldn't establish connection");
mysql_select_db($dbname);
$query = "SELECT id FROM league_no_of ORDER BY id DESC LIMIT 0,1";
$result = mysql_query($query);

$query_list = "SELECT * FROM league_teamdata WHERE league = $result ORDER BY team_name ASC";
$result_list = mysql_query($query_list);
    echo "<select name='team_1' size='1'>";
      echo "<option></option>";
while($row = mysql_fetch_array($result_list))
      {
      echo "<option>$row[team_name]</option>";
      }
      echo "</select>";

echo "</td>\n";

echo "<td width='85%'><input name='result_1' type='post' value=''</td>\n";
echo "</tr>\n";
//Hold 1 SLUT
Avatar billede drlotto Nybegynder
12. marts 2010 - 13:55 #5
$result = mysql_result(mysql_query($query));

burde kunne fixe dit problem :)
12. marts 2010 - 19:14 #6
Der er ingen grund til at lave to mysql forespoergsler.  Du vil have alt fra league_teamdata hvor league er den league der har det hoejeste id i league_no_of, ikke sandt?

Det stoerste id finder du ved at spoerge "SELECT MAX(id) FROM league_no_of"

Den league der svarer til det hoejeste id finder du saaledes:
"SELECT league FROM league_no_of WHERE id = (SELECT MAX(id) FROM league_no_of)"

Saa de data i league_teamdata hvor league er den der har det hoejeste id finder du saaledes:

SELECT * FROM league_teamdata WHERE league = (SELECT league FROM league_no_of WHERE id = (SELECT MAX(id) FROM league_no_of));

Hvis du vil have det ordnet og sorteret som du siger overfor bliver det til

$query = "SELECT * FROM league_teamdata WHERE league = (SELECT league FROM league_no_of WHERE id = (SELECT MAX(id) FROM league_no_of)) ORDER BY team_name ASC"

Jeg proevede det af ved at lave en league_teamdata og en league_no_of tabel som foelger og jeg fik dette resultat:

id  team_name  league  matches  won  lost  p_score  n_score  points
      5 team5 league3 5 10 15 20 25 30
      6 team6 league3 6 12 18 24 30 36
      7 team7 league3 7 14 21 28 35 42
      8 team8 league3 8 16 24 32 40 48

Her er mine tabeller:

INSERT INTO league_teamdata(team_name, league, matches, won, lost, p_score, n_score, points) VALUES ('team1', 'league1', 1, 2, 3, 4, 5, 6);
INSERT INTO league_teamdata(team_name, league, matches, won, lost, p_score, n_score, points) VALUES ('team2', 'league1', 2, 4, 6, 8, 10, 12);
INSERT INTO league_teamdata(team_name, league, matches, won, lost, p_score, n_score, points) VALUES ('team3', 'league2', 3, 6, 9, 12, 15, 18);
INSERT INTO league_teamdata(team_name, league, matches, won, lost, p_score, n_score, points) VALUES ('team4', 'league2', 4, 8, 12, 16, 20, 24);
INSERT INTO league_teamdata(team_name, league, matches, won, lost, p_score, n_score, points) VALUES ('team5', 'league3', 5, 10, 15, 20, 25, 30);
INSERT INTO league_teamdata(team_name, league, matches, won, lost, p_score, n_score, points) VALUES ('team6', 'league3', 6, 12, 18, 24, 30, 36);
INSERT INTO league_teamdata(team_name, league, matches, won, lost, p_score, n_score, points) VALUES ('team7', 'league3', 7, 14, 21, 28, 35, 42);
INSERT INTO league_teamdata(team_name, league, matches, won, lost, p_score, n_score, points) VALUES ('team8', 'league3', 8, 16, 24, 32, 40, 48);

CREATE TABLE league_no_of(id INT, league text);
INSERT INTO league_no_of VALUES(1,'league1');
INSERT INTO league_no_of VALUES(2,'league2');
INSERT INTO league_no_of VALUES(3,'league3');
14. marts 2010 - 17:41 #7
Mrvaux, saa du mit indlaeg?  Hvad er dine kommentarer?  (Jeg opretter dette som et svar idet jeg haaber at jeg har bidraget til at besvare dit spoergsmaal.  Hvis jeg har misforstaaet problemet/behoved saa forklar.)
Avatar billede MrVaux Nybegynder
14. marts 2010 - 23:29 #8
Havde skrevet en hel roman og trykkede accepter svar hvorefter det hele forsvandt.

Så nøjes med at sige tusinde tak til Christian for at vise mig en måde jeg ikke var klar over.

Ligeledes tak til drlotto for hjælpen.

Problem løst :o)

KODE:
//Hold 1 START
echo "<tr>\n";
echo "<td width='40%'>Hold 1</td>\n";
echo "<td width='60%'>Runder vundet</td>\n";
echo "</tr>\n";

echo "<tr>\n";
echo "<td width='40%'>";

include "config.php";
$link = mysql_connect($dbhost, $dbuser, $dbpasswd) or die("Couldn't establish connection");
mysql_select_db($dbname);
$query = "SELECT * FROM league_teamdata WHERE league = (SELECT leagues FROM league_no_of WHERE id = (SELECT MAX(id) FROM league_no_of)) ORDER BY team_name ASC";
$result = mysql_query($query);

    echo "<select name='team_1' size='1'>";
      echo "<option></option>";
while($row = mysql_fetch_array($result))
      {
      echo "<option>$row[team_name]</option>";
      }
      echo "</select>";

echo "</td>\n";

echo "<td width='60%'><input name='result_1' type='post' value=''</td>\n";
echo "</tr>\n";
//Hold 1 SLUT