Avatar billede witzke Nybegynder
05. marts 2010 - 10:51 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hente tekst automatisk

Hvordan laver jeg det her eksempel smartest:

jeg har et medlemsark med 5 medlemmer. Startede med medlemsnr. 1 har navn A A, medlemsnr. 2 har navn B B, osv.

Så har jeg et regnskabsark, hvor jeg skal se hvem der har betalt hvad. Her vil jeg helst undgå at skulle skrive alle navne igen, men vil gerne bare nøjes med at skrive medlemsnr. så navnet hentes automatisk.

Jeg har forsøgt med følgende formel:

=hvis(A1=1;"A A";hvis(A1=2;"B B";hvis...osv.

Men er der en smartere måde, for jeg har ca. 60-70 medlemmer og det kan blive en meget lang formel.

Jeg tænker på noget a la hvis værdien af A1 er lig med en værdi i første kolonne af medlemssiden, så skal B1 være lig med det navn der står ud for det tal på medlemssiden.

Er der en smart måde at lave sådan noget på?
Avatar billede panebb Novice
05. marts 2010 - 11:10 #1
opret en side med alle dine medlemsoplysninger.
tast medlemsnr i A1
indsæt følgende formel i B2
=LOPSLAG(A2;'medlemsoplys'!$A$1:B3;2)
Avatar billede panebb Novice
05. marts 2010 - 11:12 #2
lidt rod i formlen - undskyld
tast medlemsnr i A1
indsæt følgende formel i B1
=LOPSLAG(A1;'medlemsoplys'!$A$1:$B$3;2)

A1:B3 ændres til det område dine oplysninger er i
Avatar billede witzke Nybegynder
05. marts 2010 - 11:38 #3
Jeg går ud fra at det sidste 2-tal i formlen henviser til kolonnen, hvorfra oplysningerne skal tages fra.

=LOPSLAG(A1;'medlemsoplys'!$A$1:$B$3;2)

Hvad gør jeg hvis jeg f.eks. gerne vil have informationer fra både 2. og 4. kolonne

eller fra kolonne 2+3+4?
Avatar billede witzke Nybegynder
05. marts 2010 - 11:48 #4
Jeg ved ikke om der er en smartere måde, men mit primitive alternativ på ovenstående problemstilling mht. at hente information fra kolonne 2 + 4 blev:

=sammenkædning(LOPSLAG(A1;'medlemsoplys'!$A$1:$B$3;2);" ";LOPSLAG(A1;'medlemsoplys'!$A$1:$B$3;4))

:D den kan sikkert gøres smartere, men nu er jeg jo ikke ekspert.

Men tusind tak for dit geniale svar Panebb
Avatar billede panebb Novice
05. marts 2010 - 11:50 #5
Så vil din matrix (info-område) være lidt større
kol A = medlemsnumre
kol B = navn
Kol C = adresse
osv.
kol H = hårfarve :-)

i arket hvor du henter til:
A1 tast medlemsnr
B1 hertil hentes navn via:
=LOPSLAG(A1;'medlemsoplys'!$A$1:$H$30;2)
C1 hertil hentes adresse via
=LOPSLAG(A1;'medlemsoplys'!$A$1:$H$30;3)
D1 til G1 på samme måde - du ændrer det sidste tal i formlen, som henviser til kollonne nr
H1 hertil hentes hårfarve via
=LOPSLAG(A1;'medlemsoplys'!$A$1:$H$30;8)

Du behøver ikke hente til samme kollonne, som du henter fra.
i  C1 kan du hente hårfarven med samme formel som ovenstående
Avatar billede panebb Novice
05. marts 2010 - 11:56 #6
selv tak
mange ting kan måske være smartere - hovedsagen er vel at det virker på en for brugeren tilfredstillende måde :-)
Avatar billede witzke Nybegynder
05. marts 2010 - 12:23 #7
Nu kommer jeg lige med endnu et flabet spørgsmål:

Nu har jeg lavet et ark hvor deres navne kommer automatisk og deres alder vha. ovenstående formel.

Men nu skal jeg beregne indtægterne for de enkelte aldersgrupper og da alle medlemmer betaler efter forbrug, så er det vist lidt kompliceret:

jeg laver lige et eksempel igen:

Kolonne 1 = medlemsnr.
kolonne 2 = navn (hentes automatisk)
Kolonne 3 = aldersgruppe (hentes automatisk og der er 3 aldersgrupper)
Kolonne 4 = kontingent

Arket ser måske sådan ud (jeg har bare ca. 75 medlemmer):

1 Kurt 20-25 100
2 Lars 26-30 150
3 Gerd 31-35 125
4 Nils 20-25 200
5 Ebbe 26-30 175

hvordan laver jeg en sum for de tre aldersgrupper smartest, så den bliver beregnet automatisk?
Avatar billede panebb Novice
05. marts 2010 - 12:32 #8
=SUM.HVISER(D1:D5;C1:C5;"20-25")
Avatar billede witzke Nybegynder
05. marts 2010 - 12:38 #9
Du er jo genial - Hvor er det fedt at jeg kun skal taste tingene en gang nu. Tidligere har jeg tastet i flere dage, når jeg skulle opdatere arket.

Tusind tak.
Avatar billede panebb Novice
05. marts 2010 - 12:42 #10
Genial er et stort ord, men tak.
Excel kan meget - begrænsningen er tit os brugere :-)