Avatar billede tullius Nybegynder
01. marts 2010 - 13:55 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Debitorsaldo uden fakturanr. på konto 56100

Jeg vil oprette et regnskab for 2009 fra bunden og skal registrere nogle tilgodehavender på konto 56100. Da jeg ikke ønsker at indtaste alle separat, vil jeg gerne bare indføre en post på 30.000 kr. Her støder jeg dog på en fejlmelding, som fortæller mig, at jeg skal angive et fakturanr. Er jeg nødt til at oprette alle gældsposterne med henvisning til debitorer, eller kan jeg omgå denne vanskelighed?

/Tullius
Avatar billede b_hansen Novice
01. marts 2010 - 19:59 #1
Jeg vil egentlig hellere foreslå dig, at du opretter en separat konto til disse tilgodehavender. Så kan du udligne denne konto efterhånden som fakturaerne betales. Fordelen ved denne metode er, at du ikke roder med den konto, der behandles via debitormodulet.

Bjarne, revisor
Avatar billede tullius Nybegynder
01. marts 2010 - 20:30 #2
Problemet er, at i regnskabet for 2008 er de på konto 56100, og da jeg oprettede mit regnskab fra en sikkerhedskopi efter at have opgraderet mit system til Windows 7, var der noget galt med 2009-regnskabet, og jeg kunne ikke lave et nyt ud fra 2008-regnskabet, da det allerede var afsluttet og derfor ikke kunne afsluttes igen.

/Tullius
Avatar billede b_hansen Novice
01. marts 2010 - 21:03 #3
Jeg vil stadig fastholde mit forslag om en separat konto. For at få overført saldoen kan det imidlertid være nødvendigt at tænke lidt kreativt *S*

Du kan gøre det på følgende måde:
1. Opret en kreditnota på en fiktiv kunde i dit debitormodul. Modposten vil typisk være en omsætningskonto.
2. Lav efterfølgende en postering i kassekladden, hvor du bogfører det samme beløb igen med modpost på din "nye" debitorkonto. Modposten skal være samme konto, som du førte ovenstående kreditnota på.

Herved ophæver du virkningen af kreditnotaen og får overført saldoen til en ny konto.
Avatar billede tullius Nybegynder
01. marts 2010 - 21:35 #4
Ok, jeg skal så bare lige vide, om det påvirker, hvad jeg skal skrive, når jeg overfører fra sidste år. Posten skal jo stadig overføres fra 2008 til 2009 og modposteres på konto 60900. Og hvilken konto skal jeg modpostere bilaget på. Hvis jeg gør det på en omsætningskonto, ser det jo ud, som om jeg har solgt varerne i 2009.

/Tullius
Avatar billede b_hansen Novice
02. marts 2010 - 08:08 #5
Jeg er vist lidt forvirret nu......

Hvis situationen er den, at du skal indtaste en "ren" åbningsbalance for at starte regnskabsår 2009, vil det nemmeste være, at du fører din debitorsaldo på den nye konto.

Hvis du derimod har data, der er overført fra 2008, skal du udligne de fakturaer, der findes fra dette regnskab. Derefter kan du bogføre saldoen på kontoen med de gamle debitorer.

Du skal ikke være så bekymret for, om du påvirker omsætningen i mit tidligere forslag. Hvis du laver en kreditnota i debitormodulet, vil det give en debetpost (udgift) på omsætningskontoen. når du så konterer saldoen på den nye debitorkonto, vil det medføre en kreditpost på omsætningen (indtægt). Dermed har de to udlignet hinanden. Blot skal det gøres i samme regnskabsår.
Avatar billede tullius Nybegynder
02. marts 2010 - 17:21 #6
Jeg vil indtaste rene åbningsbalancer. I regnskabet fra 2008, som jeg ikke kan afslutte og automatisk videreføre, står der 30.000 kr. på konto 56100. De skal jo indtastes som "overført fra sidste år", ellers vil revisorerne vel studse over diskrepansen.

Hvis jeg overfører alle andre åbningsbalancer, men opretter de 30.000 som et debitorbilag modposteret på f.eks. konto 1000 (kontingent), vil det så ikke påvirke, hvad der skal stå på alle andre åbningskonti?
Avatar billede b_hansen Novice
03. marts 2010 - 08:07 #7
Jo til det sidste spørgsmål. Den løsning, jeg angav, forudsatte, at der var tale om et videreført regnskab. Altså et regnskab, hvor hele åbningsbalancen var overført fra 2008.

I dit tilfælde vil jeg stadig lave den nye konto, og så skrive én eller to linier som forklaring til revisoren. Alternativt kan du jo høre din revisor, om det er en acceptabel løsning, inden du går igang.
Avatar billede tullius Nybegynder
03. marts 2010 - 21:39 #8
Tak for hjælpen, b_hansen. Jeg har krediteret dit oprindelige indlæg.
Avatar billede b_hansen Novice
04. marts 2010 - 07:09 #9
Skulle det være en anden gang *S*