Avatar billede preben_pedersen Nybegynder
25. februar 2010 - 20:07 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Slet Partition

Hej.

Jeg har en HP G7000.
Jeg vil gerne slette 2 partition på maskinen, jeg fik at vide at man kunne sætte en winxp i så kunne man vælge at slette alle de partitioner der måtte være i en maskine.

men når jeg gør det, så skriver den at der ikke er nogen harddisk i, og hvis jeg kan prøver at installere min købte windows 7 dvd, så skriver den at den overskriver den windows vista version der ligger på maskinen.

Den vista version der ligger på nu skal fjernes, da jeg vil være sikker på at jeg ikke har noget ulovligt på maskinen.

hvad gør jeg. ??
Avatar billede Slettet bruger
25. februar 2010 - 20:10 #1
Bruger denne guide http://www.helgec.dk/vista-install.html kig især fra figur 6 og fremefter - metoden er ens for Vista og Win7
Avatar billede Orchillion Nybegynder
25. februar 2010 - 23:50 #2
kan du ikke bare formatere computeren og så starte installationen op under opstart af din com så skulle du gerne kunne vælge at slette alle partifiktaioner og så installere windows på 1 samlet hardisk?
Avatar billede scapegoat_stefan Nybegynder
26. februar 2010 - 11:09 #3
Jeg gætter på din XP skive er uden Service Pack 2, og at din harddisk så er en SATA disk. Så kan XP nemlig ikke se harddisken. Det er først i Service Pack 1 eller 2 at SATA driverne blev standard i XP installations skiven. Så du skal trykke på F6 når du under installationen får muligheden. Se billedet på denne side:

http://pcsupport.about.com/od/operatingsystems/ss/installxpnew1_3.htm

Før dette skal du selvfølgelig laver en driver-diskette med SATA driveren på, og indsætte den her.
Alternativt kan du låne en XP med Service Pack 2 skive af en kammerat. Det er jo ikke ulovligt at låne en skive når du ikke installerer og bruger hans licenskode.

Men hvis du i forvejen vil installere Windows 7, bruger du bare den skive og sletter partitionerne når du når til hvor du kan redigere partitionen. Medmindre det er en Upgrade-licens, så får du vist ikke muligheden.