Avatar billede maddog_em Nybegynder
09. marts 2010 - 12:06 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Fjern ' pling fra et indlæg til database

Hej

Jeg er ved at rive håret af mit hoved, jeg sidder med en database der fejler - når en bruger vil oprettet et indlæg og har brugt  '  Hvordan kan jeg fjerne/erstatte dette tegn '

min sql sætning ser sådan ud:

SQL = "INSERT INTO design (HvadD, NavnD, GodkendtD, DatoD, TextD) VALUES ('" & Request.Form("hvad") & "', '" & Request.Form("brugernavn") & "', '" & Request.Form("godkendt") & "', '" & Request.Form("date") & "', '" & Request.Form("text-no") & "' )"
Set rs = Conn.Execute(SQL)

SQL = "INSERT INTO Ordre_info (Hvad, Navn, Godkendt, Dato) VALUES ('" & Request.Form("hvad") & "', '" & Request.Form("brugernavn") & "', '" & Request.Form("godkendt") & "', '" & Request.Form("date") & "' )"

response.write("<p>" & sql & "</p>" & vbcrlf)

Set rs = Conn.Execute(SQL)
Avatar billede softspot Forsker
09. marts 2010 - 12:12 #1
Prøv at læse min guide om, hvordan man håndterer den slags på den rigtige måde: http://www.eksperten.dk/guide/1250
Avatar billede maddog_em Nybegynder
09. marts 2010 - 12:31 #2
Hej Softspot

det er en fin artikel du har skrevet, men jeg syntes ikke jeg kan finde noget der omhandler mit problem, med at ændre en brugeres indtastning til et andet tegn eller helt slette dette tegn '

har du mulighed for at give et eksempel der passer ind i den kode stump der er i mit første indslag?
Avatar billede keysersoze Guru
09. marts 2010 - 12:40 #3
Der behøver hverken at omskrive eller slette ' tegnet - det skal bare håndteres korret. En måde er at benytte replace, fx '" & Replace(Request.Form("brugernavn"),"'","''") & "', men den rigtige måde finder du i den allerede nævnte artikel da du med den måde helt undgår at skulle tage hånd om specialtegn og sql injection
Avatar billede softspot Forsker
09. marts 2010 - 12:44 #4
keysersoze har allerede svaret som jeg ville have gjort... :-)

Du kan godt vælge at skyde genvej nu og benytte den metode som keysersoze kort skitserer, men din kode bliver bare mere sårbar over for sikkerhedsbrist, hvilket bør være en grundliggende bekymring for alle der udvikler websider. Der er ingen grund til at åbne flere døre for skumle mennesker end allerhøjst nødvendigt, så hvis du kan få lukket denne med det samme, så er der én mindre at bekymre sig om (for der er nok at tage af!) :-)
Avatar billede maddog_em Nybegynder
09. marts 2010 - 14:09 #5
Hey - det virker jo, egentligt meget simpel :-)

kan I begge smide et svar, eller er jeg nød til at oprette et spørgsmål mere?
Avatar billede keysersoze Guru
09. marts 2010 - 21:46 #6
vi kan begge smide et svar - men giv du bare point til softspot.
Avatar billede maddog_em Nybegynder
10. marts 2010 - 07:34 #7
OK - så mangler vi bare SoftSpot melder sig til point
Avatar billede maddog_em Nybegynder
18. august 2010 - 13:33 #8
dette er løst, efter ovenstående forslag - der er bare ikke lagt et svar ;-(