Avatar billede Maylind Nybegynder
09. marts 2010 - 10:27 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Hvorfor smider den ikke ind i databasen?

Har dette søge script som virker fint, men hvis man søger på et navn og det dukker op skal man kunne tilføje personen som ven. men der har jeg et problem med at det ikke bliver sent ind i min tabel i databasen "venner" kan i se hvad jeg gør galt?

function venner($conn){
//Her kan man søge på nye venner
    echo '
        <form method="post" action="?page=venner" class="login">
            S&oslash;g ven:
                <input type="text" name="search">
                    <input type="submit" name="submit" value="S&oslash;g">
        </form>';

            if (isset($_POST['submit'])) {
                $query = "select * from opret WHERE navn LIKE '%".$_POST['search']."%' OR email LIKE '%".$_POST['search']."%'";
                    $result = mysqli_query($conn, $query);

                        if (isset($_POST['search']) && !empty($_POST['search'])) {
                            echo "<br /><br />Her kan du se de venner du s&oslash;gte p&aring;:<br><br><hr />";
                                echo "<table width=90% align=center border=1><tr>
                                <td align=center bgcolor=#00FFFF>Navn</td>
                                <td align=center bgcolor=#00FFFF>Email</td>
                                <td align=center bgcolor=#00FFFF>Tilf&oslash;j som ven</td>
                                </tr>";
                                //Her kan man tilføje til sin venneliste
                                    while ($r = mysqli_fetch_array($result)) {
                                        $navn = $r["navn"];
                                        $mail = $r["email"];
                                            echo "<tr>
                                            <td>$navn</td>
                                            <td>$mail</td>
                                            <td>
                                            <form method='post' action='?page=tilfojven'>
                                                <input type='submit' name='ok' value='Tilf&oslash;j' />
                                            </form><br /></td>
                                            </tr>";
                                                if(isset($_POST['ok'])){
                                                    $strnavn = $_POST['navn'];
                                                    $strmail = $_POST['email'];

                                                    $x = mysqli_query($conn,"INSERT INTO venner (navn, email) VALUES ('".$strnavn."','".$strmail."')");
                                                };
                                                    echo "</table>";
                                                }else{

                        };
Avatar billede repox Seniormester
09. marts 2010 - 10:35 #1
Fordi din logik fejler.
if( isset($_POST["submit"]) )
{
  if( isset($_POST["ok"]) )
  {

  }

Når du har trykket på knappen navngivet 'ok' vil $_POST["submit"] ikke længere evalueres som 'true' i din første sætning og derfor kommer du ikke ind til den del der sætter vennen i databasen.

Tag også lige at google på SQL injections, når du får tid.
Avatar billede Maylind Nybegynder
09. marts 2010 - 10:41 #2
jamen det jo ikke samme knap:) sorry er også ret ny inden for php
Avatar billede repox Seniormester
09. marts 2010 - 10:57 #3
Du har ret i det ikke er den samme knap - men det at det ikke virker er logisk set korrekt.

En simpel sammenligning af det du - i den logiske sammenhæng forsøger at gøre - kan beskrives med at det svarer til at du først låser din bil op, og derefter skal tage stilling til om du vil starte din bil. Når du s har gjort det bliver du nød til at låse din bil op SAMTIDIG med at du vil starte bilen med samme nøgle. Det er umuligt - set i et logisk perspektiv.

Det lader nu også til at du har dynamiske sider? ?page=venner - hvad gør den? Inkluderer en fil ud fra ?page? I så fald, ville jeg da antage at ?page=tilfoejven også må pege et andet sted hen?
Avatar billede Maylind Nybegynder
15. marts 2010 - 11:30 #4
svar