Avatar billede Kluddermor Juniormester
08. marts 2010 - 15:05 Der er 1 løsning

Hvad gik der galt?

Jeg har et netværk kørende over LAN og trådløst.
2 trådløse zyxel routere og et par homeplug enheder.

Alt fungerede nogenlunde bortset fra, at min bærbare PC hele tiden valgte at "hoppe" over på den router med dårligst forbindelse.
Den ene router er sat til auto-bridge mode og begge routere har samme SSID navn og krypteringskode. Det levede jeg med, selv om det var irriterende. Der var OK forbindelse til nettet på den langsomme, dog ikke til filmstreaming.

-------skip evt dette afsnit, hvis du har travlt--------------

Men så i sidste uge satte jeg ethernet stikket fra min digital TV-boks over i min bærbare for at få hurtig stabil forbindelse. Da jeg var færdig satte jeg ethernetstikket tilbage i tv boksen.

Derefter gik en masse ting galt. Tv-boksen kunne ikke finde nettet, den bærbare kunne ikke få adgang til min server.

Jeg rodede lidt med routernes opsætning, hvilket jeg ikke skulle have gjort. Jeg endte med at måtte resette routerne flere gange, for min bærbare var snot forvirret over hvilken router der var hvad. De har begge samme ip og SSID.

Nu efter lang tids roden frem og tilbage fungerer tingene igen, sådan da.

Min "hoved" router har internetforbindelse men ikke den anden router over trådløs forbindelse.
Den bærbare hopper stadig over på routeren med dårligt signal, og den har nu heller ikke internetforbindelse.
Min netradio i køkkenet virker ikke længere med Wifi.

------------------ og læs igen herfra ------------------------

Derfor:

Hvordan får jeg den trådløse internetforbindelsen tilbage på begge routere?
Hvordan tvinger jeg bærbare til at være koblet op på samme router hele tiden?
Burde jeg give mine tilsluttede enheder fast ip?

Jeg troede at jeg havde sat tingene op som jeg gjorde, da jeg købte udstyret. men der er åbenbart et eller andet jeg har sprunget over.

Router 1 (zyxel P-2602HW-D1A) er sat op efter Fullrates opsætning.
Router 2 (zyxel NBG-318s) er sat til autobridge mode under WAN. Den har samme SSID og kryptering og krypteringsstandart som router 1.

Min NAS server har fast ip.
DHCP er slået til på begge routere. Det ved jeg ikke om er en fejl?

Mine PC'ere kører Win7 pro
Avatar billede Kluddermor Juniormester
09. marts 2010 - 18:18 #1
Jeg lukker