Avatar billede hrole Mester
06. marts 2010 - 21:43 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Problem med preg_match

Hej,

Jeg har følgende:
    if (!preg_match('/^((\-)|(0[0-9]|[12][0-9]|3[01])
  • (0[0-9]|1[012])[-](1[0-9][0-9][0-9]))$/', $_POST['dato'])) {
    $fejl['dato'] = 'Fejl i dato.'; }

Tanken var at enten skulle dato skrives dato-måned-år eller hvis dato ikke oplyses skriver man -. Problemet er hvis man angiver -, udskrives --. Hvor er fejlen?
Avatar billede hrole Mester
06. marts 2010 - 21:44 #1
Fejl i ovenstående: prikken skal udskiftes med
Avatar billede hrole Mester
06. marts 2010 - 21:45 #2
Nå, eksperten formaterer koden. Prikken skal erstattes med [ - ] uden mellemrum
Avatar billede nicklasb Nybegynder
06. marts 2010 - 21:56 #3
Hvor udskriver du resultatet? Du gemmer ikke grupperne fra dit match nogle steder. Hvis du som tredje argument til preg_match(..., ..., $result) skriver en variabel, vil stregen stå i $result[1], mens de enkelte led i datoen vil stå i $result[1], $result[2] og $result[3].

Jeg forstår ikke helt hvad det er du mangler?
Avatar billede nicklasb Nybegynder
06. marts 2010 - 22:04 #4
.. og så er der ingen grund til at lave et sæt af et enkelt tegn, talrækken 0-9 kan skrives som \d og gentagne grupper kan samles. Følgende vil matche de samme strenge som den du har skrevet:

^((-)|(0\d|[12]\d|3[01])-(0\d|1[0-2])-(1\d{3}))$

Du kan desuden ikke skrive datoer efter 1999.
Avatar billede hrole Mester
06. marts 2010 - 22:06 #5
preg_matchen tjekker et felt i en form, efter submit og hvis indtastningen er gyldig indsættes værdien i en mysqldatabase og værdien skrives på siden. Hvis værdien ikke er gyldig skrives fejlmeddelelsen.
Avatar billede nicklasb Nybegynder
06. marts 2010 - 22:10 #6
Hvordan ser linjen ud, hvor datoen skrives i databasen? $_POST['dato'] -variablen bliver ikke ændret af at du matcher på den. Hvis du indtaster "-" som værdi, er variablen af $_POST['dato'] også "-" - og med mindre du overskriver variablen, ændrer den sig ikke.
Avatar billede hrole Mester
06. marts 2010 - 22:24 #7
ja selvfølgelig, det havde jeg overset. Senere i scriptet ændre jeg dato til formatet år-måned-dag og det er her det går galt. Tak for hjælpen. Smid svar.
Avatar billede nicklasb Nybegynder
06. marts 2010 - 22:26 #8
:)