Avatar billede Krs_cph Nybegynder
28. februar 2010 - 21:22 Der er 3 kommentarer

Adgang til NAS udefra

Mit trådløse netværk virker nu inkl. NAS, printerdeling osv. Næste skridt er at få adgang til NAS'en udefra. Jeg er helt blank.

1. Er der nogen, der har henvisninger til litteratur/artikler om emnet?

2. Jeg får indtrykket, at forudsætningen for hele setup'et er, at jeg har fast IP-adresse. Skal jeg have det fra min internetudbyder (Parknet)?

Min opsætning er som følger

Internet>router fra udbyder (den er skjult, så jeg kender ikke modellen > trådløs router (Linksys WRT610N)> LG N2B1 + kablet computer
Avatar billede jonah.hex Nybegynder
28. februar 2010 - 22:25 #1
du behøver ikke fast IP, men det er da det nemmeste.

Du skal bore et hul i din eller udbyderens router på den port du ønsker at publisher
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. marts 2010 - 00:55 #2
jonah.hex - det er vist et langt indlæg du er ved at skrive, for spørger skrev "Næste skridt er at få adgang til NAS'en udefra. Jeg er helt blank"...

Jeg tolker ovenstående uddsagn fra spørger at han ikke helt ved hvad han skal gøre, så du skal muligvis uddybe det. Men vent nu ikke på at spørger beder dig om det :)
Avatar billede smartebenny Nybegynder
03. marts 2010 - 18:32 #3
Normalt skal du åbne port 20 og 21 i din router, over til den IP adresse som din NAS får.
På din NAS bør du oprette en bruger inkl. password.

Du kan så tilgå den udefra ved at skrive flg. i et adressefelt:

ftp://brugernavn:password@ROUTER-wan-ip-adresse

Alternativt kan du oprette en DYNDNS adresse, så er du ovre problemmet med statisk IP adresse.

Spørgsmål. Du skriver du har 2 routere. Hvis det er sandt, kan du godt få lidt problem med din portåbninger.