Avatar billede kokkens Nybegynder
05. marts 2010 - 20:04 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Lave et Simple CMS

Hej

Jeg har hygge mig med php et år nu. tænkt jeg vil lave et cms system bare for at prøve det. men er ikke 100% sikker på hvad jeg skal ligge vægt på nå jeg skal lave sådan et system.

Så jeg vil høre om folk har nogle ide til hvordan det skal opbygges eller hvordan man skal gribbe det an.

Håber nogle kan hjælpe :)
Avatar billede majbom Novice
05. marts 2010 - 20:13 #1
der er jo nok en del måder at lave det på...

men du kunne prøve at hente et simpelt opensource cmd og se hvordan det er bygget op...
Avatar billede intenz Novice
05. marts 2010 - 20:43 #2
Ja, det handler grundlæggende bare om at kunne styre alt indhold på hjemmeside gennem en administration. Og som #1 skrev, kan det gøres på mange måder.

Google har en del omkring det:
http://www.google.dk/#hl=da&rlz=1R2GGLL_daDK366&q=how+to+build+a+cms&meta=&aq=&oq=&fp=46f7bef81af10c38
Avatar billede michael_stim Ekspert
05. marts 2010 - 21:01 #3
Jeg ville lægge vægt på:

Sikkerhed
Brugervenlighed (både konfiguration og alm. opdatering)
Fleksibilitet (kan måske komme i konflikt med punkt 2, men en gylden middelvej)
Avatar billede intenz Novice
05. marts 2010 - 23:59 #4
Ud fra hvad du selv skriver, er jeg ikke helt enig med #3.

Hvis du gør det for at lære om php (og ikke for at bruge det til noget seriøst), så ville jeg primært fokusere på funktionaliteten.

Du kommer alligevel ikke til at lave noget der kan slå open source systemerne, da det kræver rigtig rigtig mange timers arbejde. Så hvis du bare vil lære, så få tingene til at virke og have lidt sund fornuft (eller spørg) omkring sikkerheden. Men med mindre erfaring (og et år eller to med php er mindre erfaring), er det bedre bare at lære hvordan tingene kan gøres for at det virker. Så kommer det andet helt automatisk (forhåbentlig) jo mere du arbejder med sproget.

Et tip; Hvis du vil videre, så lær objekt orienteret programmering, der kan du hurtigt komme et godt skridt op.
Du kan søge på google, der findes en del.

Ellers kan denne bog anbefales:
http://www.amazon.co.uk/PHP-Objects-Patterns-Practice-3rd/dp/143022925X/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1267829608&sr=8-1

Den kræver en forståelse for PHP, men kan absolut anbefales hvis man vil mere end bare hygge-programmering :)
Avatar billede intenz Novice
06. marts 2010 - 00:07 #5
Hov, det var vist en ny version jeg fik linket til :)

Den nuværende er her:
http://www.amazon.co.uk/PHP-Objects-Patterns-Practice-2nd/dp/1590599098/ref=pd_sim_sbs_b_1
Avatar billede net-base.dk Nybegynder
06. marts 2010 - 00:56 #6
En hurtig forklaring er vel at sætte sig ned og finde ud af hvad skal man kunne redigere, og så lave tabellerne ud fra det.

jeg kunne forestille mig at du skulle have flg funktioner til at starte med.

Artikler(sider) (opret|rediger|slet)
Menuen (opret|rediger|slet|sorter)
Brugere (opret|rediger|slet)
ArtikelKategori(så du kan kategorisere dine artikler)

Brugerne er sådan set bare for at du har en admin bruger du kan logge på med, og hvorfor ikke lave login delen ud fra en databasen i stedet for at hardcode den til at starte med. Skulle du så på et tidspunkt få lyst til at lave en funktion så folk kan logge på dit site og kommentere dine artikler så har du allerede databasen.

og så er det vel bare at sætte sig ned og finde ud af hvad for ting du gerne vil have omkring dine ting. artikler kunne være.
Subject
Body
oprettet dato,
oprettet af.
redigeret dato.
kategori

skulle du evt have lyst til at implementere lidt SEO fra start af er det en god ide at have Meta Keywords og Meta Description som er seperart fra alle sider.
så tilføj evt også
MetaKeywords
MetaDescription

og så er det bare at fortsætte der ud af med de andre punkter også. og til sidste sætte sig ned og smide et design sammen. og så igang med at kode HTML og PHP

God fornøjelse.
Denne process har stortset alle som kan kode PHP været igennem, de fleste dropper dog igen systemet og vælger noget færdiglavet CMS system. men det er god øvelse.
Avatar billede kokkens Nybegynder
07. marts 2010 - 14:16 #7
hej
mange tak for hjælpen. vil jeg start med at kigge på.

nu har jeg lidt jeg kan start på.
ved ikke hvem der vil ha point ?
Avatar billede net-base.dk Nybegynder
07. marts 2010 - 14:21 #8
behold du dem bare.

jeg har lidt mistet interessen for point, folk hjælper jo ikke pga point men pga de vil.

og da point ikke kan bruges til noget som helt så ser jeg ingen mening i at de skal deles ud.
Avatar billede kokkens Nybegynder
07. marts 2010 - 15:51 #9
okay cool :)
Avatar billede -kenner- Nybegynder
08. marts 2010 - 00:22 #10
Hej Kokkens,

Udover de allerede nævnte faktorer Sikkerhed, Brugervenlighed og Fleksibilitet ville jeg kigge på SEO/Søgemaskineoptimering. Jeg har selv udviklet et Simpelt CMS til simple hjemmesider i mangel på et CMS med et brugervenlig interface og god søgemaskineoptimering.

http://www.econstruction.dk/simple-cms.php
Avatar billede larsmeyer Nybegynder
15. marts 2010 - 18:54 #11
Jeg har også i sin tid været med til at programmere et CMS helt fra bunden (startede personligt lige omkring millenium med det første hjemmeside cms). Det startede dengang som et lille hygge-projekt og er idag blevet grundstenen i en virksomhed http://www.intramedia.dk/cms-system.aspx, så det kan da drives langt hvis man har motivationen og evnerne, men det er en hård kamp.

Markedet idag for cms systemer er stort og konkurrencepræget, og hvis man skal ind i kampen her, så skal man tænke lidt ud af boxen og lave noget nyt/anderledes i forhold til alle de andre.

Som minimum bør der fokuseres lidt på søgemaskineoptimerings muligheder i CMS'et, det er jo virkelige "hype" og oppe i tiden nu, så det er noget rigtig mange fokuserer på, og så er det oven i hatten et meget interessant område :)

Et godt råd er at du bør fokusere på nogen helt få basale funktioner og lade være med at omfavne for meget, ellers så går du hurtig sur i det. Lav de funktioner du selv synes kunne være sjove, det behøver ikke være så seriøst alt sammen, særlig ikke hvis det er på hobby plan / for indlærings skyld.
Avatar billede kokkens Nybegynder
03. august 2010 - 20:27 #12
Lukker den
Avatar billede majbom Novice
03. august 2010 - 21:53 #13
selv tak