Avatar billede overgaard1605 Nybegynder
25. februar 2010 - 12:18 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Include eller andet..?

Hej

Jeg har lagt noget kode i en html fil (lad os kalde den fil.html) dette indhold vil jeg kunne inkludere på andre sider og har derfor prøvet mig ad med følgende
<? include("sti/fil.html"); ?>

det virker fint, når jeg kun bruge selve fil.html på "hoved siderne" men hvis jeg includerer den på undersider, virker det ikke.. og det forstår jeg også fint nok, da koden jeg bruger i fil.html linker til en række billeder. og når jeg så inkluderer fil.html i en underside passer de links ikke længere.

mit spørgsmål er hvordan jeg løser det her problem..? kan man ikke inkluderer en fil.html på en hvilken som helst side, hvor den afvikler koden i selve fil.html og ikke kører koden fra fil.html på siden man står på..?
ved ikke om det er forståligt, ellers spørg ind til det... håber der er nogle der kan hjælpe.
Avatar billede majbom Novice
25. februar 2010 - 12:23 #1
det tror jeg ikke du kan på de måde, men du kan jo i din html-fil angive den absolutte sti til billedernde i stedet for den relative:

www.dinside.dk/billeder/billede1.jpg

i stedet for billede/billede1.jpg
Avatar billede amews_aj Nybegynder
25. februar 2010 - 12:28 #2
Eller for at gøre det lidt mere generelt og undgå at skrive domænenavnet med i sine links:
/billede/billede1.jpg

hvor den første / angiver at stien går fra roden.
Avatar billede overgaard1605 Nybegynder
25. februar 2010 - 12:39 #3
det hjalp på det.. det er jo begge svar der kan bruges, så hvis i ligger et svar får i lidt point...
Avatar billede amews_aj Nybegynder
25. februar 2010 - 12:39 #4
Svar..
Avatar billede repox Seniormester
25. februar 2010 - 12:40 #5
Du kan angive en include_path som dine php scripts skal inkludere fra.
Du kan i .htacces skrive eksempelvis:
php_value include_path .:/direkte/sti/til/den/mappe/dine/includefiler/ligger/i

Og på den måde, når du skriver
<?php
  include("fil.html");
?>

så vil PHP kigge i den sti du har angivet i .htaccess, hvis filen ikke eksisterer i den mappe du i forvejen er i.
Avatar billede majbom Novice
25. februar 2010 - 12:42 #6
-> repox - smart, den kendte jeg ikke :)
Avatar billede repox Seniormester
25. februar 2010 - 12:46 #7
#6
Fordelen i mit eksempel er også at linien konkatteneres med den eksisterende include_path og du vil således ikke forstyrre dit eksisterende PHP setup.
Avatar billede majbom Novice
25. februar 2010 - 13:01 #8
ja det er sq snedigt nok :)
Avatar billede majbom Novice
25. februar 2010 - 13:02 #9
og tak for point #0 :)