Avatar billede lassekristensen Nybegynder
19. juli 2001 - 11:33 Der er 39 kommentarer og
1 løsning

Kan det lade sig gøre?

Hey Eksperter.
Kan det lade sig gøre hvis man uploader et fullsize billede, og så laver det automatisk en thumbnail og gemmer i en mappe på ens webhotel?
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
19. juli 2001 - 11:35 #1
Se\'følig kan det det ... hvis du har adgang til ASPImage
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
19. juli 2001 - 11:38 #2
<!--#include file=\"inc_settings.asp\" -->
<%
    Response.ContentType = \"image/jpeg\"
    Set Image = Server.CreateObject(\"AspImage.Image\")

    Image.LoadImage Server.MapPath(\"ditbillede.jpg\")

    \' 75 er MAX bredde på billedet.
    intRatio = ((75 * 100) / Image.MaxX)
    intNewY = CInt(Image.MaxY * (intRatio / 100))
    \'
    Image.ResizeR 75, intNewY
    Image.ImageFormat = 1
    Image.FileName = \"ditthumbnail.jpg\"
    Image.SaveImage

    Set Image = nothing
%>
19. juli 2001 - 11:38 #3
tda>> bare ikke hvis det er gif eller hur?
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
19. juli 2001 - 11:40 #4
def:> HUR ? ASPImage kan ikke læse GIF, kun skrive (I RLE-encoding ..) Men det er den eneste mulighed...
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
19. juli 2001 - 11:41 #5
ASPImage læser: JPG, PNG, BMP og TIF mener jeg..
19. juli 2001 - 11:42 #6
ok, kan den læse photoshop filer og lave dem til JPG ?
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
19. juli 2001 - 11:44 #7
def:> nej ...
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
19. juli 2001 - 11:45 #8
\"You can load JPG, PNG and BMP files\" fra ASPImage 2.x\'s docs.
Avatar billede hooh Nybegynder
19. juli 2001 - 15:04 #9
undskyld jeg bryder ind...Da jeg havde næsten samme problem

Hvor finder man ASPimage?

Avatar billede tdaugaard Nybegynder
19. juli 2001 - 15:07 #10
hooh:> helt i orden :-)

www.serverobjects.com - den er shareware og koster vist $29.95 or so ..
Avatar billede hooh Nybegynder
19. juli 2001 - 19:56 #11
Tak tdaugaard

Jeg havde ellers håbet på det var gratis, men tak alligevel.

/HooH
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
19. juli 2001 - 19:58 #12
hooh:> Desværre ikke :-( Men det er en fed komponent ..
Avatar billede radut Nybegynder
21. juli 2001 - 17:41 #13
DEr findes også en anden komponent som er ca 40% hurtigere end AspImage se:http://www.aspupload.com/aspjpeg.html
den koster mere end den anden.. men jeg har arbejdet med begge og den har vil jeg sige er bedre...
Noget andet.. Du kan også spytte de billder Binary dvs du skal ikke gemme dem på dit webhotel de bliver generert realtime.. se fixpunkt.dk der bruger han det funtion når han laver de thumbnail til de wallpapers !
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
21. juli 2001 - 17:45 #14
radut:> Hvis den er dyrere kan det jo være det samme ...
\"Currently, only the JPEG format is supported.\" ASPImage læser JPEG, PNG og BMP filer. Og skriver i JPEG, GIF (RLE), PNG, BMP og et format mere ..
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
21. juli 2001 - 17:46 #15
$150 for EEN licens !? Det er da rådent dyrt .. ASPImage kan det samme og en hel del mere for $29.95
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
21. juli 2001 - 17:47 #16
... OG ASPImage har .Image property\'en der indeholder de binære data der tillader:

Response.BinaryWrite Image.Image ..
Avatar billede radut Nybegynder
21. juli 2001 - 17:51 #17
Du har ret det er dyrt med i det jeg bruger den til er 2 ting der er vigtigt:
1. hastighed
2. server hukommelse
.. og på de 2 punkter er aspJpg meget bedre for mig !
21. juli 2001 - 17:56 #18
radut>> Den ser ok hurtig ud, det vil jeg give dig;-)) Kan den skrive billed på billed eller font på billedet?
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
21. juli 2001 - 17:56 #19
radut:> Læg lige mærke til at den kun læser/skriver JPG billeder ..
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
21. juli 2001 - 17:57 #20
def:> nopes .. det er en image resizing kontrol ..
Avatar billede radut Nybegynder
21. juli 2001 - 17:58 #21
Det har jeg aldrig brugt.. men jeg ved at aspimage kan..  :)
21. juli 2001 - 18:01 #22
hmmm, men det kan ASPImage, jeg står og skal til at lave noget i der kræver dette (skrive tekst og grafik på et \"rå\"-billed), derfor følger jeg med her;-))
tda>>> hvad er dine erfaringer? Kan man få det til at blive pænt?
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
21. juli 2001 - 18:03 #23
def:> Jeg har selv brugt ASPImage til at resize billeder, og har formået at få skrevet tekst på dem også .. pænt endda :-)

ASPImage har antialias på skrifttyper der understøtter det ..
Avatar billede radut Nybegynder
21. juli 2001 - 18:06 #24
def &raquo; Hvis du ønsker go kvalitete på dinne billeder så bruge aspJpg, hvis du ønsker 256 farver så bruge aspImage..men aspJpg kan ikke skrive på billedet.. sorry.. der findes også en 3 mullighed.. at selv leve en komponent, det kan du laver i VB, hvis du har brug for hjælp så email mig !
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
21. juli 2001 - 18:10 #25
radut:> ej gider du da lige ! Hold dig til facts! ASPImage klarer 24-bit\'s JPG\'s helt fint .. det var da noget værre l*** at lukke ud ..
21. juli 2001 - 18:10 #26
radut>> Har du en link til aspJpg, jeg syntes ikke at der var så meget at hente på: http://www.aspJpg.com
:-))

Intressant med egen komponent, skriv gerne på:
eksperten90403@bagmand.com
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
21. juli 2001 - 18:13 #27
Avatar billede radut Nybegynder
21. juli 2001 - 18:13 #28
tdaugaard> den jeg brugte havde kun 256 så det er ikke noget L*** ! det kan være at det ikke var den sidste ver !
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
21. juli 2001 - 18:14 #29
radut:> Det er umuligt at gemme et JPG billede i 256 farver, og ASPImage har ALTID haft support for JPG, så dérfor er det noget l*** at lukke ud !
21. juli 2001 - 18:17 #30
hehe, hvad med I to lægger arm om dette, den 18. aug.?
Avatar billede radut Nybegynder
21. juli 2001 - 18:17 #31
tdaugaard> Hvis du mener at du har ret skal du have lov til det.. men det er en fejl i dll filen hvis du spytter det ud : Response.BinaryWrite .. prøv det !
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
21. juli 2001 - 18:22 #32
radut:> må jeg henlede din opmærksomhed på http://tdaugaard.place.nu/, klik på f.eks. \"Seneste 20 kvinder\" .. de små thumbnails er lavet med det script jeg har skrevet i dette spm. !
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
21. juli 2001 - 18:23 #33
Okay, næsten .. vent lidt ..
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
21. juli 2001 - 18:24 #34
Sådan ser min \"out_img.asp\" fil ud der generere de thumbnails ..

<!--#include file=\"inc_settings.asp\" -->
<%
    Response.ContentType = \"image/jpeg\"

    strPID = Request(\"pid\")

    If strPID > \"\" And IsNumeric(strPID) Then
        Set Conn = Server.CreateObject(\"ADODB.Connection\")
        Conn.Open \"DRIVER=mysql; SERVER=\" & sql_Server & \"; DATABASE=\" & sql_DB & \"; UID=\" & sql_UID & \"; PWD=\" & sql_PWD

        Set Rs = Conn.Execute(\"SELECT picturefile FROM persons WHERE id=\" & strPID)
        If Not Rs.BOF Then
            Set Image = Server.CreateObject(\"AspImage.Image\")

            Image.LoadImage Server.MapPath(\"pictures/\" & strPID & \"_\" & Rs(\"picturefile\"))

            intRatio = ((75 * 100) / Image.MaxX)
            intNewY = CInt(Image.MaxY * (intRatio / 100))
            Image.ResizeR 75, intNewY
            Image.ImageFormat = 1

            Response.BinaryWrite Image.Image

            Set Image = nothing
        End If
%>
Avatar billede radut Nybegynder
21. juli 2001 - 18:24 #35
tdaugaard> Du har ret.. men i den ver jeg arbejde med var da fejl, det ved jeg ! :)
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
21. juli 2001 - 18:25 #36
radut:> Jeg \"mener\" ikke jeg har ret, jeg VED det.
Avatar billede radut Nybegynder
21. juli 2001 - 18:27 #37
Her er den jeg brugte den gang !
<%
If Request(\"FileName\") <> \"\" Then
  Set FileObject = CreateObject(\"Scripting.FileSystemObject\")
  If FileObject.FileExists(Request(\"FileName\")) Then

    If Request(\"Size\") <> \"\" Then
      Size = Int(Request(\"Size\"))
    Else
      Size = 50
    End If

Response.Expires    = 0
    Set Image            = Server.CreateObject(\"AspImage.Image\")
    Response.ContentType = \"image/jpeg\"
    Image.LoadImage (Request(\"FileName\"))
Width    = Image.MaxX
    Height  = Image.MaxY
    If Width < Size Then Size = Width
    If Width > Height Then
      NewWidth  = Round(Size/Width,2)
      NewHeight = Int(NewWidth*Height)
      Image.Resize Size,NewHeight
    Else
      NewHeight = Round(Size/Height,2)
      NewWidth  = Int(NewHeight*Width)
      Image.Resize NewWidth,Size
    End If

If  Size > 300  Then
  Image.FontColor = RGB(&hff, &hff, &hcc)
  Image.Italic = false
  Image.Bold = true
  Image.FontName = \"Verdana\"
  Image.FontSize = 7
  Image.TextOut \"la la la\", Request(\"Size\")-100, NewHeight-15, false
end if

Image.CreateButton 5,true
    Image.ImageFormat = 1
    Image.JPEGQuality = 200
    ProgressiveJPEGEncoding = true
    Response.BinaryWrite Image.Image
    Set Image = nothing
  End If
  Set FileObject = nothing
End If
%>
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
21. juli 2001 - 18:35 #38
radut:> *har ikke tid til at teste nu ...* men jeg ved at mit virker ..
Avatar billede radut Nybegynder
21. juli 2001 - 18:37 #39
ja ja !
Avatar billede lassekristensen Nybegynder
19. august 2001 - 11:32 #40
Slut