Avatar billede SocialTau Nybegynder
10. marts 2010 - 23:52 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

MÅL: flest mulige tables eller flest mulige rows. hurtig load?

Well, som titlen skriver,
hvad giver så det bedste resultat i forhold til load tid,
er det en masse rows i en table, eller en masse tables med få rows?

altså ville man fx med fordel kunne lave et table med comments til hver nyhed på en given side, eller er det bedre at have alle comments listet i éen table og i den table skrive hvilken nyhed de hører til?

så basically pro/cons ved:
1. mange tables få rows
2. få tables mange rows

på forhånd tak
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
10. marts 2010 - 23:57 #1
Få tables, med mange rows, og passende indexer og primær nøgler vil være det hurtigste.
Avatar billede arne_v Ekspert
11. marts 2010 - 00:04 #2
få tables mange rows

(sålænge at du har under 1 TB data, men har du mere end 1 TB data så spørger du ikke her)
Avatar billede janus_007 Nybegynder
11. marts 2010 - 01:07 #3
I MySql vil svaret være "få tables mange rows", dog med det forbehold at holde tabellerne så smalle som muligt, hvis du skal have gode loadtider :)

På en SqlServer eks.vis kan man med fordel partitionere data og her vil svaret afhænge af langt flere omstændigheder.
Avatar billede arne_v Ekspert
26. april 2010 - 03:32 #4
SocialTau ??
Avatar billede SocialTau Nybegynder
26. oktober 2010 - 22:22 #5
Burde gå til arne, men ikke markeret som svar, sorry :P