Avatar billede diskolydia Nybegynder
07. marts 2010 - 16:26 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Alfabetisk sortering - problemer med "aa"..

Hej!

Jeg sidder og nørkler med dette problem, at jeg har en masse navne (disse kan både indeholde tal og bogstaver), som skal sorteres alfabetisk. Navnene vil altid være forskellige, da disse fra gang til gang sættes ind i kolonne D.

Det virker faktisk også - pånær når jeg får et navn ind med dobbelt a som forbogstav. f.eks. "aab_forever".

Da, smider den altid aa ned i bunden af sorteringen - i stedet for at registerere den efter a.

Jeg har prøvet at rette lister til under indstillinger, og lavet en liste der hedder aa, a, ae, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l, m, n, o, oe, p, q, r, s, t, u, v, w, x, y, z.

Men lige lidt virker det, den smider stadig "aa" til sidst i sorteringen.

I min sortering har jeg følgende matrix i første kolonne (som fortsætter i hele D ned til 64 celler.):

{=INDEKS(navne;SAMMENLIGN(MINDSTE(HVIS(ER.TOM(navne);"";HVIS(ER.TAL(navne);TÆL.HVIS(navne;"<"&navne);TÆL.HVIS(navne;"<"&navne)+SUM(HVIS(ER.TAL(navne);1;0))+1));RÆKKE()-RÆKKE(navne_sorteret)+1);HVIS(ER.TOM(navne);"";HVIS(ER.TAL(navne);TÆL.HVIS(navne;"<"&navne);TÆL.HVIS(navne;"<"&navne)+SUM(HVIS(ER.TAL(navne);1;0))+1));0))}

Det jeg faktisk bare efterspørger er, hvordan faaaeeen jeg får den til at acceptere at aa, kommer efter a og inden ae...

Hjælp :O)
Avatar billede diskolydia Nybegynder
07. marts 2010 - 16:56 #1
Jeg bruger forresten Excel 2003 ;O)
Avatar billede supertekst Ekspert
07. marts 2010 - 17:21 #2
Prøv at ændre aa til aA
Avatar billede vejmand Juniormester
07. marts 2010 - 18:55 #3
Jeg mener det er noget med de regionale indstillinger på din computer, jeg tror ikke du kan indstille det i Excel.

Mener det er fordi den altid opfatter dobbelt a som å.......
Avatar billede macduke Nybegynder
07. marts 2010 - 20:29 #4
Har lavet et workaround, der dog indtil videre har det minus, at den smider dobbelt aa navne op over numeriske navne, eks. 4433.
Tænker videre

/mac
Avatar billede store-morten Ekspert
07. marts 2010 - 20:31 #5
Måske Søg og erstat?

Erstat aa med #
Sorter
Erstat # med aa

Test på en kopi først ;-)

Ps. virkede ikke med ? erstatede hele ordet til aaaaaaaaaa
Avatar billede macduke Nybegynder
07. marts 2010 - 22:36 #6
sender et bud pr mail

/mac
Avatar billede supertekst Ekspert
08. marts 2010 - 09:59 #7
Følgende kode kan indsættes på relevante ark:

Sub sorteringMedMere()
Dim antalRækker As Long, række As Long, navn As String, p As Byte

    Application.ScreenUpdating = False

Rem find antallet af rækker
    antalRækker = ActiveCell.SpecialCells(xlLastCell).Row

Rem traverser kolonne D udskift aa..
Rem ================================
    For række = 1 To antalRækker

Rem udtag navnet - gem navnet som kommentar
        navn = Cells(række, 4)
        Cells(række, 4).AddComment navn

Rem findes "aa"/"Aa" i navnet - så erstat det med aA
        navn = Replace(navn, "aa", "aA")
        navn = Replace(navn, "Aa", "aA")
        navn = Replace(navn, "AA", "aA")

        Cells(række, 4) = navn
    Next række

Rem sorter iflg. kolonne D - når alle rækker er behandlet
        Columns("D:D").Select
        Selection.Sort Key1:=Range("D1"), Order1:=xlAscending, Header:=xlGuess, _
        OrderCustom:=1, MatchCase:=False, Orientation:=xlTopToBottom, _
        DataOption1:=xlSortNormal

Rem genopret navn - indsæt fra kommentaren
    For række = 1 To antalRækker
Rem udtag navnet - indsæt dette og slet kommentar
        navn = Cells(række, 4).Comment.Text
        Cells(række, 4).Value = navn
        Cells(række, 4).Comment.Delete
    Next række

    Application.ScreenUpdating = False
End Sub
Avatar billede diskolydia Nybegynder
08. marts 2010 - 23:43 #8
Jeg ville bare helst undgå makroer, da jeg syntes det er skide belastende (mest af alt fordi jeg ikke selv fatter dem - og derfor ikke "ved" hvad der egentlig sker i formlerne og koderne hehe)

Jeg kigger på det du har sendt pr mail mac - det så ved første øjekast hurtigt ud som om det faktisk måske var noget der kunne bruges i det den så kører "dobbelt sortering" - og hvis de så ryger før tal - så ka det være at lidt pusle arbejde kan klare den sag..
Avatar billede supertekst Ekspert
09. marts 2010 - 00:01 #9
Har du prøvet med Søg&Erstat aa --> aA før sortering?
Avatar billede vejmand Juniormester
09. marts 2010 - 00:47 #10
supertekst >> Det vil virke, da aA ikke opfattes som Å.
Men det er jo ikke sikkert at diskolydia kan bruge at aab_forever kommer til at stå som aAb_forever
Avatar billede macduke Nybegynder
09. marts 2010 - 01:19 #11
I anden omgang kom numrerne øverst, har du modtaget mail ?

/mac
Avatar billede diskolydia Nybegynder
09. marts 2010 - 12:38 #12
Lige præcis, jeg kan nemlig ikke bruge aA, da navnet altid vil stå som aa, og ikke være til at ændre i, da det altid figurerer i små bogstaver.

Mac, jeg har modtaget en mail med et træ - er det den ? Jeg har bare været så optaget at jeg ikke har nået at kigge helt på det endnu..!
Avatar billede supertekst Ekspert
09. marts 2010 - 12:50 #13
Når/hvis man anvender makroen:

FØR:
Abrahamsen
Brage
Bro
Braagaard
Jensen
Olesen
aab_forever
Åbenstedt
Aagesen

EFTER:
aab_forever
Aagesen
Abrahamsen
Braagaard
Brage
Bro
Jensen
Olesen
Åbenstedt

.. blot til orientering
Avatar billede macduke Nybegynder
09. marts 2010 - 13:10 #14
ja, det er :-)
Avatar billede diskolydia Nybegynder
12. marts 2010 - 21:28 #15
supertekst - ja, jeg ved godt at det sikkert vil fungee ubeklageligt - men makroerne, holder jeg mig bare helst fra :O)

Mac,

Jeg har kigget på det du sendte - og kan godt se du har fået den til at sortere det - og som du selv skriver, så er tallene først, men det skal de faktisk også helst være.

Det jeg sidder lidt og grubler med nu er så, at den registrerer kun "navne" hvor det HELE er tal, som tal - og dét skal den jo helst ikke.

lad os sige et nick er "778899", næste nick i sorteringen er "7sover" - og dise skal så komme inden "aab".. Det kan jeg ikke helt se de kommer til i det du har sendt mig - nogle gode ideer?

satans irriterende at excel eller pcen registrerer aa som å altså ! ihhh
Avatar billede macduke Nybegynder
13. marts 2010 - 07:45 #16
Ups, det havde jeg lige overset :-)

Mon det ikke er ret simpelt, I kolonne J (J10 og nedefter) at tælle de navne som starter med et tal, noget i stil med

=IF(ISNUMBER(VALUE(LEFT(I11;1)));1;""), hhv ER.TAL, VÆRDI og VENSTRE

/mac
Avatar billede diskolydia Nybegynder
13. marts 2010 - 12:56 #17
Jeg prøver :D
Avatar billede diskolydia Nybegynder
13. marts 2010 - 13:24 #18
Du er en skat - jeg fik det til at funge - og jeg tror jeg er begyndt at fatte en lille smule mere af det!

Du sender bare svar - og point er dine Mac :o)
Avatar billede macduke Nybegynder
13. marts 2010 - 17:16 #19
Her kommer svar ss, men jeg håber du tester det grundigt, før du accepterer :-)

/mac
Avatar billede diskolydia Nybegynder
14. marts 2010 - 04:13 #20
det er testet godt igennem :o)