Avatar billede kgp43 Nybegynder
02. marts 2010 - 05:33 Der er 6 kommentarer

Optimering af query

Optimering af kode
Hejsa,

Jeg har en 12GB table med 2.5M enteries som jeg har brug for at søge i. Min nuværende kode tager 20-30sec om at komme med et resultat, hvilket er en smule for meget.

Nogle forslag?

// Test
$words = "find,internet,cool stuff";
$list = explode(",", $words);

// Get 5 articles matching one of the keywords
$article_query = mysql_query("SELECT * FROM postwrit_articles.articles WHERE title IN ('".implode("', '", $list)."') OR keywords IN ('".implode("', '", $list)."') LIMIT 5 ") or die(mysql_error());
while($article_fetch = mysql_fetch_array($article_query)) {
Avatar billede michael_stim Ekspert
02. marts 2010 - 07:28 #1
Nu tager det jo lidt tid, når du bruger IN. Er det nødvendigt at kunne søge på flere ord af gangen?
Avatar billede -mundi- Nybegynder
02. marts 2010 - 08:22 #2
Indsæt søgeordene i en tmp tabel, lav index på title og søg med inner join mod tmp tabellen.
Avatar billede repox Seniormester
02. marts 2010 - 08:44 #3
Jeg synes du sagde du ikke kunne få IN keywordet til at virke i http://www.eksperten.dk/spm/903199 ?
Men hvis jeg vidste at du havde så store entries, ville jeg aldrig have foreslået en IN query.

Synes #2 er inde på noget af det rigtige.
Du kunne optimere væsentligt ved at indeksere title og eventuelt søge på den litterale værdi på title istedet.
Keywords bør kunne smides over i en relationel tabel (en slags normalisering).
Avatar billede repox Seniormester
02. marts 2010 - 09:44 #4
Retter lige mig  selv i forhold til min første kommentar i #3 - havde ikke set der var kommet en opdatering i det spørgsmål jeg henviste til.
Avatar billede kgp43 Nybegynder
02. marts 2010 - 20:26 #5
ligger lige på det og vender tilbage senere :)
Avatar billede kgp43 Nybegynder
04. november 2015 - 12:56 #6
Repox.... smider du ikke lige et svar, så jeg kan få lukket dette gamle spørgsmål (pinligt)?