Avatar billede BjarnePedersen Nybegynder
11. marts 2010 - 10:59 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Beskyttelse af mappe på hjemmeside

Jeg har en lang række pdf-dokumenter som skal være tilgængelig på nettet via et login, men hvordan beskytter jeg lige bedst?

Det vil ligge i en lang række mapper så hvis jeg kan beskytte dem fra et niveau ville det være bedst (læs nemmest) f.eks. www.domæne.dk/doc/ og så er de underliggende mapper også beskyttet f.eks. www.domæne.dk/doc/år.

Man må ikke kunne komme til dokumenterne med et direkte link eller via et bogmærke, ma SKAL ind via login, og siderne vil være med frames!
Avatar billede showsource Seniormester
11. marts 2010 - 11:11 #1
Der er flere muligheder.
hvis din side ligger på en apache webserver, og du har mulighed for at bruge .htaccess, kan du kræve et login hvis du vil ind i et dir.
Du kan også forbyde al adgang til et dir, og lade f.eks. et php script læse filerne.
Med sidste løsning kan filerne også ligge undenfor "webscope", d.v.s. de ikke er tilgængelige via url.
Avatar billede nemlig Professor
11. marts 2010 - 12:28 #2
#1. Jeg er lige med på en "kigger". Dit sidste forslag, forudsætter vel også, at det er styret af .htaccess.

En løsning kunne også være, at dokumenterne gemmes i en SQl-database.
Avatar billede showsource Seniormester
11. marts 2010 - 12:48 #3
At gemme docs i db er normalt ikke godt.
Medmindre det kun er filnavnet, og ikke selve filen.

Der er ikke brug for .htaccess for at lade et f.eks. et php script læse et dir igennem.

Hvis dir skal indgå i url, kan man jo også lægge en .htaccess i hvert underdir, for at give en bestemt gruppe adgang.

http://httpd.apache.org/docs/2.2/howto/auth.html

Skal nok lige tilføjes at lægger man en .htaccess i et dir, vil den også gælde for alle underdirs, medmindre der ligger en anden .htaccess
Avatar billede BjarnePedersen Nybegynder
11. marts 2010 - 12:50 #4
#1 Ja, jeg var egentligt også kommet frem til at jeg skulle bruge .htaccess, men har bare bare nogle problemer med at få det til at virke, kom så i tvivl om det nu også var den vej!

#2 det med databasen lyder også interessant, hvis jeg kunne lade en access database styre det var det nu nok heller ikke så tosset, kan du anbefale noget til download?
Avatar billede BjarnePedersen Nybegynder
11. marts 2010 - 12:51 #5
#3 så ikke lige dit andet svar, det kunne godt se ud til at det er den vej at jeg skal gå
Avatar billede showsource Seniormester
11. marts 2010 - 13:46 #6
Hvis det skulle være med db, ville det nok blive til:

En tabel "filbrugere", med id, brugernavn og brugerpassword
hvor id er autoincrement

En tabel "filer" med id, filnavn
hvor id også er autoincrement og filnavn er unikt ( UNIQUE )

En tabel "fildeling" med filid og brugerid
som så er id fra "filer" og id fra "filbrugere" med INDEX på begge.

En bruger kan så logge ind, og få vist filnavne på de filer som der er adgang til.
Og få vist dem med et phpscript som tjekker rettigheder inden filen outputtes.

Det er dog kun så lige overvejelser :O)
Avatar billede BjarnePedersen Nybegynder
11. marts 2010 - 14:06 #7
Fint så virker det med .htaccess :-) så hvis du (showsource) lige smider et svar så få du lidt points

Tak for hjælpen
Avatar billede showsource Seniormester
11. marts 2010 - 14:14 #8
ok
Avatar billede nemlig Professor
11. marts 2010 - 15:11 #9
#3 Jeg skal lige være helt med. Du skriver:

Der er ikke brug for .htaccess for at lade et f.eks. et php script læse et dir igennem

Men der er vel brug .htaccess, hvis du skal beskytte filerne for direkte URL uden login.
Avatar billede showsource Seniormester
12. marts 2010 - 09:52 #10
Jowjow, hvis man kan hente selve filen via url, er .htaccess nødvendig.

Men bruger du et php script til at vise filer, vil et "alm." login være nok.

Når du logger ind via ftp, har du f.eks. adgang til

/users/domain.dk/

Her kan du oprette/slette filer som det passer dig.
Din webside ligger så i f.eks. www dir:
( Altså det som andre kan se via en browser )

/users/domain.dk/www/

De filer du vil beskytte, kan jo så lægges i et underdir til det første dir du har adgang til.
Og det dir kan jo sagtens læses igennem med et php script.
Avatar billede nemlig Professor
12. marts 2010 - 10:02 #11
Jo - tak. Vi er helt enige.
PHP-scriptet anvendes til at liste / hente filerne, mens .htaccess beskytter mod direkte URL's.

Jeg plejer at anvende denne kode i .htaccess:
order deny,allow
deny from all