Avatar billede MrLund Nybegynder
07. marts 2010 - 00:46 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

SQL sætning

Jeg skal have lavet mig en SQL sætning som tager højde for 3 forskellige ting

Jeg skal hente indlæg til et debatforum

Min tabel

noesis_team_debat
TEAMID - PRIVAT - LEVEL

Hvis PRIVAT er TRUE, skal jeg tjekke nogle data i en anden tabel.
Om den givne bruger med session("id") matcher teamid i tabellen

noses_teammedlemmer
ID - TEAMID - BRUGERID

hvis PRIVAT er FALSE så skal der ikke laves det tjek

Nogen der kan hjælpe mig på vej med det? :)
Avatar billede platik Nybegynder
07. marts 2010 - 01:37 #1
En Stored procedure kunne ligne noget alla:

CREATE PROCEDURE SP_ProcedureNavn
(
@sessionID int
)
AS
SELECT * FROM noesis_team_debat WHERE PRIVAT = 0
UNION
SELECT * FROM noesis_team_debat, noses_teammedlemmer WHERE PRIVAT = 1 AND BRUGERID = @sessionID

i stedet for * skal du i begge skrive hvad det er du vil have ud, antal af colomns skal mache ved union.
Avatar billede platik Nybegynder
07. marts 2010 - 01:44 #2
Hov skal nok være:

SELECT * FROM noesis_team_debat WHERE PRIVAT = 0
UNION
SELECT * FROM noesis_team_debat, noses_teammedlemmer WHERE PRIVAT = 1 AND TEAMID = session("id") AND noesis_team_debat.TEAMID = noses_teammedlemmer.TEAMID

De 2 tabeller skal jo også lige bindes sammen, og var teamid der skulle være sessionID :-).
Avatar billede MrLund Nybegynder
07. marts 2010 - 09:44 #3
Jeg har fået bikset følgende sammen, ud fra dit forslag.

SELECT * FROM noesis_team_debat WHERE PRIVAT = 0 and teamid = " & rsTeam("id") & " and land = '" & strLand & "'  UNION SELECT * FROM noesis_team_debat, noesis_teammedlemmer WHERE PRIVAT = 1 AND noesis_teammedlemmer.teamid = " & rsTeam("id") & " and noesis_teammedlemmer.brugernavn = '" & session("brugernavn") & "' and noesis_team_debat.teamid = noesis_teammedlemmer.teamid

der får jeg fejlen

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80004005'

[MySQL][ODBC 5.1 Driver][mysqld-5.1.35]The used SELECT statements have a different number of columns

har jeg misforstået noget? :P
Avatar billede MrLund Nybegynder
07. marts 2010 - 10:08 #4
Aha nu tror jeg at jeg ved hvorfor.
Jeg har eks 5 kolonner at udskrive fra noesis_team_debat . men har kun 2 kolonner fra noesis_teammedlemmer - så kan jeg vel ikke bruge UNION, eller?
Avatar billede platik Nybegynder
07. marts 2010 - 13:33 #5
Korrekt, derfor du skulle erstatte * i begge select statements med de kolonner du gerne vil have vist. :-)
Avatar billede platik Nybegynder
07. marts 2010 - 13:37 #6
ex mere.

SELECT TEAMID, PRIVAT, LEVEL
FROM noesis_team_debat WHERE PRIVAT = 0 and teamid = " & rsTeam("id") & " and land = '" & strLand & "'

UNION

SELECT TEAMID, PRIVAT, LEVEL
FROM noesis_team_debat, noesis_teammedlemmer WHERE PRIVAT = 1 AND noesis_teammedlemmer.teamid = " & rsTeam("id") & " and noesis_teammedlemmer.brugernavn = '" & session("brugernavn") & "' and noesis_team_debat.teamid = noesis_teammedlemmer.teamid

Går ud fra du skal bruge de samme ting i begge tilfælde. En anden mulighed er at vælge alt i begge tabeller på begge if.

Ex
SELECT * FROM noesis_team_debat, noesis_teammedlemmer WHERE PRIVAT = 0 and teamid = " & rsTeam("id") & " and land = '" & strLand & "' AND noesis_team_debat.teamid = noesis_teammedlemmer.teamid

UNION

SELECT * FROM noesis_team_debat, noesis_teammedlemmer WHERE PRIVAT = 1 AND noesis_teammedlemmer.teamid = " & rsTeam("id") & " and noesis_teammedlemmer.brugernavn = '" & session("brugernavn") & "' and noesis_team_debat.teamid = noesis_teammedlemmer.teamid
Avatar billede MrLund Nybegynder
12. juli 2010 - 22:05 #7
tak for det, kast et svar afsted :)
Avatar billede platik Nybegynder
13. juli 2010 - 12:25 #8
Svar :-)