Avatar billede milpoer Nybegynder
04. marts 2010 - 21:05 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Indlæs info til array fra XMLhttpRequest..

Hej,

Jeg sidder og leger med lidt javascript til en lille iPhone app.. Men jeg kan ikke få min data læst ind i et array. Måske i kan hjælpe.

Jeg gør det sådan her:

var persons = [];
var oRequest = new XMLHttpRequest();
var sURL  = "http://www.domain.tld/data.txt";

oRequest.open("GET",sURL,false);
oRequest.setRequestHeader("User-Agent",navigator.userAgent);
oRequest.send(null)

if (oRequest.status!=200) {
    alert("Error executing XMLHttpRequest call!");
}

//alert(persons);

function processResponse(response) {
    people = response.responseText.split("\n");
    persons = people;
}

Data'en jeg forsøger læse ind har følgende form:

{ name: "Zebra Wild", location: "Junglen - Afrika", phone: "no phone", email: "no e-mail", image: "" },
{ name: "Lion Wild", location: "Junglen - Afrika", phone: "no phone", email: "no e-mail", image: "" },

osv.

Nogle hints så jeg kan få min response.responseText.split("\n"); til at smide det i persons array'et så det kan bruges direkte.. ???

/Tomas
Avatar billede majbom Novice
04. marts 2010 - 21:13 #1
prøv at se om ikke dette kan hjælpe dig lidt på vej: http://www.json.org/js.html
Avatar billede milpoer Nybegynder
04. marts 2010 - 21:29 #2
Synes ikke lige det giver menig i forhold til hvad jeg spurgte om =) måske bare mig..
Avatar billede majbom Novice
04. marts 2010 - 21:36 #3
det du modtager fra din server via ajax:

{ name: "Zebra Wild", location: "Junglen - Afrika", phone: "no phone", email: "no e-mail", image: "" },
{ name: "Lion Wild", location: "Junglen - Afrika", phone: "no phone", email: "no e-mail", image: "" },

er json (en måde at formattere data på så det kan sendes i en streng)

det du modtager er et multidimensionelt array:

array(
      name: "Zebra Wild",
      location: "Junglen - Afrika",
      phone: "no phone",
      email: "no e-mail",
      image: ""
  ),
  array(
      name: "Lion Wild",
      location: "Junglen - Afrika",
      phone: "no phone",
      email: "no e-mail",
      image: ""
  )
);
Avatar billede majbom Novice
04. marts 2010 - 21:37 #4
med en json parser kan du få det "lavet" til et array ud fra den streng du modtager.
Avatar billede tjens Nybegynder
04. marts 2010 - 21:49 #5
Bortset fra at det er usikkert ved hacking/virus kan man danne sin json variabel med eval.
Demo:
    txt = '{ name: "Zebra Wild", location: "Afrika"},{ name: "Lion Wild", location: "Afrika" } '
    var persons = eval (' new Array( ' + txt + ')' );
    alert(persons[1].name);
Avatar billede milpoer Nybegynder
05. marts 2010 - 16:01 #6
Tak.. det virkede.. skulle bare lige forstå det først :)

Splazz smid lige et svar, så jeg kan give dig lidt point..
Avatar billede majbom Novice
05. marts 2010 - 20:15 #7
kommer her...

jeg håber du læste tjens' kommentar omkring brugen af eval!
Avatar billede milpoer Nybegynder
05. marts 2010 - 20:39 #8
Hej,

Med hensyn til at det var lidt usikker i forhold til hack og virus ?

Eller hvad tænkte du på ? Det var måden han gjorde det på som gjorde de simplet for mig.
Avatar billede majbom Novice
05. marts 2010 - 21:57 #9
-> #8 - nemlig!
Avatar billede milpoer Nybegynder
05. marts 2010 - 22:33 #10
Så det godt..

Men hvad er problemet i det ? Det kan jeg ikke lige gennemskue ?

Pt. er det brugt til til en iphone app.. som køre på telefonen..

Er der evt. en anden og mere sikker måde at gøre det på ?
Avatar billede tjens Nybegynder
06. marts 2010 - 15:16 #11
#10 Den sikre måde er, at includere en json-parser i siden, i stedet for at bruge eval().

Problemet med eval er, at den eksekverer en tekst som javascript, så bare en hacker har adgang til at skrive noget i tekststrengen, kan han få udført hvad som helst i browseren.

En json-parser kontrollerer tekststrengen minutiøst, og undlader at udføre evt. kode (som ikke er json-data) i tekststrengen.

Det er selvfølgelig vigtigere aldrig at udføre indlæst tekst på serversiden, men det er nok en god vane aldrig at gøre i klienter også.
Avatar billede milpoer Nybegynder
06. marts 2010 - 15:43 #12
Det kan jeg godt se.. tak for info.. prøver at skrive det om...