Avatar billede jean01ad Praktikant
03. marts 2010 - 16:09 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Opdateringsforespørgsel med baggrund i formularinformation

Jeg har tre tabeller

1: Medarbejder tabel
*Initialer (JNA)
Navn
Sektionskode

2: Kontonummer
*Kontonummer
Kontonavn
Sektionskode

3: Medarbejderomk

Her har jeg en sammensat nøgle af initialer og kontonr. Men desuden skal der udfyldes et varierende beløb for hver kombination.

De kontonumre som skal dedikeres til en medarbejder varierer afhængig af sektionskode i tabel 1. Hvis Sektionskoden eksempelvis er 1, så skal konto 100,110,120 udfyldes. Hvis sektionskode er 2, så skal konto 200, 210 og 220 udfyldes.

Problemet opstår når en bruger skal oprette en ny medarbejder. Her skal det fremgå i min formular, hvilke kontonumre der skal indtastes beløb for.

Er det muligt at:
Lave en formular med medarbejder informationerne fra tabel 1. Ud fra den formular, og med baggrund i indtastet information i initialer og sektionskode (Eks. JNA og 1), at generer en opdateringforespørgsel - som tilføjer følgende konti i tabel 3?

Initialer    Kontonr    Beløb
JNA            100
JNA            110
JNA            120

Jeg vil bruge den information til det videre arbejde med formularer.

Det bør nævnes, at jeg absolut ikke er en haj i Access, så simple termer er at foretrække :-) På forhånd tak for hjælpen
Avatar billede terry Ekspert
03. marts 2010 - 18:25 #1
If I have correctly understood what you want you should b eable to make a query wher you have tables  Medarbejder and Kontonummer with a JOIN on sektionkode.

This will give you all of the Kontonr which need to me appended to Medarbejderomk for a given person (JNA)

Now make an append query where you append the previous query to Medarbejderomk

It will look something like this.

INSERT INTO Medarbejderomk (Initialer, Kontonr)SELECT initialer, Kontonr  FROM YourQuery WHERE initialer = Forms!NameOfFormGoesHere.Initialer
Avatar billede terry Ekspert
05. marts 2010 - 11:02 #2
status please?
Avatar billede jean01ad Praktikant
05. marts 2010 - 11:14 #3
Sorry Terry

I am sick at the moment, so i havn't had a chance to look at your reply. Promise to do it asap

And thanks in advance
Avatar billede terry Ekspert
05. marts 2010 - 11:42 #4
No problem.
Hope you get well soon.
06. marts 2010 - 19:50 #5
jean01ad, jeg har ikke glemt dig, men jeg boevler med spoergsmaalet.  Jeg er klar over at det skal ses i forbindelse med dette spoergsmaal: http://www.eksperten.dk/spm/902531#reply_7548043

Det at lave en formular der viser alle konti relevant til en medarbejder i en bestemt sektion er ikke noget videre problem.  Af de kontonumre du oplyste i det tidligere spoergsmaal fremgik, hvis jeg laeste rigtigt, at nogle konti saasom 100/110/120 og 200/210/220 er specielle for en sektion hvorimod andre konti, saasom 250/260, er faelles for sektionerne.  Hvis det stadig holder stik saa skal der laves en UNION forespoergsel, i pseudukode "select [alle konti hvor kontotype er lig med medarbejderens sektionsnummer] union select [de alle konti hvor kontotype = "begge"].  I den testdatabase vi har leget med har jeg lavet saadan en forespoergsel kaldet qrySubKonti som jeg har brugt som kilde til en subformular "subKonti" som jeg saa igen har indsat i en formular "frmPerson".  Jeg satte databasen (i Access 2003 format) paa http://christianjorgensen.be/jean.mdb.  Du vil se at formularen frmPerson for oven viser detaljer for en medarbejder og nedenunder alle kontonumre relevant for denne medarbejderen.

Men saa er jeg ved graensen af mine nuvaerende evner.  Fordi du uden tvivl har brug for ikke alene at oprette nye medarbejdere men ogsaa at vedligeholde beloebene for de bestaaende medarbejdere har jeg proevet, forgaeves, at faa subKonto, ud over kontonumre, ogsaa at vise beloebene for de bestaaende medarbejdere, og det er heller ikke lykkedes mig at anvende formularen til at opdatere oplysningerne i tabellerne.  Jeg har proevet at foelge Terry's anvisninger, men de er mig, endnu, for kryptiske.

Men at opdatere tabeller fra formularerer har jeg selv brug for at finde ud af for det projekt jeg selv arbejder med, saa det studerer jeg videre.  Undervejs vil jeg sandsynligvis oprette spoergsmaal her paa eksperten.  Jeg skal holde dig underrettet i det haab at mine (forhaabentlige) fremskridt ogsaa kan gavne dig.
Avatar billede terry Ekspert
07. marts 2010 - 09:24 #6
"Jeg har proevet at foelge Terry's anvisninger, men de er mig, endnu, for kryptiske."

If I can be of any help Christian then drop me an email and I'll see if I can find a bit of free time.

ekspertenATsanthell.dk
07. marts 2010 - 09:45 #7
(1)  I appreciate your offer.  I shall probably abuse it in due cause.  That shall need to be help to self-help.  Therefore I must first increase my own understanding so that I can intelligently describe where I get stuck and needs help.

(2)  What I meant was rather "shorthand" than "cryptic."

(3)  As explained earlier, I am in process of learning Access.  I got the opportunity by working as volunteer for a welfare organisation where someone had created an absolutely non-normalised database using Access 2007. I have a reasonably good grasp on relational databases as such but next to no experience with the Access tool.  I enhance and speed up the learning by analysing and (attempting to) answering questions, presently the series of questions by  jern01ad.

(4)  In my own project I now have table structures and forms to present data in place (among others a form with nine sub-forms).  I now need to create forms for the users to update the tables, the same as that which (among others) jean01ad now needs.  I am buzy going again through texts and tutorials whereafter I shall start experimenting.  That shall probably trigger one or several questions within the next few days.
Avatar billede jean01ad Praktikant
08. marts 2010 - 11:21 #8
Hej Christian og Terry

Jeg værdsætter jeres hjælp

Christian - du har helt ret i din fortåelse af kontoopsætningen. Jeg kan dog ikke åbne linket og se dine ændringer - Er der noget galt med det - eller gør jeg noget galt.

Jesper
Avatar billede terry Ekspert
08. marts 2010 - 11:40 #9
Avatar billede terry Ekspert
08. marts 2010 - 11:41 #10
Avatar billede jean01ad Praktikant
08. marts 2010 - 11:55 #11
It works I will look at it, and return ASAP :-) Thanks

Jesper
Avatar billede jean01ad Praktikant
08. marts 2010 - 16:49 #12
Hej Begge to.

Jeg har haft mulighed for at kigge på det du har lavet Christian - og strukturen er sådan set helt efter bogen nu.

Du har desværre ret i, at jeg har brug for vist beløb for eksisterende medarbejdere, for at det skal fungere efter hensigten. Desuden har jeg ikke kunne indtaste beløb i hverken formular eller forespørgsel og det er også nødvendigt. Jeg vil kigge lidt mere på det og findet du en løsning, er jeg selvfølgelig glad.

Terry: Jeg tillader mig at skrive på Dk, du virker til at være ok med det?

Jeg kan ikke få dit forslag til at virke. Når jeg laver Qry på den beskrevne opsætning #0, så får jeg kun de medarbejdere med, hvor der allerede er indtastet et beløb, og det er ikke hensigten. Jeg ville gerne have en QRY hvor alle medarbejdere uden et indtastet beløb kommer frem + de prædefinerede kontonumre som sektionskode berettiger dem til at have.

Det er det der er hele mit problem, for hvis jeg kan få en sådan forespørgsel, så vil det nemlig være super med en opdateringsforespørgsel til at sparke informationerne videre.

Mit problem er således ikke selve opdateringforspørgslen - problemet opstår når der oprettese en ny medarbejder, så skal der automatisk kobles en række prædefinerede kontonumre til denne medarbejder, og herefter skal der kunne taste omkostninger ind på medarbejderen. Så principielt vil jeg gerne have en Qry, der koble Initialer med tilhørende kontonumre.

Jeg havde forestillet mig, at det ville foregå på følgende måde.

1) medearbejder oprettelsesformular udfyldes. Det trykkes på en handlingskanp der hedder next
2) handlingnappen skal skal kører en opdateringsforespørgsel, på baggrund af de information der lige er lagt ind. Såleds at medarbejderinitialer med tilhørende kontonumre i medarbejderomk. tabellen).
3)Når det er gjort, kan en ny handlingskanp åbne en forsespørgsel, hvor der skal indtastes omkostninger på den nyoprettede medarbejder (eksempelvis konto 100-200)
4) På den måde vil jeg bruge 3-4 forskellige formularer til at sikre, at brugeren brugeren bliver guidet igennem udfyldelsen af alle nødvendige omkostninger til den relatede medarbejder.

Jeg kan bare ikke gøre det, for jeg kan ikke finde en måde at lave den forspørgsel som sikre, at en medarbejder for koblet alle kontonumre.

Jeg håber jeg udtrykker mig på forståelig vis.

Jesper
Avatar billede terry Ekspert
08. marts 2010 - 17:43 #13
Hi Jesper
First, I have no problem with understanding danish, after 27 years in DK I should maybe even start writing it too :o)

I've now downloaded Christians example and tomorrow I'll look this and your previous questions so I can get a better idea as to what you want exactly.

Just to make sure what it is you want in this question.

When you create a new user you want to be able to choose the Sektionskode and on doing so create a number of records in  Medarbejderomk with information from Kontonummer where Sektionskode is the one chosen for the new employee?

An dthen be able to enter beløb for these records?
Avatar billede terry Ekspert
09. marts 2010 - 12:25 #14
I gave up on trying to read through all of the comments to the previous questions :o(

I've made a little example which does what I asked you to verify inmy last comment.

"When you create a new user you want to be able to choose the Sektionskode and on doing so create a number of records in  Medarbejderomk with information from Kontonummer where Sektionskode is the one chosen for the new employee?

And then be able to enter beløb for these records?"

Its only adding konto where kontotype = sektionkode, not sure if thats correct?

Anyway I need an email so Ican send the example, and if Christian want to see it then please let me know.
Avatar billede jean01ad Praktikant
09. marts 2010 - 14:08 #15
"When you create a new user you want to be able to choose the Sektionskode and on doing so create a number of records in  Medarbejderomk with information from Kontonummer where Sektionskode is the one chosen for the new employee?

Helt rigtigt

expmail01@gmail.com

Glæder mig til at se det

Jesper
Avatar billede jean01ad Praktikant
09. marts 2010 - 16:57 #16
Har du mulighed for at sende den i 2003 format
Avatar billede terry Ekspert
09. marts 2010 - 17:16 #17
I'll give it a try, it would be no problem converting to another version of Access in pre 2007 but doing it in Access 2007 doesnt seem so streight forward.
Avatar billede jean01ad Praktikant
09. marts 2010 - 17:48 #18
Det virker helt sikkert som jeg har beskrevet det...Tusind tak :-) Glæder mig til at se, om jeg kan komme videre. Lige nu bliver jeg nød til at komme hjem, og lave lidt aftens mad til familien

Glæder mig til at se, på opsætningen i morgen...

Hvis du svarer, så får du selvfølgelig point, men endnu mere et tak. Det virker meget simpelt, så jeg håber at kunne overfører det og arbejde videre med de tanker - og I givet fald kan det betyder super meget, så mange tak for det.

Jesper
Avatar billede terry Ekspert
09. marts 2010 - 18:05 #19
Hi Jesper

If you need further input to "komme videre" so drop a comment.
10. marts 2010 - 06:02 #20
terry, yes please, I am interested in seing your solution.  christian.jorgensen@skynet.be
Avatar billede terry Ekspert
10. marts 2010 - 09:01 #21
Thanks Jeper
Avatar billede jean01ad Praktikant
10. marts 2010 - 09:40 #22
Det er mig der takker.

Jeg vil dog gene hører, hvordan får du underformularen i frmmedarbejder til at opdatere med kontonumrene på den nyoprettede medarbejder?

Er der en måde at gøre det på, unden at have en underformular?

Det er mest grundet brugervenlighed, at jeg vil sætte det op på en anden måde, men hvis ikke det kan lade sig gøre på anden vis, så skjuler jeg blot underformularen.

Jesper
Avatar billede jean01ad Praktikant
10. marts 2010 - 10:54 #23
Damm IT.

Jeg kan ikke få det til at virke i min DB. Den viser stadig kun de udfyldte kontonumre.

Jesper
Avatar billede terry Ekspert
10. marts 2010 - 11:27 #24
If you look in the After insert event there is some code which appends konti for the new employee. Then the sub form is updated to show them.

You can use the code to create the konti and then do what ever you wish to display them.

"Jeg kan ikke få det til at virke i min DB. Den viser stadig kun de udfyldte kontonumre"

Not sure what your trying to do here?
Avatar billede jean01ad Praktikant
10. marts 2010 - 11:32 #25
Du slog mig med to sekunder

Jeg skulle til at skrive, at jeg har fundet koden :-) Kigger mere på det inden jeg piver :-) Undskyld
Avatar billede jean01ad Praktikant
10. marts 2010 - 11:52 #26
har fået det til at virke...Undskyld ulejligheden

jesper
Avatar billede terry Ekspert
10. marts 2010 - 12:40 #27
Super